Pusryčiai su avokadais: kodėl verta rinktis ir ką galima pasigaminti

Pusryčiai su avokadais: kodėl verta rinktis ir ką galima pasigaminti


Avokadai jau keletą dešimtmečių karaliauja pasaulio virtuvėse. Juos renkasi sveiko maisto ieškotojai, vegetarai, gurmanai ir egzotikos mėgėjai. Šįkart apie tai, kad avokadai ypač tinka pusryčiams, nes gali pakeisti sumuštiniams naudojamą sviestą, be to, dera su daugeliu produktų.


Jūratė Rudinskienė


Tiesa, daug kur pasaulyje pastaruoju metu avokadai pakliuvo į savo populiarumo pinkles, nes kai kurie kovotojai už ekologiją jiems paskelbė boikotą. Esą dėl milžiniško avokadų poreikio jų auginimo vietose Pietų Amerikoje iškertami didžiuliai miškų masyvai, sunaudojama daugybė vandens (1 kg derliaus gauti reikia 200–1200 l vandens), vaisiai apdorojami stipriais chemikalais. Kur dar intensyvus derliaus gabenimas lėktuvais po visą pasaulį! Tačiau šių labai gardžių vaisių ar daržovių (iš tikrųjų tai yra uogos) sunku atsisakyti, nes tai skanu, maistinga, lengvai paruošiama ir niekada nenusibosta.


Renkamės, nokiname ir naudojame


Avokadų yra daugybė veislių, kurios skiriasi vaisių spalva, forma, minkštimo skoniu ir tekstūra. Vieni populiariausių, kurių yra ir mūsų prekybos centruose, – ‘Hass’, ‘Fuerte’, ‘Ettinger’. Visi avokadai atkeliauja pas mus pusiau prinokę, todėl svarbu perkant išsirinkti tinkamą vaisių. Dažniausiai žiūrime, ar jie minkšti. Tai svarbus rodiklis, bet, nelygu veislė, ganėtinai minkštas avokadas gali būti nesunokęs arba pernokęs, netgi viduje supuvęs. Todėl patariama pažiūrėti į tą vietą, kur buvo prisitvirtinęs stiebas. Ji turi būti šviesiai geltona, kiek žalsva, tik jokiu būdu ne tamsi, nes tada tamsus, pažeistas puvinio bus ir vaisiaus vidus.

REKLAMA


Avokadus dažniausiai perkame kietokus ir laukiame, kol jie namuose prinoks. Būdų, kaip tai paspartinti, yra daugybė. Vieni deda juos kartu su bananais ar obuoliais, kiti pakepina suvyniotus į foliją ir pan. Svarbiausia, kad nokdamas avokadas neprarastų skonio ir minkštimo tekstūros. Kai kas mano, kad tiesioginiai saulės spinduliai paspartins procesą, bet tai – didelė klaida. Saulėje avokadai gali sukietėti ir pajuoduoti. Geriausia juos laikyti kambario temperatūroje, tamsioje vietoje, sudėtus į popierinį maišelį ar susuktus į popierių.


Perpjautas avokadas, reaguodamas su deguonimi, pradeda ruduoti, todėl geriausia prapjautą iškart valgyti. Kurį laiką jis neruduos, jei apšlakštysite citrinų sultimis ar tampriai suvyniosite į plėvelę.


Mūsų pateikiamiems receptams avokadus geriau sutrinti šakute, kad jie nevirstų visiška tyrele. Gaminant avokadų skrebučius patarimas vienas: kuo geresnės kokybės bus avokadai ir duona – tuo skanesnis skrebutis. Paskrudinkite duoną ir aptepkite avokadų pagardu, o priedai tinka įvairūs: pomidorai, ridikėliai, kiaušiniai, žalumynai, mocarela, feta, vištiena, šoninė, braškės, mangai ir t.t.


Didelis pusryčių skrebutis


Su vištienos salotomis


Virtos ar keptos vištos krūtinėlės (apie 400 g), avokadas, 2 šaukštai jogurto, saliero stiebas, 2 šaukštai pjaustytų šviežių krapų, pjaustytų šviežių petražolių ar kalendrų, 2 kiaušiniai, žaliųjų citrinų sulčių, druskos, pipirų.

REKLAMA


Supjaustykite saliero stiebą ir vištieną, kietai išvirkite ir supjaustykite kiaušinius. Dubenyje sumaišykite vištieną, avokadą ir jogurtą. Tada maišydami po truputį berkite likusius ingredientus. Salotas uždėkite ant paskrudintos duonos.


