7 patarimai, kaip kuo tiksliau pasimatuoti kraujo spaudimą

7 patarimai, kaip kuo tiksliau pasimatuoti kraujo spaudimą


Kaip rodo Lietuvoje atliktas tyrimas, trečdalis šalies gyventojų nežino, koks turi būti geras kraujo spaudimas, ir daugiau nei pusė lietuvių kraujospūdį matuojasi rečiau nei kartą per mėnesį. Gegužės 17 dieną visame pasaulyje paminėta hipertenzijos – aukšto kraujospūdžio – diena, ta proga specialistai primena: matuokite savo kraujo spaudimą, kontroliuokite jį ir gyvenkite ilgiau.


Siekiant išsiaiškinti lietuvių žinias apie kraujo spaudimą bei jo matavimo įpročius, gegužės pradžioje šalyje buvo vykdoma reprezentatyvi apklausa internete. Tyrime, kurį atliko bendrovė „Norstat“, dalyvavo vienas tūkstantis 25-65 metų respondentų iš įvairių Lietuvos miestų ir kaimo vietovių.


Manoma, kad mūsų šalyje padidėjusį kraujo spaudimą turi itin didelė dalis gyventojų. Kadangi hipertenzijos simptomai nėra akivaizdūs ir žmonės juos pajunta ne iš karto, ne visi sergantys apie tai žino. Geras kraujospūdis turėtų būti <140/90 mmHg, tačiau apklausos metu paaiškėjo, kad net 30 proc. asmenų nežino šių skaičių arba juos įvardino neteisingai.


Lietuvos širdies asociacijos prezidentė doc. Sigita Glaveckaitė sako: „Tai, kad nemaža dalis žmonių žino, kokie turėtų būti tiksliniai kraujospūdžio rodikliai – yra gera pradžia. Bet dar tikrai ne pusė darbo. Rodiklių žinojimas nepadės išvengti hipertenzijos. Siekiant sėkmingai kontroliuoti savo kraujo spaudimą, būtina jį reguliariai matuoti.“


Pasiteiravus tiriamųjų, ar jie žino savo kraujospūdį, paaiškėjo, kad penktadalis apklaustųjų savo kraujo spaudimo nežino. Pusės tyrimo dalyvių kraujospūdis buvo geras, o beveik 30 proc. respondentų turi hipertenziją, t. y. jų kraujospūdis yra 140/90 mmHg ir daugiau.


Apklausos duomenimis, kasdien savo kraujo spaudimą matuojasi 7 proc. lietuvių, bent kartą per mėnesį – kas ketvirtas. Vis dėlto daugiau nei pusė žmonių matuojasi per menkai: 27 proc. lietuvių tai daro retai arba nepamena, o 26 proc. teigia kraujospūdį pasimatuojantys tik pas gydytoją. Pasak specialistų, dažnai to nepakanka, kad laiku būtų nustatyta hipertenzijos diagnozė ir asmuo perspėtas apie gresiančias širdies bei kraujagyslių komplikacijas.


Doc. S. Glaveckaitės teigimu, hipertenzijos simptomai ilgą laiką būna nejuntami, todėl ligos pasekmės gali būti labai rimtos. Padidėjęs kraujo spaudimas – pagrindinė insulto, infarkto, širdies nepakankamumo, širdies ritmo sutrikimų bei kitų ligų, galinčių baigtis neįgalumu ir net mirtimi, priežastis. Kuo didesnis kraujospūdis, tuo didesnė komplikacijų tikimybė, todėl reguliarus kraujospūdžio matavimas gali padėti užbėgti šiems įvykiams už akių.


Nors penktadalis respondentų teigia, kad savo kraujo spaudimo nematuoja ir negydo, vis dėlto dauguma imasi papildomų prevencinių priemonių. Siekdami puoselėti savo kraujo spaudimą, žmonės vengia žalingų įpročių: daugiau nei pusė nerūko, alkoholio atsisako mažiau asmenų (36 proc.). Beveik trečdalis tiriamųjų nurodė vengiantys streso ir belaikantys darbo-poilsio režimo. Kiek daugiau nei ketvirtadalis (27 proc.) sportuoja, o penktadalis (21 proc.) riboja druską. Mitybą griežčiau prižiūri tik kas aštuntas asmuo (12 proc.).


Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, aukštas kraujo spaudimas yra pagrindinis rizikos veiksnys pasaulyje – net kas aštunta mirtis yra sukelta hipertenzijos. Norint išvengti hipertenzijos, būtina reguliariai matuoti kraujospūdį, ir reikalui esant, imti jį kontroliuoti.


7 patarimai, kaip kuo tiksliau pasimatuoti kraujo spaudimą:


● 30 minučių prieš kraujospūdžio matavimą nerūkykite, negerkite gėrimų, kurių sudėtyje yra kofeino, nevalgykite ar nesimankštinkite.


● Likus bent 5 minutėms iki kraujospūdžio matavimo ramiai pailsėkite.


● Sėdėkite taip, kad nugara būtų tiesi ir prilaikoma (geriau ant kėdės prie stalo, nei ant sofos).


● Ranką reikia padėti ant lygaus paviršiaus (pvz., stalo) taip, kad žastas būtų širdies lygmenyje.


● Kojas pastatykite vieną šalia kitos ant grindų, jų nekryžiuokite.


● Matavimo metu nekalbėkite.


● Savo kraujospūdį visada matuokite toje pat rankoje.