Sąnariai nemėgsta šalčio: ką daryti, kad skausmas sumažėtų?

Sąnariai nemėgsta šalčio: ką daryti, kad skausmas sumažėtų?


Šaltuoju metų laiku paūmėjęs sąnarių skausmas ne vienam sutrikdo įprastą gyvenimo ritmą. Kokiomis ligomis sergantiems žmonėms sąnarius derėtų laikyti šiltai, kas vyksta sąnariuose, kai juos pradeda skaudėti, kurie sąnariai pažeidžiami labiausiai, ką daryti, kad skausmas sumažėtų – štai tokius klausimus uždavėme šeimos gydytojai.


Dalia VALENTIENĖ


Atėjus žiemai, kai tenka kęsti šaltį ir darganas, vis daugiau žmonių ima skųstis paaštrėjusiu sąnarių skausmu. Pasak Kauno miesto poliklinikos Šančių padalinio šeimos gydytojos Gintarės Ališauskienės, dėl atvėsusių ir drėgnų orų dažniausiai kenčia vyresnio amžiaus, maždaug 52–64 metų, žmonės, turintys degeneracinių sąnarių pakitimų. Tačiau problema nesvetima ir jaunesniems žmonėms, jei jų sąnariai pažeisti. „Sąnarių skausmai rudenį ir žiemą – vieni iš dažniausių skundų, dėl ko į šeimos gydytoją kreipiasi pacientai. Kintant atmosferos slėgiui, kartu keičiasi slėgis ir sąnario viduje. Per šalčius susitraukia kraujagyslės, dėl to tiek į galūnes, tiek į pačius sąnarius priteka mažiau kraujo, padidėja sąnarinio skysčio gamyba, jo klampumas. Dėl to sumažėja sąnario judrumas ir paūmėja skausmai“, – paaiškina gydytoja, kodėl skauda sąnarius pasikeitus orams.

REKLAMA


Skausmo priežastys


Dažnai sąnarių skausmą sukelia osteoartritas, dar vadinamas artroze arba „senatviniu artritu“, kai po truputį nyksta sąnario kremzlės, o ligai progresuojant, atsiranda kaulinio audinio ataugos, mediciniškai vadinamos osteofitais. Šią ligą rodo sustingęs sąnarys, riboti jo judesiai, juntamas maudimas, daugiau padirbus, pavaikščiojus jis tampa nelankstus, skausmingas. Osteoartritas, pasak medikės, dažniausiai pažeidžia didžiuosius – klubų, kelių, alkūnių – sąnarius, nes jiems tenka didžiausias krūvis. „Ligoniai skundžiasi, kad jiems skauda šiuos sąnarius lipant laiptais ar intensyviau judant. Antroje dienos pusėje kelių sąnariai gali patinti, tapti karšti“, – sako Kauno miesto poliklinikos šeimos gydytoja Gintarė Ališauskienė.


Dar viena dažna sąnarių liga, sukelianti skausmą ir paūmėjanti atšalus orams – reumatoidinis artritas. Sergant šia liga sutrinka autoimuninis procesas, organizmas kovoja prieš savo paties audinius, pažeidžiami smulkieji plaštakų, pėdų sąnariai. Šiai ligai būdingas ne tik skausmas, bet ir rytinis sąnarių sustingimas. Ilgainiui rankų ir kojų pirštų sąnariai deformuojasi. Žmogus patenka į užburtą ratą – jam tampa sunku atlikti net paprasčiausius buities darbus, todėl stengiamasi mažiau judėti, o kai per mažai judama, sąnariai sustingsta dar labiau, nusilpsta juos supantys raumenys.

REKLAMA


Kartais sąnariai ima skaudėti ne dėl ligos, o dėl kažkada patirtos traumos. Ypač po didesnių traumų, sumušimų, dėl kurių atsiranda uždegiminių procesų, ne tik sąnariai, bet ir aplinkiniai audiniai paprastai visiškai neatsikuria. „Pažeista vieta visada labiau reaguoja į temperatūrų ir slėgio pokyčius, bet kuris dirgiklis šią vietą veikia stipriau nei sveiką. Pažeistas sąnarys nėra toks, koks buvo iki traumos, neretai sutrinka pažeisto sąnario kraujotaka. Jei sušalus sąnario aprūpinimas krauju ir deguonimi sumažėja, tą vietą pradeda skaudėti. Žmonės pamiršta, kad kažkada patyrė traumą, bet apie tai jiems primena skausmas“, – sako gydytoja.


