Sausis „Organum“ salėje: atspindžiai iš praeities

T. Tereko nuotr.


Naujųjų metų pradžią sausį koncertų salė „Organum“ pasitinka penkiais ryškiais koncertais, savo temomis įprasminančiais mūsų laikams aktualias temas. Skambės Olivier Messiaeno „Kvartetas laiko pabaigai“, originalus pianisto ir kompozitoriaus Simono Poškos fortepijoninis ciklas „Teatro siuita“, Grand Prix laimėtojų Tarptautiniame Nadia ir Lili Boulanger konkurse Paryžiuje Tomo Kildišiaus ir Gusto Raudoniaus koncertas „Tarp pasaulių“ bei du naujojo, pasaulyje garsaus pianisto Alexanderio Paley sumanyto ciklo „Beethoveno testamentas“ koncertai.


Ieva Kananavičiūtė, partnerių turinys


Kvartetas laiko pabaigai

Prancūzų kompozitorius, išsiskyręs savo religingumu, Olivier Messiaenas 1940-1941 metus praleido Giorlico (Silezijoje) karo belaisvių stovykloje, kur nelaisvėje parašė „Kvartetą laiko pabaigai“. Sausio 12 d. (penktadienį) „Organum“ salėje keturi atlikėjai: Rasa Vosyliūtė (smuikas), Giedrė Dirvanauskaitė (violončelė), Vytautas Giedraitis (klarnetas), Justas Šervenikas (fortepijonas) atliks šį vieną dažniausiai pasaulio scenose skambantį kūrinį, sukuriantį nepaprastą dvasingumo ir emocingumo aurą, savo religiniu turiniu stiprinantį žmonijos viltį ir tikėjimą.

REKLAMA


Apie kvarteto turinį ir sandarą autorius rašė: „Kūrinio muzikinė kalba iš esmės nemateriali, sudvasinta, katalikiška. Melodikos ir harmonijos priemonėmis realizuojančios tam tikrą garso visuotinumą dermės čia priartina klausytoją prie amžinybės erdvėje ir begalybėje. Neįprasti, jokių normų nesaistomi ritmai labai padeda atitolinti visa, kas žemiška“.


Teatro siuita

Sausio 14 d. (sekmadienį) IX Tarptautinio M. K. Čiurlionio pianistų konkurso laureatas, pianistas ir kompozitorius Simonas Poška pristatys savo autorinį fortepijoninį ciklą „Teatro siuita“. Autorius apie kūrinį pasakoja: „Siuitoje atvirai bendrauju su popkultūra, nevengiu klišių ir įžūlaus sarkazmo, kuriuo vis dangstomas jautrumas ir nuoširdumas; nebėgu nei nuo primityvumo, nei nuo akademiškumo. Polistilistiškai gilinuosi į dalykus, kurie man be galo rūpi: tikrumas, meilė, kūryba, lietuviškumas“. „Teatro siuitos“ dramaturgija, sudaryta iš pamatinių „Uvertiūros“, „Procesijos“ ir „Postliudo“ dalių, tarpuose persmelktų įvairių šokių ir improvizacijų, veikia lyg spektaklis fortepijonui, įgavęs muzikinį pavidalą.

REKLAMA


Tarp pasaulių

Sausio 20 d. (šeštadienį), 2023 m. laimėję Grand Prix Tarptautiniame Nadia ir Lili Boulanger konkurse Paryžiuje, baritonas Tomas Kildišius ir pianistas Gustas Raudonius pristatys programą „Tarp pasaulių“, kviesiančią klausytojus išgirsti didžiųjų skirtingų epochų klasikų L. van Beethoveno, H. Wolfo, R. Schuberto, R. Schumanno, G. Mahlerio ir kitų kompozitorių dainas.


