Riešutai – sveikatos šaltinis rudenį

Riešutai – sveikatos šaltinis rudenį


Apie naudingąsias ir gydomąsias riešutų savybes žinoma nuo neatmenamų laikų. Senovės Babilono žyniai netgi drausdavo varguoliams valgyti riešutų, nes jie stiprina protą, o protas, žynių nuomone, varguoliams nereikalingas.

Remigija Zinkevičienė


Riešutai – ypač naudingi produktai, nes juose gausu geros kokybės augalinių riebalų, angliavandenių ir mineralinių medžiagų. Visų rūšių riešutuose gausu vitamino E, gerinančio kraujotaką ir neleidžiančio kraujagyslėse kauptis žalingajam cholesteroliui. Riešutuose taip pat gausu vitamino C, karoteno, B grupės vitaminų. Riešutų baltymai yra lygiaverčiai mėsos baltymams, be to, riešutų baltymai lengviau įsisavinami.


Dietologai teigia, kad riešutuose maistinės medžiagos yra subalansuotos, todėl jie veiksmingai stiprina centrinę nervų sistemą, teigiamai veikia lytines liaukas, stiprina imunitetą. Be to, riešutuose yra neprisotintųjų riebalų omega 3, 6 ir 9, kurie kraujyje mažina žalingojo cholesterolio lygį. Mokslininkų tyrimais nustatyta, kad žmonės, kurie ne rečiau kaip du kartus per savaitę suvalgo po 30 g riešutų, 47 proc. rečiau patiria miokardo infarkto priepuolį nei tie, kurie riešutų beveik nevalgo. Tačiau gydytojai pataria nepamiršti saiko ir per dieną jų suvalgyti ne daugiau kaip 30 gramų. Valgant riešutų pernelyg daug, gali sutrikti skrandžio, žarnyno ir kepenų darbas.

Lazdynų riešutai


Dietologai teigia, jog lazdynų riešutai – vieni vertingiausių, juose mažai angliavandenių, jų galima valgyti nesibaiminant priaugti svorio. Šiuose riešutuose gausu vitaminų A, C, E, B grupės vitaminų, taip pat mineralinių medžiagų – kalio, kobalto, geležies ir amino rūgščių.

REKLAMA


Lazdynų riešutai gerina galvos smegenų ir virškinamojo trakto darbą, stiprina centrinę nervų sistemą ir lytinę potenciją. Šiuose riešutuose yra unikalus baltymų ir vitamino E derinys, kuris stiprina raumenis, todėl jų naudinga valgyti dirbantiems sunkų fizinį darbą. Šių riešutų patariama valgyti sergant cukriniu diabetu, hipertenzija, prostatitu, poodinių kojų venų uždegimu. Lazdynų riešutų su medumi patariama pakramsnoti sergantiems mažakraujyste ir išsekusiems žmonėms, kūdikius maitinančioms motinoms (pagausėja pieno).


Suvalgę per daug lazdynų riešutų jusite sunkumą skrandyje.


Graikiniai riešutai


Graikiniai riešutai – gana kaloringi, tačiau naudingi. Jei nenorite priaugti svorio, per dieną suvalgykite ne daugiau kaip 2–3 graikinių riešutų branduolius. Graikiniuose riešutuose yra vitaminų A, C, P, taip pat B grupės vitaminų, rauginių medžiagų, eterinio aliejaus ir fitoncidų. Vitamino C šiuose riešutuose yra kelis kartus daugiau nei juodųjų serbentų uogose, todėl jų patariama valgyti atėjus peršalimo ligų sezonui.


Jau senovės liaudies medicinos žinovai padarė išvadą, jog bent du kartus per dieną suvalgyti keli graikinių riešutų branduoliai pagerina galvos smegenų kraujotaką ir pastebimai sustiprina atmintį. Garsusis senovės gydytojas Hipokratas graikiniais riešutais gydydavo skrandžio, kepenų ir inkstų ligas. Teigiama, kad šie riešutai veiksmingai malšina galvos skausmus, gydo nemigą ir sklerozę. Graikiniuose riešutuose yra jodo, kuris reikalingas sergant skydliaukės ligomis. Šių riešutų patariama valgyti dirbantiems sunkų fizinį ir protinį darbą.

