Automobilių varikliai „susitraukė“: dažniausios problemos ir kaip jų išvengti

Automobilių varikliai „susitraukė“: dažniausios problemos ir kaip jų išvengti


Stebint paskutinio dešimtmečio tendencijas matyti, kad transporto priemonių variklių darbinis tūris tendencingai mažėja. Tokiu būdu transporto priemonių gamintojai siekia optimizuoti degalų sąnaudas bei atitikti vis griežtėjančius aplinkosauginius standartus. Visgi ieškant kompromisų su ekologija, šiuose varikliuose neišvengta problemų. Norint pastebėti silpnąsias puses, nereikia daug – užtenka laiku nepasirūpinti variklio alyva. Ekspertai įvardijo svarbiausius mažo tūrio variklių gedimus ir patarė, kaip jų išvengti.


Sumažintas bet galingas


„Priešingai nei gali pasirodyti, variklio sumažinimas savaime nereiškia mažo variklio įmontavimo dideliuose automobiliuose. Kai kalbame apie variklio sumažinimą, pirmiausia turime mintyje ne fiziškai mažesnį variklį, o siekį jį paversti tokiu pat galingu, kokie seniau buvo tik didieji varikliai“, – apie variklių „susitraukimo“ sampratą pasakoja automobilių ekspertas Andrzejus Husiatynskis.


Pasak eksperto, šių variklių sumažinimas yra susijęs ir su mažesniu variklio svoriu – dauguma jo elementų yra tiesiog suspausti mažesnėje erdvėje, o mažesnis variklio svoris turi reikšmės mažesnėms degalų sąnaudoms.

REKLAMA


„Mažesni varikliai rinkai buvo pristatyti siekiant maksimaliai sumažinti kuro sąnaudas bei taršą, išlaikant pakankamą jų galingumą – tai šiuose varikliuose užtikrina turbokompresorius (turbina). Pastaroji padidina mažų variklių galią, dėl to vietoj didesnių įprastinių variklių gamintojams atsiranda galimybė naudoti mažesnio darbinio tūrio turbininius agregatus“, – aiškina A. Husiatynskis.


Išsigelbėjimas mažalitriams – kokybiška alyva


Vis dėlto, mažo darbinio tūrio, didelio galingumo, taupesni ir mažiau aplinką teršiantys varikliai susiduria su jautria problema – tai, vadinamasis, LSPI reiškinys (angl. LSPI – Low speed pre-ignition).


„Esant nedideliam apsisukimų dažniui (1500–2000 aps./min.), dėl didelės variklio apkrovos ir intensyvaus turbokompresoriaus darbo sklandus variklio veikimas gali būti sutrikdytas pasireiškiant ankstyvajam degimui esant mažiems variklio. Tai ypač dažnas reiškinys mažo darbinio tūrio varikliuose su turbokompresoriais ir tiesioginiu įpurškimu (GTDi).

REKLAMA


LSPI gali sugadinti stūmoklius, stūmoklių žiedus ar net švaistiklius“, – apie vieną opiausių problemų, kuri pastebima visuose automobiliuose, turinčiuose sumažintus variklius, pasakoja ekspertas.


Visgi, eksperto teigimu, apsisaugoti nuo šio reiškinio įmanoma: „Išsamūs tyrimai, atlikti daugelyje automobilių gamintojų tyrimų centrų, bendradarbiaujant su alyvos gamintojais, įrodė, kad tinkamo klampumo, kokybės, bazinės sudėties ir atitinkamų priedų alyvos naudojimas gali sumažinti ar net panaikinti šį reiškinį“, – akcentuoja A. Husiatynskis.


Pasak eksperto, tinkamos alyvos naudojimas turi lemiamos reikšmės tokių variklių eksploatavimo laikui: „Alyva gyvybiškai svarbi pagrindiniam brangiai kainuojančiam mažo tūrio variklio elementui – turbokompresoriui, kurio gedimai dažniausiai yra susiję su nepakankamu alyvos tepimu. Netinkamą turbinos veikimą taip pat lemia prastos kokybės alyvos naudojimas, o esant alyvos trūkumui, pavyzdžiui, dėl alyvos nutekėjimo, turbokompresoriai užsiteršia ir gali perkaisti“, – perspėja „Total Energies“ atstovas.


Naujieji varikliai, eksperto teigimu, kenčia gerokai didesnes mechanines bei temperatūros apkrovas, todėl juose būtina naudoti mažos klampos alyvą, pavyzdžiui, 0W-30, 0W-20 ar net 0W-16: „Geresnis alyvos pagrindas užtikrina mažesnę oksidaciją, mažesnius jungčių struktūros pokyčius, sumažina tepalų garavimo greitį. Kokybiškos alyvos, skirtos daugeliui sumažintų variklių, reikšmingai prisideda prie LSPI prevencijos“, – patarimais dalijasi ekspertas.



Padėti ne tik gamtai, bet ir varikliui


Ekspertas atkreipia dėmesį, jog šiuolaikinė alyva leidžia nuvažiuoti daugiau kilometrų jos nekeičiant, o tai teigiamai veikia ekonomiškumo ir ekologijos standartus, tačiau kiekvienas gamintojas transporto priemonės vadove nurodo, kad tokie alyvos keitimo intervalai taikomi esant įprastoms priemonės eksploatavimo sąlygoms, pavyzdžiui, stabiliam važiavimui greitkeliu be per didelių apkrovų, esant pastoviam slėgui ir temperatūrai.


Tuo tarpu, kai transporto priemonės darbo sąlygos sunkesnės – alyva turi būti keičiama mažesniais laiko intervalais: „Pavyzdžiui, itin svarbus variklio užvedimų skaičius. Jei automobilį vairuoja maisto pristatymo darbuotojas ar kurjeris ir užveda variklį 30–40 kartų per dieną, transporto priemonės alyvai tenka didesnis krūvis. Tas pats pasakytina apie važiavimą trumpu atstumu ar stovėjimą kamščiuose, kuomet alyva nesuspėja tinkamai sušilti ir tokiu būdu suaktyvinami jos priedai bei išgaruoja kuras“, – svarbius aspektus išryškina ekspertas.


A. Husiatynskis akcentuoja, jog nusipirkus automobilį su mažuoju varikliu ir norint išvengti gedimo, labai svarbu, kad variklis būtų reguliariai prižiūrimas: „Paprastai tokių variklių tarnavimo laikas yra 200–300 tūkst. kilometrų, todėl laikantis transporto priemonės gamintojo nurodymų ir atsižvelgiant į variklio veikimo sąlygas, būtina atlikti reguliarią variklio priežiūrą autoservise, įskaitant transporto priemonės būklės patikrinimą ir alyvos keitimą“.








  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 16 (2024)

    Savaitė - Nr.: 16 (2024)