Kokaino kelias: po vandeniu ir po žeme

Kokaino kelias: po vandeniu ir po žeme

Ekvadoro policija vienoje iš džiunglių upių netoli vandenyno pakrantės rado naudoti beveik parengtą savadarbį pusiau povandeninį laivą.


Narkotikus iš Lotynų Amerikos šalių (visų pirma – Kolumbijos) į Jungtines Amerikos Valstijas (JAV) ir kitas valstybes gabenantys nusikaltėliai yra labai išradingi – per jūrą tonas narkotikų plukdo greitaeigėmis valtimis, pusiau povandeniniais laivais, gabena gerai užmaskuotais požeminiais tuneliais. Lotynų Amerikos džiunglėse, JAV ir Meksikos pasienyje, Karibų jūroje, Ramiojo vandenyno platybėse vyksta nuolatinė teisėsaugos pareigūnų ir nuožmių narkotikų gabentojų gaujų kova.

Manvydas VITKŪNAS


Kova su narkotikų prekyba – vienas didžiausių ir sunkiausių iššūkių daugelio pasaulio šalių teisėsaugos pareigūnams. Nusikalstamas verslas, kurį kontroliuojantys narkotikų mafijos bosai uždirba šimtus milijonų dolerių, yra puikiai organizuotas. Narkotikų gabentojai neretai turi geresnes technines priemones, ginkluotę nei jų oponentai – teisėsaugos institucijų atstovai. Disponuodami didžiulėmis lėšomis, nusikalstamo pasaulio atstovai geba papirkti kai kuriuos pareigūnus, politikus, sukurti gana patikimus ir sunkiai aptinkamus kvaišalų gabenimo kelius.

REKLAMA


Iš Azijos (visų pirma – Afganistano) į įvairias pasaulio šalis gabenamas heroinas, o Vakarų pusrutulyje klesti kokaino prekyba (tiesa, Kolumbijoje, Venesueloje, Bolivijoje parengiamas nelegaliai prekybai ir tam tikras kiekis heroino). Iš Kolumbijos, Peru, Ekvadoro ir kitų šalių įvairiais keliais kvaišalai gabenami į JAV, Kanadą, Europos valstybes ir kitus kraštus. Nusikaltėliai sugalvoja įmantriausių būdų, kaip gabenti narkotikus, ir geba nustebinti net visko mačiusius pareigūnus.


Pagalba kovoje


War on Drugs – karas su narkotikais. Būtent taip JAV vadinama jau daugelį metų vykstanti kovos su narkotikų gabenimu ir platinimu kampanija, išties turinti daugybę tikro karo elementų. Narkotinių medžiagų žaliavos augintojai, narkotikų gamintojai, gabentojai, platintojai yra puikiai organizuota jėga ir kelia didžiulę grėsmę JAV ir kitų šalių gyventojų sveikatai, gerovei ir saugumui.


Kovai su narkotikų gabenimu pasitelkiamos ne tik policijos, pasienio, pakrančių apsaugos pajėgos, bet ir įvairių valstybių reguliariosios kariuomenės, specialiųjų operacijų daliniai, aprūpinti modernia ginkluote ir technika, taip pat dirba žvalgybos tarnybos. Amerikiečiai teikia paramą savo sąjungininkėms – kitų šalių vyriausybėms – ir stengiasi kovos su narkotikų gamyba ir platinimu „fronto liniją“ nukelti kuo toliau nuo JAV sienų. Ypač didelė parama teikiama Kolumbijos kariuomenei ir policijai. Sunkiai prieinamuose šios Pietų Amerikos šalies rajonuose yra itin daug narkotikų žaliavos plantacijų, pogrindinių narkotikų fabrikų, veikia pusiau politinės, pusiau nusikalstamos karinės grupuotės, kurių pagrindinis finansavimo šaltinis – narkotikų prekyba.

REKLAMA


Kokaino kelias: po vandeniu ir po žeme

Meksikos pareigūnai prie vienos iš aptiktų nusileidimo į narkotikams gabenti skirtą požeminį tunelį angų.


Tuneliai jungia valstybes


Kita šalis, su kuria JAV palaiko itin glaudžius ryšius kovoje su narkotikų mafija, – kaimynė Meksika. Šios valstybės siena su JAV – labai ilga – net 3 141 km. Dalis sienos eina dykuma, upėmis, tačiau įvairiuose ruožuose teritorija iš abiejų pusių yra labai tankiai apgyvendinta, prie pat sienos glaudžiasi ir JAV, ir Meksikos miestų kvartalai. Būtent tokiose vietose narkotikų gabentojai įrengia tunelius, skirtus kvaišalams ir kitiems kontrabandiniams kroviniams gabenti. Urbanizuotoje aplinkoje įrengti ir užmaskuoti tunelius kur kas lengviau nei atviroje vietovėje.