REKLAMA


Jei suvalgysite pernelyg daug graikinių riešutų, jie gali sudirginti burnos gleivinę ir pažeisti tonziles.


Žemės riešutai


Nors šie riešutai subręsta žemėje ir niekada nemato saulės, vitaminų juose neką mažiau nei kituose riešutuose. Žemės riešutuose yra vitaminų D, PP ir B grupės vitaminų, taip pat mineralinių medžiagų – magnio, kalcio, natrio, fosforo ir geležies.


Žemės riešutų patariama valgyti tiems, kurie nori pagerinti galvos smegenų darbą ir atmintį, sumažinti pavojų susirgti širdies ir kraujotakos sistemos ligomis. Šie riešutai taip pat skatina tulžies sulčių išsiskyrimą, jų sveika valgyti sergantiems skrandžio ir dvylikapirštės žarnos ligomis. Tyrimais nustatyta, kad žemės riešutai normalizuoja kraujo kūnelių gamybą. Šiuose riešutuose gausu baltymų, todėl jie greitai numalšina alkį, tačiau nuo jų galima priaugti svorio.


Dėmesio: žemės riešutai – stiprūs alergenai, ypač jų odelė, todėl patariama per dieną suvalgyti ne daugiau kaip 5 riešutus.

Migdolų riešutai


Migdolai neretai vadinami riešutų karaliais. Juose daugiau nei kitų rūšių riešutuose yra kalcio ir vitamino E, juose yra ir vitamino A, magnio ir kalio.


Senovės liaudies medicinos žinovai sergantiems anemija ir nemiga patardavo valgyti trintų migdolų ir cukraus mišinio. Šiuo metu teigiama, jog toks mišinys veiksmingai valo kraują ir inkstus. Migdolai kraujyje normalizuoja cholesterolio lygį, pagerina regėjimą, gydo peršalimo ligas, malšina kosulį, stiprina imunitetą. Migdolų riešutų patariama valgyti moterims, nes, pasak specialistų, jie gražina ir drėkina odą.


Dėmesio: vienos rūšies – karčiuosiuose migdoluose – yra sveikatai galinčių pakenkti medžiagų, todėl karčiųjų migdolų per dieną galima suvalgyti ne daugiau kaip 2–3.



Kedrinės pinijos


Galingos kedrinės pušys užaugina smulkius riešutėlius – kedrines pinijas, savo naudingosiomis savybėmis nenusileidžiančias kitoms riešutų rūšims. Pinijose gausu vitaminų A, C, E, D, PP ir B grupės vitaminų.


Šių riešutų patariama valgyti aterosklerozės gydymui ir profilaktikai, sergantiems išemine širdies liga ir hipertenzija. Pinijos didina darbingumą, reguliuoja žmogaus organizmo medžiagų apykaitos procesus, stiprina imunitetą, todėl jų reikėtų valgyti paaugliams, nėščioms ir kūdikius maitinančioms moterims. Pinijos su medumi veiksmingai naikina žalingąsias bakterijas ir gydo uždegimus. Pinijų gali valgyti kiekvienas žmogus, tiek sveikas, tiek sergantis įvairiomis ligomis.


Bertoletijos


Brazilinių bertoletijų užauginti riešutai skoniu truputį primena kedrines pinijas. Bertoletijose yra B grupės vitaminų, vitamino E, kalcio, kalio, geležies, cinko, vario, taip pat daugybė mineralinių medžiagų – seleno, magnio, fosforo, baltymų ir tiamino. Šie riešutai mažina pavojų susirgti širdies ir kraujotakos ligomis, mažina žalingojo cholesterolio ir cukraus lygį kraujyje, žvalina ir padeda įveikti įtampą.


Anakardžiai


Iš visų riešutų anakardžiuose yra mažiausiai kalorijų, tačiau šie riešutai taip pat labai vertingi. Juose gausu baltymų, angliavandenių, geležies, vitamino A, B grupės vitaminų.


Anakardžiai mažina žalingojo cholesterolio lygį kraujyje, stiprina imunitetą, normalizuoja širdies ir kraujotakos sistemos darbą. Be to, šiuose riešutuose yra medžiagų, kurios ypač veiksmingai atkuria burnoje rūgščių ir šarmų pusiausvyrą.