Ar subalansuota mityba prie šventinio stalo – įmanoma?

Ar subalansuota mityba prie šventinio stalo – įmanoma?


Jau netrukus daugelio namus užplūs šventiškai nusiteikę svečiai, o leidžiant laiką prie gausiomis vaišėmis nukrautų stalų, nepastebimai bus paragautas ne vienas patiekalas. Tiesa, šventiniai pasisėdėjimai dažnai gali baigtis persivalgymu, o nemalonūs pojūčiai skrandyje – kaip reikiant apkartinti nuotaiką.


Gydytojas dietologas Edvardas Grišinas dalijasi naudingais patarimais, padėsiančiais išvengti virškinimo sutrikimų bei apsunkusios savijautos ir siūlo ne vieną alternatyvą, kaip šventinį meniu paversti kur kas labiau subalansuotu.


Dėmesys į pagrindinį patiekalą

Dietologas E. Grišinas teigia, kad šventiniu laikotarpiu daugelis norime valgyti skaniai ir gausiai, o mūsų norai turi įtakos ir gaminamoms vaišėms – mišrainėms, pyragėliams ar net pagrindiniams mėsos patiekalams. Pasak jo, jei be šių patiekalų šventinio stalo įsivaizduoti negalime, verta pasidairyti sveikesnių alternatyvų.


„Kiekvienai mėsos išpjovai galima rasti tolygią jai alternatyvą. Sprandinę galima pakeisti kumpiu, o šoninę iškeisti į riebesnį antienos pjausnį. Toks pasirinkimas leis sumažinti patiekalo sočiųjų riebalų ir kalorijų kiekį, apsaugos nuo virškinamo trakto sutrikimų. Taip pat tai bus proga paskanauti ir šio to naujo“, – sako E. Grišinas.

REKLAMA


Dietologas taip pat pataria maisto kepimą keptuvėje iškeisti į orkaitę. Taip ne tik praleisite mažiau laiko prie viryklės, bet ir nenaudosite nereikalingų riebalų.


„Taip pat svarbu prisiminti, kad dauguma virškinimui nepalankių blogybių slypi padažuose. Nors negalime neigti padažo naudos patiekalo harmonijai, dažnas mūsų jo naudoja gerokai per daug. Dažnai taip nutinka šventinių puotų metu, kai mūsų sąžinė leidžia mums rinktis viską, ko geidžia širdis“, – teigia dietologas.


Kisielius – ne vanduo

Dar vienas šventinio stalo atributas – gausus saldžių, gazuotų ar alkoholinių gėrimų pasirinkimas. Dietologo E. Grišino teigimu, nepatingėjus jiems paieškoti sveikesnių alternatyvų, tikrai pajausite naudą virškinimo sistemai.


„Dažnas mūsų yra pripratęs prie bruknių kisieliaus ar aguonpienio ant Kūčių stalo. Aš ir pats jų nežadu atsisakyti – juk tik kartą metuose galiu paragauti šių močiutės gaminamų skanumynų ir nekantriai to laukiu. Visgi kisielius nėra vanduo, tad gerti jį tarp valgomų patiekalų tikrai nėra pats geriausias pasirinkimas“, – kalba E. Grišinas.

REKLAMA


Jis pataria gazuotus ar alkoholio turinčius gėrimus pakeisti probiotinėmis medžiagomis turtingomis alternatyvomis, pavyzdžiui, kombuča.


„Kombučos gėrimas šiais laikais yra ypač populiarus šventinių akimirkų palydovas neapsunkinantis virškinimo sistemos, o net ir ją pagerinantis. Žinoma, kaip ir su visais gėrimais, jo padauginti taip pat nerekomenduojama, bet jeigu dieną po šventinės vakarienės nenorite klausyti skrandžio keliamų melodijų, kombuča galėtų būti gera alternatyva artėjančių švenčių stalui. Taip pat norėčiau išskirti ir įvairias žoleles, iš kurių galima išvirti puikių vėsių arbatų. Ciberžolė, cinamonas, pipirmėtė ir imbieras gali puikiai pasitarnauti kaip prevencinė priemonė prieš skrandžio skausmus, virškinimo sutrikimus“, – pataria dietologas.


Sėsti prie stalo tuščiu skrandžiu – klaida

E. Grišinas taip pat rekomenduoja šiukštu nesėsti prie stalo išalkus, o taip pat nepamiršti daržovių, kurios yra itin naudingos virškinimui.


„Nepasninkaukite ir nesivadovaukite protarpiniu badavimu švenčių dieną. Jei esate žmogus, kuris nepavalgęs turi polinkį persivalgyti, nepamirškite likus 2–3 valandoms iki šventinės vakarienės suvalgyti lengvą patiekalą, kuriame būtų gausu skaidulingų daržovių ir, pavyzdžiui, baltos žuvies. Tai labai lengvai virškinamas maistas, kuris jūsų neapsunkins, žuvyje esantys baltymai suteiks sotumo pojūtį, o daržovėse esančios skaidulos sulėtins motoriką jį išlaikant ilgiau. Taip pat ir pačios šventinės vakarienės metu rekomenduoju valgyti kuo daugiau daržovių“, – pataria dietologas.



E. Grišino teigimu, svarbu nepamiršti ir dar vieno virškinimo sistemai palankaus produkto – vandens.


„Vanduo yra kiekvieno mūsų kūne vykstančio virškinimo proceso sudedamoji dalis. Sėskite prie stalo išgėrę nors dvi stiklines kambario temperatūros vandens su šlakeliu citrinos, stenkitės valgyti neskubėdami, kad lėkštės turinys nedingtų iš jos anksčiau nei per 10 minučių. Sotumo impulsai žmogų pasiekia ne tą pačią akimirką, tad privalome to nepamiršti“, – sako dietologas.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 15 (2024)

    Savaitė - Nr.: 15 (2024)