Jei galūnės šąla ne tik žiemą

Jei galūnės šąla ne tik žiemą


Viduramžių Anglijos įstatymuose buvo punktas, leidžiantis sutuoktinių skyrybas, jei vieno iš sutuoktinių kojos ir rankos nuolat šąla. Seniau šis organizmo fiziologinis trūkumas buvo prilyginamas neištikimybei. Šiuo sutrikimu dažniau skundžiasi moterys, o pagrindinė negalavimo priežastis – kūno kraujotakos sutrikimai.


Remigija ZINKEVIČIENĖ


Galūnių šalimo priežastys


Sveiko žmogaus kojos ir rankos turi būti šiltos ir sausos. Kai kuriems žmonėms kojos ir rankos šąla nepriklausomai nuo metų laiko. Kojų ir rankų temperatūra dažniausiai būna žemesnė, negu viso kūno. Žiemą net ir nedideli šalčiai šiems žmonėms sukelia kamuojančius, maudžiančius kojų ir rankų pirštų skausmus. Tai požymis, jog reikia kreiptis į gydytoją ir pasitikrinti sveikatą, nes šią būseną gali sukelti ir sunkesnės ligos. Jei kojų ir rankų šalimą sukelia tam tikros priežastys, jas reikia pašalinti, o jei nėra konkrečios ligos, reikia padaryti viską, kad jaustumėtės geriau. Šąlančias galūnes, pasitarę su gydytoju, galite pabandyti gydyti ir liaudies medicinos siūlomomis priemonėmis.

REKLAMA


Dažniausia negalavimo priežastis – kraujotakos sistemos sutrikimai. Galūnės gali šalti, kai susiaurėja arterijos – tuomet į kojas ir rankas patenka mažiau kraujo, todėl jos nuolat šąla. Nuolat šąlančios kojos ir rankos taip pat galimas požymis, jog sutriko kapiliarų kraujotaka.


Dažna šąlančių kojų ir rankų priežastis gali būti ir Reino sindromas, tai yra kraujagyslių spazmai, rankų ir kojų kraujotakos sutrikimai.


Arterijos gali susiaurėti ir dėl nuovargio, nerimo arba streso. Esant stresinėms situacijoms kraujas plūsteli į galvą, tuomet į galūnes jo patenka mažiau. Bet tai ne problema, galima pakeisti aplinką, nusiraminti ir vėl kraujotaka bus normali – sušils rankos ir kojos.


Problema, kai kūno galūnių atšalimas gali būti sunkesnių ligų požymis. Kojos ir rankos gali šalti dėl širdies ir kraujagyslių bei skydliaukės ligų, cukrinio diabeto, aterosklerozės ir anemijos. Galūnės gali šalti, kai kraujyje yra sumažėjęs hemoglobino kiekis. Šiais nemaloniais pojūčiais neretai skundžiasi moterys, sergančios įvairiomis ginekologinėmis ligomis.

REKLAMA


Sausos ir šaltos kojos – galimų širdies ir kraujagyslių sistemos sutrikimų bei galvos smegenų pakitimų požymiai. Drėgnos ir šaltos kojos – požymis, jog gali būti sutrikusi skrandžio ir žarnyno bei skydliaukės veikla.


Tinkama mityba


Jei dažnai šąla kojos ir rankos, nevalgykite riebaus ir rūkyto maisto, rinkitės lengvai virškinamus produktus, kuriuose yra daug vitaminų A, C, E ir PP bei geležies: valgykite daug liesos, raudonos mėsos kartu su vaisiais ir daržovėmis, ypač raudonos ir violetinės spalvos, nes jos ypač naudingos kraujagyslėms. Labai naudinga valgyti grikių košės, kurioje gausu kapiliarus stiprinančio rutino. Daug geležies yra ir kiaušinių tryniuose, špinatuose, obuoliuose, razinose, džiovintose slyvose. Sveika gerti šviežių apelsinų sulčių, kurios padeda geriau įsisavinti geležį.


Šaltuoju metų laiku patariama valgyti riebių jūrų žuvų, nes jos pagerina organizmo kraujotaką. Sustiprinsite organizmą valgydami moliūgų, melionų, migdolų, granatų, bananų, citrusinių vaisių.