Nuo 1990 m. JAV ir Meksikos pareigūnai abiejų šalių pasienyje rado beveik du šimtus narkotikų gabentojų iškastų tunelių. Šių tunelių galai buvo po gyvenamaisiais namais, sandėliais, garažais, pramonės įmonėmis. 2015-ųjų pabaigoje aptiktas metropoliteną primenantis tunelis, kuriame 10 m gylyje buvo įrengtos apšvietimo ir ventiliacijos sistemos, sienos ir lubos sutvirtintos gelžbetoninėmis konstrukcijomis, o narkotikai iš Meksikos į JAV gabenami specialiais ant bėgių įrengtais vagonėliais. Bendros operacijos metu abiejų šalių pareigūnai užblokavo tunelį, sulaikė 16 asmenų, konfiskavo net 10 tonų narkotinių medžiagų.


Narkotikų metro


Kai kuriuose tuneliuose įrengiami ne tik geležinkelio bėgiai, bet ir liftai, kuriais nuleidžiami ir pakeliami kroviniai. Vienas ilgiausių, net 640 m ilgio, tunelių jungė Meksikos Tichuanos miestą ir amerikietiškąjį San Diegą. Čia taip pat buvo apšvietimas, ventiliacija, bėgiai. Amerikos pusėje tunelis buvo įrengtas gyvenamajame name. Jo rūsyje aptikta net 21 m gylio nusileidimo į tunelį anga. Netoliese rastas antras tunelis buvo kiek trumpesnis – 548 m ilgio.


Dar viename tunelyje, jungusiame dviejų parduotuvių sandėlius skirtingose sienos pusėse, pareigūnai rado narkotikų krovinį, vertą net 65 milijonų dolerių! Šį tunelį pareigūnai aptiko gavę informacijos, kad į JAV pusėje esančios parduotuvės teritoriją ir iš jos itin dažnai važinėja sunkvežimiai (kaip vėliau paaiškėjo, gabendavę gruntą). Pareigūnai ėmė stebėti parduotuvę, sulaukė, kol darbai bus baigti, bus pasirengta narkotikų gabenimui, ir tada sulaikė nusikaltėlius su įkalčiais.



Nors tunelių įrengimas reikalauja nemažai darbo ir pinigų (apskaičiuota, kad įrengti vieną tunelį kainuoja vidutiniškai pusantro milijono dolerių), per sieną sėkmingai pergabenta vos viena didelė kvaišalų siunta padengia visas išlaidas. Juolab kad tuneliai dažniausiai naudojami ne tik kvaišalams, bet ir ginklams bei nelegaliems migrantams gabenti.


Kokaino kelias: po vandeniu ir po žeme

JAV ir Meksiką jungiančiuose kontrabandos gabenimo tuneliuose įrengiamos apšvietimo ir ventiliacijos sistemos ir netgi bėgiai.


Aptinka iš oro


Dar egzotiškesnės narkotikų gabenimo priemonės – savadarbiai povandeniniai ar pusiau povandeniniai laivai. Bene pirmą kartą narkotikų kontrabandininkų naudotas savadarbis pusiau povandeninis laivas į pareigūnų rankas pakliuvo 2000 m. Iki to laiko maždaug dešimtmetį įvairių šalių pareigūnai buvo tik girdėję apie panašius laivus.


Pirmąjį laivą pareigūnai sulaikė Ramiajame vandenyne, už 145 km nuo Kosta Rikos krantų. Būtent tada jie daugiau sužinojo apie tokių laivų konstrukciją. Pusiau povandeniniai laivai negali visiškai panerti. Virš vandens lieka viršutinė kabinos dalis, išmetamųjų dujų ir ventiliacijos vamzdžiai. Visgi didžioji dalis (beveik visas korpusas) tiek nedaug (dažniausiai – iki pusmetrio ar metro) virš vandens iškilusio laivo lieka po vandeniu ir yra sunkiai pastebima ne tik vizualinėmis stebėjimo priemonėmis, bet ir radarais. Tokie laivai dažniausiai aptinkami iš oro, mat JAV pakrantes saugantys pareigūnai intensyviai patruliuoja virš teritorinių vandenų lėktuvais ir sraigtasparniais. Tiesa, pasieniečiai turi būti atidūs, nes nusikaltėliai savo laivus dažniausiai dažo maskuojančiomis pilkomis, žalsvomis, melsvomis spalvomis.


