Dėl ko kyla nugaros skausmas gulint ir kaip jį sumažinti?

Dėl ko kyla nugaros skausmas gulint ir kaip jį sumažinti?


Nugaros, ypač juosmeninės stuburo dalies, skausmas yra viena dažniausių griaučių-raumenų sistemos problemų pasaulyje. Nustatyta, kad apie 80 proc. žmonių yra turėję bent vieną nugaros skausmo epizodą gyvenime.


Pasak Medicinos diagnostikos ir gydymo centro kineziterapeutės Juditos Černiauskienės, nors poilsio arba naktinis nugaros skausmas – šiek tiek retesnis nusiskundimas, tačiau ne mažiau varginantis tiek moteris, tiek vyrus. Kokios jo atsiradimo priežastys ir kaip numalšinti nugaros skausmą?


Bet koks skausmas neigiamai veikia žmogaus gyvenimą. Asmenys, kenčiantys nuo lėtinio nugaros skausmo, pasak kineziterapeutės, sunkiau užmiega, dažniau patiria miego sutrikimų: „Dėl pablogėjusios miego kokybės ir sumažėjusios jo trukmės tampa sunkiau susitvarkyti su jaučiamu skausmu dienos metu. Taip patenkama į užburtą ratą“.


Kokios yra pagrindinės nugaros skausmo gulint priežastys?

Kineziterapeutė J. Černiauskienė įvardijo net keletą jų:


• Perkrova arba traumos. Esant raumenų sumušimui, patempimui ar slankstelių lūžiui, vyksta uždegiminiai procesai, dėl ko paburksta audiniai. Atsigulus padidėja spaudimas į pažeistą vietą, todėl juntamas nedidelis arba stiprus nugaros skausmas gulint. Nustatyta, kad raumenų įtampa ir spazmai yra dažniausiai pasitaikanti juosmeninės stuburo dalies skausmo priežastis.

REKLAMA


• Vidaus organų problemos. Remiantis kūno biologinio laikrodžio veikimu, vidaus organai yra labiausiai aktyvūs dvi valandas per parą (pvz.: 1–3 val. nakties padidėja kepenų, 17–19 val. – inkstų aktyvumas). Esant organo problemai ir prasidedant jo aktyvumo lakui, sustiprėja juntami simptomai. Pastebėjus, kad nugaros skausmas suaktyvėja konkrečiu nakties metu ir trunka kelias valandas, galima įtarti vidaus organų problemą.


• Nėštumas. Dažniausiai skausmas atsiranda antrą trimestrą. Šis skausmas aiškinamas teorija, kad padidėjusi gimda pradeda spausti tuščiąją veną ir taip sukuria veninio kraujo užsistovėjimą juosmens ir dubens srityse.


• Stuburo slankstelių ir sąnarių uždegiminės ligos. Tai dažniausiai lėtinės būklės (trunka ilgiau nei 3 mėn.). Esant įvairioms uždegiminėms ligoms (pvz., spondiloartrozei), nugaros skausmas gulint pasireiškia antroje nakties pusėje, paryčiais. Asmuo jaučia sustingimą, tačiau pajudėjus bei fizinio aktyvumo metu skausmai sumažėja.

REKLAMA


• Neurologinės problemos. Esant tarpslankstelinių diskų išvaržai, augliui ar dėl degeneracinių priežasčių spaudžiamos nugaros smegenys ar išeinančios nervinės šaknelės. Priklausomai nuo kompresijos dydžio gali būti jaučiamas ūmus nugaros skausmas su galimu plitimu į galūnes, jų silpnumu, nejautra, dilgčiojimu.


Kaip numalšinti naktinį nugaros skausmą namų sąlygomis?

Gera miego pozicija leidžia atsistatyti raumenų ir griaučių sistemai. Pasak kineziterapeutės J. Černiauskienės, skirtingų pozicijų metu įvairūs kūno taškai yra veikiami kompresijos, juose mažėja aprūpinimas krauju, tad, norint išvengti nugaros skausmo miegant, natūralu keisti padėtį.


„Apskaičiuota, kad naktį žmogus turėtų pakeisti miego pozą apie dvidešimt kartų. Jei čiužinys per minkštas, kūnui reikia daugiau pastangų pakeisti padėtį. Kita vertus, jei čiužinys per kietas, tenka dažniau keisti kūno poziciją, kadangi padidėja spaudimas į kūno taškus, – pasakojo specialistė. – Moksliniais tyrimais nustatyta, kad vidutinio kietumo čiužinys labiausiai pagerina miego kokybę ir sumažina nugaros skausmą. Pagalvė turėtų užpildyti tarpą tarp čiužinio ir kaklo, kad būtų išlaikytas neutralus stuburo linkis“.


