Pristatė, kaip kovos su korupcija statybose: ribos pastatų paskirties keitimus, griežtins tvarkas ir didins baudas

Pristatė, kaip kovos su korupcija statybose: ribos pastatų paskirties keitimus, griežtins tvarkas ir didins baudas


Aplinkos ministerija antradienį pristatė Statybos ir Architektūros įstatymo pakeitimus, skirtus eliminuoti korupcijos rizikas statybų sektoriuje. Tam suburtoje darbo grupėje teisės aktai parengti po Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) įspėjimų dėl aukštos korupcijos rizikos. Juos aplinkos ministras Simonas Gentvilas žada pateikti penktadienį.


Pataisomis siekiama didinti statybos užbaigimo ekspertizę vykdančių privačių rangovų konkurenciją, riboti pastatų paskirties keitimus, taip pat griežtinti pastatų rekonstrukcijos tvarką, o už neteisėtas statybas didinti baudas.


Pasak S. Gentvilo, ministerija per šiuos metus jau sulaukė aštuonių STT antikorupcinio vertinimo išvadų, tarp kurių visuomenėje didžiausio dėmesio sulaukė statybų užbaigimo procedūrų reglamentavimas ir statybos leidimų išdavimo tvarka Vilniaus miesto savivaldybėje.


„Tikrai yra esminių pastabų, yra patariamųjų pastabų ir jau esame paruošę teisės aktus. Juos pateiksime šį penktadienį“, – antradienio spaudos konferencijoje teigė S. Gentvilas.


Anot ministro, registruojamame projekte numatytomis nuostatomis bus gerinamos statybos užbaigimo procedūros, išplečiant konkurenciją tarp privačių statybos ekspertų, kad vykdant statino užbaigimo ekspertizę dalyvautų daugiau ekspertų.

REKLAMA


„Nuo gegužės mėnesio matome, kad nėra optimaliai veikianti rinka, nors prieš tai tą paslaugą atlikdavo Valstybinė statybos ir teritorijų planavimo inspekcija. Dabar tą atlieka privatūs ekspertai. Matome, kad iš tikrųjų statybų bumui tęsiantis ir nesustojant, kainų lygmuo yra gana aukštas, apimtis didelė“, – aiškino S. Gentvilas.


„Tai turėtų pasitarnauti tiek paslaugos prieinamumui, tiek kainai“, – tikino jis.


Be to, bus numatyta, kad didesnių nei 2 tūkst. m2 pastatų užbaigimą organizuotų Valstybinė statybos ir teritorijų planavimo inspekcija.


Pasak S. Gentvilo, taip pat šiuo metu esama per daug statinių paskirties keitimo sąlygų, jų apimtį ministerija planuoja sumažinti trečdaliu.


„Esame užsibrėžę, kad yra per daug pastatų paskirties keitimo atvejų, kai tiesiog paskirtis keičiama, nėra statybos. Arba maži šiltnamiai, mažesni pastatėliai reikalauja statybos užbaigimo. Įstatyme planuojama susiaurinti ar iš esmės sumažinti jų apimtį“, – kalbėjo ministras, pridūręs, kad šiuo metu statybų užbaigimo deklaracijos privalomos maždaug 15 tūkst. statinių kasmet.

REKLAMA


Ministerija, pasak S. Gentvilo, ketina atsižvelgti ir į kitą STT pastabą, esą šiuo metu nauja statyba vykdoma ją įvardinant pastato rekonstrukcija. Pasak jo, keičiant pastato turį 50 proc. arba darant tokio dydžio priestatą, bus reikalaujama tokią rekonstrukciją dokumentuoti kaip naują statybą.


Ministras tokius atvejus vadina „bendra praktika“.


„Kai prie pamato bloko galima pastatyti naują pastatą arba nugriovus išplėsti iki naujų dimensijų, kas žmogiškai ir vizualiai atrodo kaip nauja statyba. Todėl nauju įstatymo pakeitimu tikrai įvertiname ir užlopome tam spragą“, – teigė jis.


Ministras dar numato didinti baudas už savavališkas statybas, kurios bus nustatomos priklausomai nuo statinio kategorijos.


„Tai bus sudėtinė dalis pastabų, ką STT yra savo antikorupciniame vertinime išsakiusi“, – pabrėžė S. Gentvilas.


„Nebebus matomos tikrinančių pareigūnų pavardės“, – sakė jis.


S. Gentvilas pažadėjo ir Statybos kodekso pataisas.


Darbo grupę Statybos ir Architektūros įstatymams tobulinti ministerija subūrė liepos pabaigoje, atsižvelgusi į STT pastabas, kuriai įtarimų kelia statybų užbaigimo tvirtinimo funkcijos perdavimas privatiems subjektams ir Vilniaus miesto savivaldybės veikla organizuojant statybą leidžiančių dokumentų išdavimą.


Statybos įstatyme, STT nuomone, nepakankamai aiškiai nurodyta, kada statybų pabaigą būtina raštiškai deklaruoti, o kada Statybos inspekcijai patvirtinti statybos užbaigimo aktą. Taip pat pastebima, kad nuo tada, kai patvirtinti statybų užbaigimą privalo privatūs subjektai, nebuvo papildomai reglamentuoti galimų konfliktų prevencijos aspektai.



Kartu siūloma tobulinti ir konkretizuoti Architektūros įstatymo 11 straipsnyje nustatytus architektūros kokybės kriterijus, įvedant tam tikrus rodiklius ar pagal galimybes apskaičiuojamas reikšmes, neprieštaraujančias galiojantiems teisės aktams bei techniniams reglamentams.


Deleguoti savo atstovus į šią darbo grupę ministerija kvietė STT, Lietuvos savivaldybių asociaciją, Vilniaus miesto savivaldybę, Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją, projektuotojų, architektų, nekilnojamojo turto plėtotojų asociacijas.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 13 (2024)

    Savaitė - Nr.: 13 (2024)