Kokaino kelias: po vandeniu ir po žeme

Kolumbijos karys džiunglėse aptiktoje narkotikų gamybos įmonėje.

Nuotolinis valdymas


Narkotikams gabenti skirtas pusiau povandeninis laivas dažniausiai yra 12–25 m ilgio, jo įgulą sudaro iki trijų ar keturių žmonių. Toks laivas, aprūpintas vienu ar netgi keliais varikliais, be kuro papildymo gali nuplaukti net iki 3–5 tūkst. km. Viename laive telpa 3–10 tonų narkotikų.


Pusiau povandeninių laivų korpusas dažniausiai gaminamas iš stiklo pluošto, rečiau – iš metalo. Tokie laivai aprūpinami modernia navigacijos įranga.
Nusikaltėliai naudoja vis įdomesnius techninius sprendimus, pavyzdžiui, gamina nuotoliniu būdu valdomus laivus. Valdymo komandos perduodamos iš netoliese esančių „žvejų“ laivų ar „poilsiautojų“ jachtų. Tokiu atveju pareigūnams dažniausiai būna gana sunku įrodyti laivus valdžiusių operatorių kaltę – supratę, jog narkotikus gabenantys laivai aptikti, jie paprasčiausiai meta valdymo įrangą už borto. Kitas saugus gabenimo būdas – vilkti lynu prie kokio nors laivo prikabintą kvaišalų prikimštą povandeninį laivą be įgulos. Blogiausiu atveju, artinantis pareigūnų patruliniam laivui, galima lyną nupjauti ir povandeninį laivą paskandinti. Tačiau būna ir įmantresnių modelių: nuo pagrindinio antvandeninio laivo atkabintas povandeninis laivas lieka paniręs fiksuotame gylyje, o iš jo sklindantis radijo signalas leidžia nusikaltėliams esant galimybei sugrįžti ir susirasti povandeninį laivą su brangiu kroviniu.


Kartais nusikaltėliams pavyksta pastatyti tikrus povandeninius laivus. Jie negali panerti taip giliai, kaip kariškių naudojami povandeniniai laivai ar mokslininkų batiskafai, bet nusileidę kad ir į 20 m gylį tampa jau kur kas sunkiau pastebimi pakrančių apsaugos pareigūnų. Kolumbijos policija yra aptikusi baigiamą statyti tikrą 30 m ilgio povandeninį laivą, kurį sukonstravo nusikaltėlių pasamdyti rusų ir amerikiečių inžinieriai. Šis laivas turėjo dvigubą metalinį korpusą, periskopą, balasto sistemą. Laivu būtų buvę galima panerti į daugmaž 100 m gylį ir gabenti dešimtis tonų narkotikų.

REKLAMA


Kokaino kelias: po vandeniu ir po žeme

JAV pakrančių apsaugos tarnybos pareigūnai Meksikos įlankoje sulaiko pusiau povandeninį laivą, kuriuo gabenami narkotikai.


Slėpė džiunglėse


2010 m. Gvatemalos karinės jūrų pajėgos, padedamos JAV pareigūnų, Ramiajame vandenyne sulaikė 17 m ilgio savadarbį povandeninį laivą, kuriuo buvo gabenama 5 tonos narkotikų. Keturi laivu plaukę kolumbiečiai buvo suimti.


Prieš kelerius metus Ekvadore kariškiai net 31 m ilgio povandeninį laivą aptiko paslėptą upės pakrantėje, džiunglėse, netoli upės žiočių. Iš čia povandeninis laivas su kroviniu nesunkiai galėjo būti išplukdytas į Ramųjį vandenyną ir plaukti Šiaurės Amerikos krantų link. Mažesnis povandeninis laivas taip pat džiunglėse buvo aptiktas vienoje iš Kolumbijos upių.


Šių metų kovą pusiau povandeninis laivas buvo sulaikytas Meksikos įlankoje. JAV pakrančių apsaugos pareigūnai netoli Teksaso krantų aptiko savadarbį vos kelių metrų gylyje plaukusį pusiau povandeninį laivą ir privertė jo įgulą iškilti su laivu į vandens paviršių bei pasiduoti. Buvo suimti keturi kolumbiečiai, gabenę 5,5 tonos narkotikų. Šios siuntos vertė juodojoje rinkoje galėjo siekti daugmaž 200 milijonų dolerių.








  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 13 (2024)

    Savaitė - Nr.: 13 (2024)