Vaistiniai augalai


* Nuolat šąlančiomis galūnėmis besiskundžiantiems žmonėms naudinga nuolat gerti imbierų arbatos, jos galima gerti ryte, dieną ir vakare prieš miegą. Ruošiant arbatą reikiamas imbiero kiekis priklauso nuo individualių poreikių. Vienai arbatos porcijai paruošti dažniausiai prireikia 1–2 cm ilgio šviežios imbiero šaknies. Jei ruošdami arbatą vartosite sausus imbiero miltelius, jų prireiks 2–3 šaukštelių. Reikiamą kiekį tarkuotos imbiero šaknies užpilkite karštu (80–85 oC temperatūros) vandeniu, uždenkite ir palikite 5–10 min. pritraukti. Sausus imbiero šaknų miltelius reikia palikti pritraukti ilgiau, apie 20–30 minučių.



* Jei nuolat šąla galūnės, naudinga gerti vaistinių augalų mišinio: susmulkinkite ir lygiomis dalimis sumaišykite smiltyninių šlamučių žiedų ir kiaulpienių šaknų: 2 šaukštelius žaliavos užpilkite stikline verdančio vandens, pavirkite 7–8 min. ant mažos ugnies, uždenkite ir palikite valandą, paskui nukoškite. Gerkite nuoviro po 1/4 stiklinės 2–3 kartus per dieną mėnesį, paskui darykite 2 savaičių pertrauką ir gydymą, jei reikės, pakartokite.


* Spiritinis pipirų antpilas: susmulkinkite 2 aitriųjų pipirų ankštis ir suberkite į butelį, įberkite po šaukštą garstyčių miltelių ir rupios druskos. Mišinį užpilkite puse litro degtinės ir palikite, kol antpilas paraus. Jei nuolat šąla galūnės, šiuo antpilu įtrinkite jas prieš naktį. Palaukite, kol antpilas nudžius, tada apsimaukite vilnones kojines ir eikite miegoti. Taip gydykitės, kol pasijusite geriau.


Vandens procedūros


Prieš miegą kojas pamirkykite šilto vandens vonelėje su pipirais. Ši vonelė pagerins kraujotaką ir sušildys kojas.


Jei grįžote namo ledinėmis kojomis, pamerkite jas į šalto vandens ir kvapiųjų rozmarinų arba aitriųjų paprikų ekstrakto vonelę. Pagerės kojų kraujotaka ir jos greitai sušils.


Į karšto vandens vonelę įberkite po šaukštą čiobrelių ir raudonėlių, 2 šaukštus susmulkintų imbierų šaknų arba maltų juodųjų pipirų. Tokiose vonelėse šąlančias kojas mirkykite 10–15 minučių.


Prieš miegą naudinga padaryti kontrastinio vandens voneles kojoms: į vieną vonelę įpilkite 30–35 oC vandens, o į kitą šalto 12–15 oC vandens. Kojas pirmiausia 5 minutes pamirkykite šilto vandens vonelėje, paskui 10 sekundžių – šalto vandens vonelėje. Pakartokite procedūrą 3–5 kartus. Paskutinį kartą kojas įmerkite į šaltą vandenį, paskui jas šiltai užklokite.

REKLAMA


Kojų ir rankų mankšta


* Nuolat šąlantiems žmonėms ypač svarbu judėti. Jei dažnai šąla kojos ir rankos, prisiverskite kasdien pasimankštinti bent po 10–15 minučių. Labai naudinga plaukioti baseine, važiuoti dviračiu, lipti laiptais, kasdien pasivaikščioti gryname ore.


* Jei dirbate sėdimą darbą, pasistenkite kuo dažniau pajudinti kojų pėdas, kojų pirštus. Rankų pirštais paspaudykite guminį kamuoliuką.


* Atsigulkite ant nugaros ir keletą minučių „pavažiuokite dviračiu“. Paskui dešinės kojos pėdą uždėkite ant kairės kojos kelio ir kairės rankos pirštų krumpliais patrinkite užkeltos kojos pėdą. Masažuokite apie 2 minutes. Paskui tokį pat masažą atlikite ir kitai kojai.


* Du kartus per dieną masažuokite kojas kildami nuo pėdų iki klubų kraujotaką stimuliuojančiais tepalais, augaliniais arba eteriniais (geriausia rozmarinų) aliejais.


Daugiau įdomių ir aktualių straipsnių rasite žurnale „Savaitė“. Jį galite gauti tiesiai į savo namus – užsiprenumeravę arba skaityti elektroninę žurnalo versiją.