G. Landsbergis: tikimės, kad numatytų priemonių pakaks visiškai sustabdyti „Belaruskalij“ krovinių tranzitą

G. Landsbergis: tikimės, kad numatytų priemonių pakaks visiškai sustabdyti „Belaruskalij“ krovinių tranzitą


Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis teigia, kad Vyriausybė, rengdama sprendimą vasario 1 d. anuliuoti „Lietuvos geležinkelių“ ir Baltarusijos trąšų gamintojos „Belaruskalij“ sutartį, matė riziką, kad trąšų tranzitą gali perimti privatūs vežėjai arba kitos valstybės, ir tikisi, kad užkirsti tam kelią numatytų priemonių pakaks.


„Matėme nuo pat pradžių rizikas, kad tam tikri trąšų kiekiai gali būti perimami, bet Vyriausybė pasinaudojo suteiktu laiku, kad tas rizikas „išravėtų“ ir pasiruoštų tam režimui, kuris įsigalios nuo vasario 1 d. Tikimės, kad didelė dalis tų pavojų numatyta, tikiuosi, kad to pakanka“, – po bendro uždaro Ekonomikos bei Nacionalinio saugumo bei gynybos komitetų posėdžio žurnalistams Seime sakė G. Landsbergis.


Ministras pažymėjo, kad įpareigojimas nutraukti sutartį yra „tam tikrą pamatą padedantis“ teisinis precedentas, signalas norintiems tranzitą perimti.


„Mūsų siekis, kad režimas dabar negautų lengvų pinigų, kuriuos dabar uždirba iš transporto per mūsų valstybės teritoriją, taip pat mūsų strateginių partnerių“, – patvirtino ministras.

REKLAMA


Sausio mėnesį Vyriausybė priėmė sprendimą, kad 2018 m. „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ pasirašyta sutartis kelia grėsmę nacionaliniam saugumui ir vasario 1 d. turi būti nutraukta.


L. Kasčiūnas: būtų įdomu išgirsti Prezidentūros poziciją


NSGK pirmininkas Laurynas Kasčiūnas tvirtina, kad daugelis klausimų, kurie buvo keliami Užsienio reikalų ministerijai (URM), jau yra atsakyti. Vis tik, konservatorius priduria, kad komitetų posėdyje jis norėtų išgirsti ir tam tikrus atsakymus iš šalies vadovo Gitano Nausėdos komandos.


„Man būtų įdomu išgirsti ir Prezidentūros poziciją, kaip ji matė tą procesą, ar ėmėsi kokių nors veiksmų“, – po posėdžio atsakydamas į žurnalistų klausimus teigė L. Kasčiūnas.


NSGK pirmininkas neatmeta, kad gali įvykti ir daugiau bendrų posėdžių su Ekonomikos komitetu, tačiau, pasak jo, į daugelį klausimų URM jau atsakė.


„Matyt, dar vieno bendro posėdžio reikėtų. Bet šiandien taškai ant „i“ sudėlioti labai neblogai, bent iš Užsienio reikalų ministerijos pusės“, – aiškino jis.

REKLAMA


L. Kasčiūno teigimu, dabar „Belaruskalij“ produkcijos tranzito klausimu daugiausiai dirbs būtent Ekonomikos komitetas.


„Mes dar pasitarsime, bet, matyt, Ekonomikos komitetas iniciatyvos imsis dabar labiau dėl finansinės pusės“, – tvirtino jis.


Pirmajame komitetų posėdyje dalyvavo susisiekimo ministras Marius Skuodis, „Lietuvos geležinkelių“, Vyriausybės, Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos, Valstybės saugumo departamento atstovai.


Uždarame komitetų posėdyje parlamentarai svarstė, kokios sankcijos prieš Baltarusijos įmonę būtų efektyvios.


Gruodžio 8 d. įsigaliojus JAV sankcijoms valstybinei Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, įmonės krovinių judėjimas Lietuvos teritorija nesustojo, kadangi „Lietuvos geležinkeliai“ lapkričio pabaigoje iš bendrovės gavo netipinius išankstinius mokėjimus už jos krovinių pervežimus iki kovo.


Gruodžio 21 d. Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija priėmė sprendimą, kad 2018 m. OAO „Belaruskalij“ ir AB „Lietuvos geležinkelių“ sudaryta sutartis dėl krovinių vežimo geležinkeliais organizavimo, taip pat 2021 m. spalio mėnesio sutarties pakeitimas neatitinka nacionalinio saugumo interesų.


Sausio 12 d. vykusiame Vyriausybės posėdyje buvo nutarta, kad „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis kelia grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui ir ji bus anuliuota nuo vasario 1 d.