Muzikų duetas aktyviai dirba nuo 2022-ųjų metų, jų repertuaro pagrindą sudaro vokiškųjų kraštų dainos (Lied) ir prancūzų mélodie, tačiau jie taip pat domisi anglų ir lietuvių kompozitorių kūryba. Abu studijavę Lietuvoje bei Diuseldorfo Roberto Šumano aukštojoje mokykloje Vokietijoje, atlikėjai nenustoja plėsti kūrybinių horizontų ir savo veikla turtina tarptautinio pripažinimo sulaukusias koncertų sales Vokietijoje, Lenkijoje Nyderlanduose, Prancūzijoje, Liuksemburge, bendradarbiauja su žymiais scenos partneriais. Jų kūrybinė veikla yra įvertinta ir spaudoje – T. Kildišius giriamas už interpretacinę išraišką (pizzicato.lu) ir nepriekaištingą tarimą (NGZ Neuss), o G. Raudoniaus grojimą Prancūzijos dienraštis „La Croix“ apibūdino kaip „nuostabų ir spalvingą“.


Beethoveno testamentas

2023 m. pasaulyje garsus pianistas, šiuo metu gyvenantis ir kuriantis Lietuvoje, Alexanderis Paley kartu su Vytautas Magnus trio ir kitais scenos bendražygiais „Organum“ salėje išpildė monumentalų, Lietuvoje analogų neturinį užmojį – koncertų ciklą „Beethoveno išradimai“, skirtą kompozitoriaus kamerinei kūrybai. Šiais metais pianistas su minėtuoju trio bei svečiu iš Austrijos – smuikininku Amiramu Ganzu pratęs Beethoveno kamerinės muzikos šedevrų interpretacijas naujame trijų koncertų cikle „Beethoveno testamentas“, su galimybe klausytojams įsigyti abonementą į visus tris ciklo koncertus.



Koncertai atskleis kompozitoriaus ankstyvosios ir vėlyvosios kūrybos amplitudę, jos raišką ir subtilumą įvairiais Beethoveno gyvenimo tarpsniais. Sausio 24 d. (trečiadienį) koncerte „Opus 30“ A. Ganzas, A. Paley ir violončelininkas Marius Dominykas Sakavičius atliks 6-ąją, 7-ąją ir 8-ąją kompozitoriaus sonatas bei Trigubą koncertą C-dur, op. 56 (C. Reinecke pritaikymas fortepijoniniam trio).


Sausio 31 d. (trečiadienį) muzikai koncerte „Kreutzerio sonata“ atliks šią bei 10-ąją Beethoveno sonatą, kurią sukūrė jau būdamas kurčias. A. Paley teigia, jog paskutinieji kompozitoriaus kūriniai yra išties ypatingi, atskleidžiantis jo vidinę tonalumo, muzikos pajautą, kuri, ištikus negalios tragedijai, tapo šimtus kartų jautresnė. Pasak pianisto, ši sonata yra tarytum Beethoveno dangiškosios kelionės išdava, kažkas nežemiško, gryna dvasia.


Vasario 15 d. (ketvirtadienį) Vytautas Magnus trio (smuikininkas Raimondas Butvila, A. Paley ir M. D. Sakavičius) koncerte „Aš esu siuvėjas Kakadu“ publikai pristatys kompozitoriaus 4-ąją bei 5-ąją, kitaip žinomą kaip „Pavasario“, sonatas ir „Kakadu variacijas“, sukurtas remiantis Wenzelio Müllerio tema „Ich bin der Schneider Kakadu“.


Paklaustas, kodėl šio ciklo kūriniai verti „testamento“ vardo, Alexanderis Paley teigia, kad kiekvienas Beethoveno muzikos pasažas yra tarsi testamentas. Galimybę įsigilinti į Beethoveno kamerinę kūrybą, ją suvokti kaip visumą, gyventi ja pianistas laiko didžiule dovana, kuri, kaskart prisilietus vis prie kito kūrinio, leidžia ją pažinti naujai. Kartu šios patirtys suteikia galimybę skleistis ir muzikavimui su scenos partneriais, augti, kuriant kartu.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 30 (2024)

    Savaitė - Nr.: 30 (2024)