Padeda šiluma


Jei sąnarių skausmas orams atšalus kartojasi nuolat, šeimos gydytoja G. Ališauskienė pataria sąnarius laikyti šiltai, jų neperšaldyti. Skausmas visuomet yra pirmasis ženklas, kad sąnariui šaltis ir gelianti drėgmė nepatinka ir kad toje vietoje gali atsinaujinti uždegimas.


Sąnarių skausmą daugelis linkę malšinti įvairiais tepalais arba uždegimą ir skausmą slopinančiais vaistais, neretai griebiamasi ir nuo seno praktikuojamos pirmosios pagalbos – ant sąnario dedamas šildantis arba šaldantis kompresas, sąnarys masažuojamas, švelniai jį glostant arba mankštinamas.


Lėtinių ligų sukeltam sąnarių skausmui ir sustingimui mažinti gydytoja rekomenduoja šilumą. „Šaldymas labiau tinka ūminiam uždegimui ir skausmui malšinti arba patyrus traumą. Šildymas suaktyvina kraujotaką, atpalaiduoja aplink sąnarį esančius raumenis, dėl to pagerėja medžiagų apykaita, padidėja sąnarių jungiamojo audinio elastingumas ir sąnarių lankstumas. Be to, kraujyje padaugėja baltųjų kraujo kūnelių, padedančių greičiau pašalinti uždegimą“, – sako medikė.



Tačiau kai kuriais atvejais, gydytojos teigimu, pavyzdžiui, sergant artroze, tam, kad rytais sąnariai taptų lankstesni ir būtų lengviau judėti, patariama sąnarius šildyti, o vakarais, po darbo dienos, kai sąnarys patinęs ir karštas, geriau ant skaudamos vietos palaikyti šaltą kompresą.


Judėti vis tiek reikia


Paūmėjus artritui, derėtų sumažinti sąnariams tenkantį krūvį, avėti patogią ortopedinę avalynę minkštais padais, bet jokiu būdu nereikėtų nustoti judėti. „Nedidelis krūvis sąnariams visada reikalingas, bet jei vargina labai stiprus uždegimas, tuomet sąnariui reikia leisti pailsėti. Tik reguliariai judant gaminasi sąnarinis skystis, kuris aprūpina sąnarį reikiamomis maistinėmis medžiagomis, kartu stiprinami ir aplinkiniai raumenys. Sąnarys tampa stabilesnis, o skausmas – mažesnis“, – pabrėžia šeimos gydytoja G. Ališauskienė.


Taip pat būtina atsikratyti antsvorio. Medikų teigimu, svorį sumažinus bent dešimčia procentų, sumažėja sąnarių skausmai, itin pagerėja jų judrumas.


Norint įveikti sąnarių skausmą galima pasitelkti ir liaudiškus gydymo būdus. Sakoma, kad skausmą malšina trintų neluptų ir pažaliavusių bulvių kompresas. Jis laikomas per naktį. Tam, kad pajustume rezultatą, reikia atlikti ne mažiau kaip 7 procedūras.


Prie skaudamų sąnarių galima dėti ir nesmulkintų bulvių. Pavyzdžiui, jei skauda rankų pirštų sąnarius, rekomenduojama bulvę rankoje vartyti ir gniaužyti kaip kamuoliuką. Einant miegoti galima apsimauti pirštines, į kurias įdėta po keletą bulvės griežinėlių.

REKLAMA


Šviežią eglės šakelę reikia užplikyti verdančiu vandeniu ir leisti pritraukti. Į atvėsusį iki 37–38 laipsnių antpilą įmerkite kojas arba rankas taip, kad vanduo apsemtų skaudamus sąnarius, paskui juos šiltai apriškite ir eikite miegoti. Procedūrą derėtų pakartoti po dviejų dienų. Gydymo kursas – 5–7 kartai.


Vis dėlto geriausia išvengti sąnarių ligų paūmėjimo, todėl neperšalkite, itin saugokite kojas ir rankas – avėkite šiltus batus, mūvėkite šiltas kojines ir pirštines.


Daugiau įdomių ir aktualių straipsnių rasite žurnale „Savaitė“. Jį galite gauti tiesiai į savo namus – užsiprenumeravę arba skaityti elektroninę žurnalo versiją.