Kelių sąnariai – vieni pažeidžiamiausių

Kelių sąnariai – vieni pažeidžiamiausių


Iš visų organizmo sąnarių bene dažniausiai skauda kelių sąnarius. Jie – vieni iš didžiųjų žmogaus sąnarių, kuriems tenka dideli krūviai, todėl šių sąnarių ligų ir traumų pasitaiko palyginti dažnai.


Kelio sąnario skausmus gali sukelti daugybė ligų, jas nustatyti gali tik gydytojas, tačiau joms būdingas labiausiai varginantis simptomas – skausmas, kurį galima sumažinti ne tik gydytojo paskirtais vaistais, bet ir paprastomis naminėmis priemonėmis.


Šiluma ar šaltis?


Dedant kompresus iškyla klausimas, kokius juos pasirinkti – šiltus ar šaltus. Jei skaudamas sąnarys karščiuoja, geriausia tinka karštį ištraukiantys šalti spirito, acto arba varškės kompresai. Jei sąnario temperatūra normali arba sąnarys net šaltas, tinkamesni šilti kompresai: sąnariams reikia padėti, kad suaktyvėtų jų medžiagų apykaita.


Jei kelis nepatinęs, bet jį skauda, galite dėti šiltus kompresus ir taikyti kitas šilumos procedūras, tačiau šiluma netinka esant patinimui arba iškart po fizinio krūvio. Manoma, kad vieta po fizinių krūvių būna sudirginta, o šiluma dar paaštrina šią būseną.


Jei kelis patinęs, padės paprasčiausias ledas: keletą ledo gabalėlių įdėkite į plastikinį maišelį ir 30 sekundžių trinkite juo skaudamą vietą, paskui leiskite jai sušilti ir vėl ledu trinkite 30 sekundžių. Procedūrą galite kartoti.


Populiariausi kompresai


* Varškė ypač tinka kelio kompresams dėl švelnaus, gaivinamo poveikio odai. Varškės kompresas dedamas sergant sąnarių uždegimu ir jiems patinus. 100 g varškės sumaišykite su 2 šaukšteliais druskos, užtepkite ant sąnario, apriškite ir palaikykite pusvalandį, paskui nuplaukite šiltu vandeniu. Kompresą galima pakartoti su ta pačia varške dar 2 kartus. Varškės kompresas ištraukia iš sąnario skystį, sumažina patinimą.

REKLAMA


* Patinusiems sąnariams gydyti ir uždegimui slopinti tinka truputį praskiesto vandeniu obuolių acto kompresai. Sudrėkinkite audinio skiautę (geriausia lininio) acto skiedinyje, uždenkite polietileno plėvele ir apriškite. Kompresą galite laikyti per naktį.

* Taukių (kaulažolių) lapų kompresai veiksmingai malšina sąnarių skausmus. Kompresus dėkite nakčiai. Šviežius lapus nuplaukite, iškočiokite kočėlu, uždėkite ant skaudamos vietos ir apriškite. Galite dėti ir plikytų lapų kompresą. Taukių lapus nuplaukite, nuplikykite verdančiu vandeniu ir dar šiltus uždėkite ant skaudamo sąnario, apriškite. Taukių lapų kompresai veiksmingai padeda ir patempus raiščius ar išnirus sąnariui.


* Ant skaudamų kelių galite uždėti karštą virtų su lupenomis bulvių kompresą. Bulves suvyniokite į marlę, suspauskite ir uždėkite. Tik atsargiai, nenusideginkite, nes bulvės būna labai karštos, geriau įvyniokite bulves dar ir į rankšluostėlį. Palaikykite, kol jos atvės.


* Medaus ir alavijų kompresas taip pat tinka sąnarių skausmams malšinti. Sumaišykite 50 ml alavijų sulčių, 100 g medaus ir pusę stiklinės degtinės. Šį mišinį panaudokite nakties kompresams.

* Nakčiai ant skaudamo sąnario galite uždėti kopūstų (geriausia garbanotųjų) lapų kompresą. Kopūsto lapus truputį padaužykite arba paraižykite šakute, palyginkite karštu lygintuvu, uždėkite ant kelio ir šiltai apriškite. Keliai nuo šilumos sudrėksta, sumažėja skausmas.

REKLAMA


* Sąnarių skausmą malšina avių vilna, tik ji turi būti nevalyta, neapdorota. Uždėkite tokios vilnos ant sąnario ir šiltai apriškite.


Skausmą malšinantys įtrynimai ir tepalai


* Skaudamą sąnarį 2–3 kartus per dieną gausiai įtrinkite šaltu būdu pagamintu pirmo spaudimo alyvuogių aliejumi. Kai aliejus įsigers, tą vietą gerai nušluostykite. Taip darykite kelias savaites.


* Skaudamus sąnarius, ypač naktį, galima įtrinti ir žemės riešutų aliejumi. Skausmas nurimsta ir užmigti tampa lengviau.


* Dieną ant skaudamų vietų uždėkite vilnonį audinį, užteptą plonu bičių pikio sluoksniu.


* Sąnarių skausmus veiksmingai malšina kiaulpienės. Sąnarius patariama įtinti jų lapų ar šaknų spiritiniu antpilu. Padeda ir kiaulpienių lapų košelė. Jos užtepkite ant skaudamo sąnario ir palaikykite, kol išdžius.


* Sutrinkite porą saujų kadagių uogų, trumpai pavirkite jas pusėje litro degtinės. Kasdien kelis kartus šiltu mišiniu įtrinkite skaudamus sąnarius.


* Dvi vidutinio dydžio susmulkintas česnako galvutes užpilkite 100 g aliejaus ir 300 g degtinės. Palaikykite savaitę. Antpilu įtrinkite skaudamus sąnarius.


* Sąnarių skausmus mažina kamparo ir terpentino spiritinio antpilo (po 30 g) mišinio įtrynimai.


* Gydomasis taukių tepalas. Storoku sluoksniu užtepkite tepalo ant skaudamo sąnario, uždenkite polietileno plėvele ir šiltai apriškite. Galite laikyti per naktį.


Nesiliaukite sportavę


Jei dėl kelio skausmų liausitės sportavę, toliau silps svarbūs šlaunies raumenys, ir negalavimas tik paaštrės. Sportui geriausiai tinka vandens gimnastika, plaukimas, važinėjimas dviračiu. Tada kelio sąnarys nepatirs smūgių. Atsisakykite žaidimų kamuoliu, teniso, badmintono.



Bėgiokite arba vaikščiokite minkšta danga – žole arba miško takeliu, o ne asfaltu. Puikus vaistas kelių sąnariams – kasdien pusvalandį pasėdėti ant stalo tabaluojant kojomis.


Vidinius šlaunų raumenis stiprina toks pratimas: atsisėskite ant aukštos kėdės ar stalo krašto, pakaitomis ištieskite kairę ar dešinę koją (iki horizontalios padėties), tuo pat metu kojų pirštus kiek įmanoma daugiau pasukdami išorėn. Pakartokite po 20 kartų iš pradžių kaire, paskui dešine koja, paskui – vėl 20 kartų kaire, 20 kartų – dešine. Vėliau galėsite pratimą pasunkinti uždėję ant kulkšnių svarelius – treniruotės bus dar veiksmingesnės.


Derėtų žinoti, kad kartais kelių skausmai sumažėja arba netgi praeina visai atsikračius antsvorio. Beje, antsvoris kenkia visai atramos ir judėjimo sistemai.