Nustatyta, kad miegojimas ant pilvo yra prasčiausia galima miego poza. Mat tokioje padėtyje didėja juosmeninės stuburo dalies linkis, galva pasukama į šoną. Dėl tokios pozicijos, kineziterapeutės teigimu, didėja spaudimas į stuburo slankstelių facetinius sąnarius ir dėl to atsiranda staigus nugaros skausmas. Jei ir tenka kartais taip miegoti, rekomenduojama pasidėti pagalvėlę po pilvu, kad būtų sumažintas juosmeninės dalies linkis, ir miegoti naudojant plokščią pagalvę arba visai be jos, kad sumažėtų kaklo rotacija.



Esant ūmaus nugaros skausmo epizodui, paprastai trunkančiam iki 4 savaičių, iš pradžių rekomenduojama naudoti šaltį – jis padės sutraukti kraujagysles, sumažins audinių paburkimą, uždegimą. Nurimus uždegimui, rekomenduojama šaltį pakeisti šiluma – ji pagerins minkštųjų audinių elastingumą, stimuliuos kraujotaką ir gijimo procesą.


Norint sumažinti raumenų sąstingį pabudus ryte, kineziterapeutė J. Černiauskienė patarė dar lovoje atlikti lėtus, kontroliuojamus rotacinius stuburo judesius, raumenų tempimo pratimus: „Atminkite, pratimai nugarai neturi provokuoti skausmo, todėl geriausia pasikonsultuoti su specialistu, kuris, įvertinęs jūsų būklę, sudarys individualią nugaros skausmo gydymo programą, kurią galėtumėte atlikti ir namuose“.


Kada dėl naktinio nugaros skausmo reikėtų kreiptis į kineziterapeutą?

Remiantis nugaros skausmo vertinimo gairėmis, naktinis skausmas arba skausmas, didėjantis ramybės metu, priskiriamas prie „raudonų vėliavėlių“. Jos specialistui gali sufleruoti apie potencialiai rimtas būkles, tokias kaip kaulų vėžys, infekcijos, slankstelio lūžis ar „arklio uodegos“ sindromas. Kineziterapeutė patarė nedelsiant kreiptis į savo šeimos gydytoją, jei naktinis / ramybės nugaros skausmas gulint pasireiškia kartu su kitais simptomais, pavyzdžiui:


• vėžio istorija, staigus kūno svorio sumažėjimas, bendras silpnumas;
• karščiavimas, imunosupresantų vartojimas, neseniai atlikta injekcija stuburo projekcijoje;
• neseniai buvo tiesioginė stuburo trauma;
• šlapimo ir tuštinimosi funkcijos sutrikimas, abiejų kojų aptirpimas, sutrikusi eisena.


„Mažiau nei vienam procentui asmenų, jaučiančių nugaros skausmą, skausmo priežastis yra potencialiai pavojinga. Apie 90 proc. nugaros skausmų klasifikuojami į nespecifinius arba mechaninius. Tokie skausmai dažniausiai praeina savaime per 4–6 savaites. Jei nuo nugaros skausmo atsiradimo pradžios praėjus porai savaičių skausmas nemažėja, o didėja ir atsiranda naujų simptomų, rekomenduojama apsilankyti pas specialistą“, – patarė J. Černiauskienė.

REKLAMA


Kineziterapijos metu specialistai taiko įvairias manualines technikas, kompleksiškai naudoja papildomas fizioterapines priemones. Pratimai nugaros skausmui malšinti ir paciento edukacija, kaip palengvinti jaučiamą nugaros skausmą, ko reikėtų vengti ir ką atlikti kasdienėje veikloje, gali iš esmės pakeisti savijautą.


Jaučiant nugaros skausmus, pirmiausia patariama kreiptis į fizinės medicinos ir reabilitacijos (FMR) gydytoją. Tai galima padaryti tiek su šeimos ar kito specialisto siuntimu, tiek savo iniciatyva. FMR gydytojas konsultacijos metu surenka kruopščią paciento anamnezę, kurios tikslas – išsiaiškinti, ar jis neturi „raudonų vėliavėlių“.


Sudaroma reabilitacijos programa, kurios metu, atsižvelgiant į paciento nusiskundimus, skiriamos įvairios fizioterapijos procedūros, pratimai nuo nugaros skausmo – kineziterapija / ergoterapija, masažas. Toks kompleksinis nugaros skausmo gydymas padeda pagreitinti gijimo procesą.


Kineziterapijos metu įvertinami psichosocialiniai faktoriai – stresas, depresija, nerimas, taip pat darbo pobūdis, įpročiai.


Ištyrimo metu atliekamas neurologinis, griaučių-raumenų sistemos testavimas. Išanalizavus gautus duomenis, pacientui sudaroma tyrimais pagrįsta, individuali kineziterapijos programa, kurią jis gali tęsti savarankiškai namuose arba prižiūrint specialistui.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 05 (2023)

    Savaitė - Nr.: 05 (2023)