Kojų mėšlungio galima išvengti

Kojų mėšlungio galima išvengti


Raumenų mėšlungis – skausmingas, nevalingas raumenų spazmas. Jis gerai žinomas aktyviai sportuojantiems, sunkų fizinį darbą dirbantiems žmonėms. Ištikus mėšlungiui, pajuntamas staigus skausmingas traukulys, kurio metu raumuo spontaniškai susitraukia ir kurį laiką neatleidžia.


Remigija ZINKEVIČIENĖ


Raumenų mėšlungis dažniausiai pasireiškia naktį, bet raumenis gali sutraukti ir dieną. Raumenų mėšlungis atsiranda nepriklausomai nuo žmogaus valios ir jo negalima reguliuoti. Paprastai mėšlungis sutraukia kojų blauzdų raumenis. Mėšlungis nekelia rimto pavojaus žmogaus sveikatai, tačiau sukelia nemalonių skausmingų pojūčių. Pats mėšlungis nėra liga, jis dažniausiai parodo, kad organizmo veikloje yra kokių nors sutrikimų.


Mėšlungio priežasčių gali būti įvairiausių, jį gali sukelti nepatogūs judesiai, fizinė įtampa raumenyse, ilgalaikė nervinė įtampa ir stresas, nuolatinis miego trūkumas, širdies, kraujotakos ir stuburo ligos, cukrinis diabetas, skydliaukės ligos, poodinis kojų venų uždegimas. Mėšlungio priepuoliai gali ištikti kraujyje esant pernelyg mažam cukraus kiekiui, apsinuodijus, gausiai prakaituojant, esant skysčių trūkumui organizme, dėvint nepatogius batus. Vyresnių žmonių raumenis mėšlungis sutraukia dažniau. Net 75 proc. visų atvejų kojų raumenų traukulių priežastis – mineralinių medžiagų (magnio ir kalcio) trūkumas organizme.

REKLAMA


Priklausomai nuo priežasties, mėšlungis raumenis gali sutraukti retai, netikėtai arba kartotis tam tikru dažnumu – kas savaitę, mėnesį ar net metus. Dažniausiai mėšlungis raumenis sutraukia kelioms minutėms. Jei mėšlungis sutraukia dažnai ir trunka ilgai, būtina kreiptis į gydytoją. Būtina gydytojo pagalba ir tuo atveju, jei kojų mėšlungis būna prasidėjusio venų uždegimo požymis. Jeigu uždegimas apima gilumines venas, tokia būklė tampa pavojinga. Pasitarus su gydytoju galima pasitelkti ir liaudies medicinos patyrimą.


Vaistai iš virtuvės


* Jei kojų raumenis dažnai traukia mėšlungis, prieš kiekvieną valgį sučiulpkite po 2 šaukštelius medaus.


* Naktinio mėšlungio galima išvengti prieš miegą išgeriant citrinų sulčių.


* Kojų raumenis, kuriuos dažnai traukia mėšlungis, įtrinkite levandų, alyvuogių, jonažolių, arbatmedžių, ramunėlių, trispalvių našlaičių arba garstyčių aliejumi.


* Didelę reikšmę atsirasti mėšlungiui turi dehidratacija (kai netenkama daug skysčių), todėl pajutus pirmuosius mėšlungio požymius būtina išgerti daug skysčių (ypač prieš intensyvią fizinę veiklą, jos metu ir po jos). Ypač sveika gerti negazuoto mineralinio vandens.

REKLAMA


* Jei vargina mėšlungis, galite pasigaminti tokio gydomojo gėrimo: į stiklinę karšto virinto vandens įpilkite šaukštą obuolių acto ir įdėkite šaukštą medaus, viską gerai išmaišykite. Gėrimą gerkite karštą 2–3 kartus per dieną savaitę. Paprastai mėšlungis greitai liaujasi. Jei mėšlungis pasikartoja, tą patį gėrimą vartokite dar savaitę.


