Profesionalai apie žygius žiemą: kaip pasiruošti ir ko tikėtis?

Profesionalai apie žygius žiemą: kaip pasiruošti ir ko tikėtis?


Jei manote, kad žygiai galimi tik vasarą, klystate. Žiema Lietuvoje nuostabi, o sniegu pasipuošę miškai ir toliai – dėmesio vertas vaizdas. Bet geriau vieną kartą išbandyti nei šimtus kartų išgirsti! Sužinokite iš alpinizmo instruktoriaus Vytauto Rukštelės ir „Hiking Culture“ vadovo Alko Paltaroko, kas tokiame žygyje svarbu, ir pirmyn į gamtą.


Dvigubai ilgiau, bet įdomiau?


Žiemos žygiui galima planuotis ir jau pamėgtus maršrutus, ir ieškoti naujų.


„Įdomu tai, kad žiemos metu atsiveria visai kitokios panoramos, kurių vasarą nepamatysi, nes tada būna suvešėjusi augmenija ir vaizdą užstoja lapai. Tiesa, reikia įvertinti ir tai, kad žiemą tas pats atstumas, kurį paprastai įveikdavote per tris valandas, gali užsitęsti dvigubai ilgiau,“ – sako A. Paltarokas.


Anot jo, dėl temperatūrų svyravimo gali pasidaryti itin slidu, kas sulėtina žygiavimo spartumą, taip pat tempą lėtina pusnys, purvas, šlapdriba. Tačiau viską galima įveikti turint gerą nuotaiką ir tinkamą žygio ekipuotę.

REKLAMA


Tinkama apranga – pusė darbo


V. Rukštelė sako kad eidamas į žiemos žygį pirmiausia pasirūpintų termo marškinėliais ir striuke, sulaikančia vėją. Jei kritulių nėra, bet temperatūra minusinė, einant pakankamai intensyviai, bus pats tas. Praverstų ir kaklaskarė (ar net dvi, viena ant kaklo, kita – ant galvos), kuria galima pasireguliuoti temperatūrą – nusiimti ir taip atsivėsini, kai to prireikia. Kelnės taip pat turėtų sulaikyti vėją, būti patogios, nevaržančios judesių, su užtrauktukais vėdinimuisi.


Aišku, jei lyja ar sninga, tuomet rinkitės neperšlampančius lauko drabužius. Jei esate iš tų, kuriems visada šalta, pasiimkite „flysinį“ džemperį ar ploną pūkinę striukę (apsivilkti einant ar tik sustojus).


Batai – tik ne per sunkūs


Batai, kaip sako instruktorius, viena pagrindinių detalių.


„Į tokį išėjimą imčiau žygio batus aukštu aulu tam, kad būtų gerai įtvirtinta čiurna, ir kietesniu (gumuotu) priekiu bei padu, kad būtų drąsu nuspirti pasitaikiusį akmenį ar šaką. Tačiau tai neturėtų būti sunkūs kalniniai batai.

REKLAMA


Žiemos metu takeliai būna apledėję, tad rimtesniam žygiui užsienyje, o kartais ir Lietuvoje pravartu pasiimti ant bet kokių batų uždedamas „kates“ (gumas su spygliukais). Jos pagerins sukibimą ant slidžių paviršių, o jūs išvengsit bereikalingų traumų,“ – patarimais dalijasi V. Rukštelė.


Maistas energijai


Ką pravartu turėti kuprinėje? „Vandens ar termosą arbatos, užkandukų tiek, kiek planuojate sustojimų (+1 ekstra, nes niekada nežinai kas gali nutikti). Tai, ką pasiimsite užkąsti, priklauso nuo kiekvieno mitybos įpročių, bet svarbu, jog maistas suteiktų energijos. Tai – mėsa, sūris, šokoladas, riešutai, vaisiai (švieži ar džiovinti). Aš dar dažnai turiu kišenėje vieną kitą čiulpiamą saldainį, kuris reikalui esant praskaidrina nuotaiką,“ – sako V. Rukštelė.


Prireiks ir daugiau daiktų


„Hiking Culture“ žygių organizatorius A. Paltarokas akcentuoja, kad jei mėgstate su mobiliais prietaisais fotografuoti ar filmuoti savo įspūdžius, esant minusinei temperatūrai prietaisų baterijos greitai išsikraus, todėl nepamirškite pasiimti išorinės baterijos (power bank). Žygeivis sako, kad su patirtimi išmokstama atsirinkti tik būtiniausius daiktus, nes juk viskas sveria ir ilgesniam žygyje turi savo kainą kojoms bei bendram nuovargiui.


Pavyzdžiui, V. Rukštelės kuprinėje visada yra maža sukomplektuota vaistinėlė, skirta nedidelėms traumoms ar nuospaudoms gydyti, multifunkcinis peiliukas, „ciklopas“ (prožektorius ant galvos), pirštinės (plonos), „trekingo“ lazdos (skirtos tausoti savo jėgas ir kelio sąnarius), atšvaitas ant kuprinės, telefonas (fotoaparatas), kompasas (jei tai nauja ir nežinoma vietovė), akiniai (jei saulėta ar vėjuota), vazelinas lūpoms, degtukai (žiebtuvėlis), vienkartinės servetėlės.



Šiltas akcentas


Žygio nuotaikai pakelti ir sušilti A. Paltarokas pataria nepatingėti užsikurti laužą. „Jei yra galimybė pasibūti šalia laužavietės, pasinaudokite ja, tai kiekvienam žygiui suteiks autentišką akcentą. Tiesa, žiemos metu susikurti laužą gali būti kiek sudėtingiau, todėl svarbu pasiruošti priemonių. Be to, karštas maistas po intensyvaus žygiavimo ypač gerai atgaivina. Svarbu saugotis žarijų, kad nepradegintų drabužių ir laikytis visų saugumo reikalavimų,“ – sako specialistas.


Gamta priima ir nakvynei


O jeigu žiemos žygis su nakvyne laukinėje gamtoje? „Taip, dar smagiau ir įdomiau! – neabejoja A. Paltarokas. – Žiemos temperatūroms yra pritaikyti specialūs miegmaišiai. Ne kartą esu praleidęs naktį pakankami komfortabiliai tiesiog po atviru dangumi, ar po įtemptu tentu. Sykį atsibudęs, supratau, jog turiu mažai vandens, o iki upelio dar gabalas kelio, tad išsitirpdžiau sniego čia pat puodelyje ant ugnies. Išeitį visada galima rasti, tik reikia apgalvotai pasiruošti ir pirmyn į žiemos nuotykius laukinėje gamtoje.“


Lietuvoje aktyvus laisvalaikis gryname ore tampa vis populeresnis. Žmonės renkasi išvykas į gamtą siekdami pagerinti savo fizinę formą, pasisemti naujų įspūdžių ir patirčių. Šiuo metu šalyje stebimas tikras pėsčiųjų žygių bumas. Žygiai organizuojami įvairiausiais formatais: nuo lengvo pažintinio iki sudėtingo- išgyvenimo laukinėje gamtoje.