Su įkeptais kiaušiniais


Didelis avokadas, 2 kiaušiniai, 2 šaukštai žaliųjų citrinų sulčių, 1–2 šaukštai smulkintų svogūnų laiškų, 2 didelės duonos riekės, 2 šaukštai sviesto, druskos ir pipirų.


Į dubenį sudėkite avokadą, svogūnų laiškus, citrinos sultis, druskos, pipirų. Viską šakute sutrinkite ir sumaišykite. Duonos riekės viduryje peiliu ar stikline padarykite apskritą skylę. Keptuvėje ištirpdykite sviestą, sudėkite duonos riekes ir iš jų išpjautus skritulius ir pakepkite vieną pusę, kol apskrus. Tada viską apverskite, į kiekvienos riekės skylę įmuškite po kiaušinį, pagardinkite druska ir pipirais. Uždenkite keptuvę dangčiu ir pakepkite kiaušinius iki mėgstamo sukepimo. Duonos skrituliai iškeps greičiau, tad juos išimkite anksčiau. Duoną su iškeptais kiaušiniais ir jos skrituliukus sudėkite į lėkštę, aptepkite avokadų pagardu ir iškart patiekite.


Su braškėmis


Avokadas, 2 riekės duonos, sauja gražgarsčių, 3–4 braškės, šaukštas švelnaus majonezo (pvz., su mangais) ar braškių padažo (galima pasidaryti pačiam), aguonų sėklų (pasirinktinai).


Avokadą sutrinkite šakute ir sumaišykite su majonezu. Supjaustykite griežinėliais braškes. Duoną paskrudinkite, aptepkite avokadų pagardu, uždėkite gražgarsčių, ant viršaus – braškių griežinėlių. Galite pabarstyti aguonomis.


Maistingų pusryčių lėkštė


Meksikietiško stiliaus


2 kiaušiniai, skardinė konservuotų raudonųjų pupelių, avokadas, pomidoras, šviežių kalendrų ar petražolių, žaliųjų citrinų sulčių pagal skonį, druskos, pipirų.



Pupelių skystį nuvarvinkite, jas perplaukite. Avokadą ir pomidorą perpjaukite pusiau. Paruoškite kiaušinius mėgstamu būdu (kietai ar minkštai išvirkite, iškepkite plaktus ar nemaišytus). Į lėkštes dėkite po karštą kiaušinį, avokado ir pomidoro puselę, pupelių (galite jas pašildyti keptuvėje, kurioje kepėte kiaušinius), pabarstykite kapotais žalumynais, pagardinkite citrinų sultimis, druska ir pipirais.


Itališko stiliaus


2 avokadai, 200 g bolivinių balandų sėklų, 150–200 g mažų pomidoriukų, 100 g saulėje džiovintų pomidorų (aliejuje), 20–30 g įvairių pakepintų sėklų, alyvuogių aliejaus, druskos, pipirų.


Išvirkite bolivinių balandų sėklas. Avokadus supjaustykite plonais griežinėliais ar kubeliais. Džiovintus pomidorus supjaustykite smulkiai, o šviežius – ketvirčiais. Visus pomidorus sumaišykite su bolivinėmis balandomis ir aliejumi, pagardinkite druska ir pipirais. Sudėkite į lėkštes, ant viršaus išdėliokite avokadą, pabarstykite pipirais ir pakepintomis sėklomis.


Savaitgalio kruasanas su lašišomis


2 kruasanai (gali būti mažos čiabatos, beigeliai, nesaldūs riestainiai ir pan.), avokadas, 4–6 griežinėliai sūdytų ar rūkytų lašišų filė, šaukštelis žaliųjų citrinų sulčių, šaukštas majonezo, pusė šaukštelio nutarkuotos žaliosios citrinos žievelės, pusė šaukštelio sojų ar žuvies („Fish sauce“) padažo, pipirų.


Avokado minkštimą sutrinkite šakute, supilkite citrinų sultis, žuvies padažą, majonezą, suberkite žievelę. Viską sumaišykite. Lašišas pabarstykite pipirais. Kruasanus įpjaukite skersai (ne iki galo), vidų sutepkite avokadais, įdėkite lašišų griežinėlius. Galite įdėti ir salotų lapelių.


Daugiau naudingų patarimų ir aktualių straipsnių galite rasti žurnaluose „Savaitė“ ir „Namie ir Sode“.