Magnio ir kalcio reikšmė


Viena magnio funkcijų – organizmą apsaugoti nuo spazmų. Magnio ir kalcio organizme turi būti santykiu 2:1. Be to, magniui ir kalciui įsisavinti reikalingas vitaminas D. Beje, kartais kojų mėšlungis išnyksta pradėjus vartoti tik vitaminą D. Jei organizme trūksta tik magnio, tuomet, be raumenų traukulių, gali pasireikšti ir nerimas, širdies ritmo sutrikimai, pirštų galiukų dilgčiojimas, galvos svaigimas. Jei magnio organizme žymiai sumažėja, žmogus gali pradėti mikčioti, o traukulių gali atsirasti ne tik kojose, bet ir nugaroje bei rankose.


Per pastaruosius 50 metų magnio žmogaus organizme trūksta vis dažniau, nes neretai valgome ne natūralaus, o šaldyto ir rafinuoto maisto, kuriame magnis jau pranykęs. Jei norite pagausinti organizme magnio kiekį, dažniau valgykite žuvų bei jūrų produktų, košių, rupaus malimo grūdų duonos, kiaušinių, lapinių salotų, ankštinių kultūrų, žiedinių kopūstų, abrikosų, arbūzų, bananų ir riešutų, ypač migdolų. Daugiau vartokite ir kalcio, kurio daug pieno produktuose, jogurtuose, varškėje, kietuosiuose sūriuose, sardinėse, jūrų kopūstuose, ropėse.



Vaistinių augalų pagalba


Palengvėjimą varginant mėšlungiui turėtų suteikti ir kai kurie vaistiniai augalai.


* Paprastųjų putinų nuoviras: šaukštą susmulkintos putinų žievės užpilkite stikline verdančio vandens, pavirkite pusvalandį ant mažos ugnies, paskui nukoškite, tirščius nuspauskite. Gerkite šio nuoviro po ketvirtadalį stiklinės 3–4 kartus per dieną po valgio, paskutinis kartas – prieš miegą. Be to, putinų žievės nuoviras ramina centrinę nervų sistemą, gydo nemigą.


* Vaistinių valerijonų antpilas: 2 šaukštelius susmulkintų valerijonų šaknų užpilkite stikline verdančio vandens, uždenkite ir palikite pusvalandį, paskui nukoškite. Jei dažnai kankina kojų mėšlungis, gerkite šio antpilo po šaukštą 3–4 kartus per dieną.


* Beržų pumpurų antpilas: 2 šaukštelius šviežių beržų pumpurų užpilkite stikline verdančio vandens, uždenkite ir palikite atvėsti, paskui nukoškite. Paruoštą antpilą išgerkite per dieną per 3 kartus.


* Liepžiedžių antpilas: 1,5 šaukšto sausų, susmulkintų liepžiedžių užpilkite stikline verdančio vandens, uždenkite ir palikite 20 min., paskui nukoškite. Antpilo gerkite po šaukštą 3 kartus per dieną po valgio.


* Varginant raumenų traukuliams, patartina masažams, kompresams ir vonioms naudoti kiparisų, eukaliptų, ramunėlių, beržų, šalavijų ar imbierų eterinius aliejus.


Kad atlėgtų mėšlungis


* Kai blauzdos ar pėdos raumenys įsitempia, sukietėja ir ima skaudėti, reikia nedelsiant pamasažuoti sukietėjusį raumenį. Naktinis mėšlungis paprastai praeina ištempiant traukiamą raumenį. Dažnai pakanka atsistoti ir kūno svorį perkelti ant tos kojos, kurios raumenį sutraukė mėšlungis, ir keletą kartų pritūpti. Galite pabandyti pastovėti, pamindžiukuoti ant skaudamos kojos pirštų galiukų arba kulnų.

REKLAMA


* Jei mėšlungis sutraukė padą, nykščiu 60–90 sekundžių stipriai paspauskite sukietėjusią pado vietą. Galite padą ir pastuksenti kumščiu.


* Jei mėšlungis koją sutraukė miegant, įremkite koją į lovos atkaltę arba į sieną ir taip pabūkite 10–15 sekundžių. Šį pratimą pakartokite keletą kartų.


* Kad išvengtumėte besikartojančio mėšlungio, patariama kasdien mankštintis, sportuoti. Bėgiojant būtina kas pusvalandį įtempti ir atpalaiduoti pavargusias kojas.


Daugiau įdomių ir aktualių straipsnių rasite žurnale „Savaitė“. Jį galite gauti tiesiai į savo namus – užsiprenumeravę arba skaityti elektroninę žurnalo versiją.