Šiaurės Lietuvoje sumažės traukinių maršrutų: valstybės įmonei jie nuostolingi, bet gyventojams – svarbūs

Šiaurės Lietuvoje sumažės traukinių maršrutų: valstybės įmonei jie nuostolingi, bet gyventojams – svarbūs


Valstybės valdomos bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ keleivių vežimo įmonei „LTG Link“ planuojant naikinti pelno nenešančius traukinių maršrutus šiaurės Lietuvoje, Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos seniūno pavaduotojas Eugenijus Sabutis kreipėsi į Vyriausybę ir Susisiekimo ministeriją. Jis ragina keisti ydingą geležinkelių maršrutų nustatymo tvarką, leidžiančią valstybės įmonei tiesiog nutraukti nuostolingus, tačiau gyventojams itin svarbius ir būtinus maršrutus, nebijant jokios atsakomybės.


Anot E. Sabučio, Vyriausybė galėtų sustabdyti maršrutus nutraukti sumaniusią „LTG Link“, jeigu peržiūrėtų savo priimtą aprašą, kuriame įtvirtinti subsidijuojamų maršrutų ribiniai koeficientai ir normos.


„Būtent dėl šios metodikos taikymo kai kurios savivaldybės, per kurių teritorijas eina tie bendrovei nepelningi maršrutai, praėjusią savaitę pateko į sudėtingas pinkles“, – pranešime spaudai pažymi parlamentaras.


Jo teigimu, viešojoje erdvėje mažai žinoma apie prieš metus priimtą naujos redakcijos Vyriausybės nutarimą dėl viešųjų paslaugų nuostolių kompensavimo, kuriame, iš pirmo žvilgsnio, nustatyta „nekalta“ formulė, kurios taikymas, kaip aiškėja dabar, ir privedė prie šiandieninės situacijos.

REKLAMA


„Paaiškėjo, kad formulė leidžia skelbti mirties nuosprendį maršrutams. Jeigu neatitinki formulės kriterijų, tau iškart pasakoma, kad tavo rajonas nepelningas ir net nevertas kompensavimo, todėl reikia nutraukti maršrutą. Akivaizdu, kad toks aklas formulės taikymas – buhalterinis formalizmas, lemiantis didelę žalą žmonėms, ypač gyvenantiems regionuose“, – įspėja E. Sabutis.


Parlamentaras įsitikinęs, kad Vyriausybė turėtų nedelsdama imtis korekcijų ir sumažinti formulėje nurodytus ribinius dydžius – tai leistų išsaugoti maršrutus, kuriais kiekvieną dieną naudojasi į darbą ir namo vykstantys žmonės, besimokantieji aukštosiose mokyklose ir centrinėse poliklinikose privalomai besilankantys senjorai. 


„Visiškai aišku, kad sprendimą gali inicijuoti ir pati „LTG Link“, ir Vyriausybė, todėl tikrai stebina jų pozicija ir pasirinkta komunikacinė strategija – kaltinti savivaldybes, netgi atvirai jas šantažuoti: norite, kad liktų maršrutai, susimokėkite! Jokios socialinės atsakomybės – tik grynas išskaičiavimas. Verta priminti, kad savivaldybių biudžetai dėl nepalankių centrinės valdžios sprendimų ir taip menki, o jų dar prašoma pervesti lėšų į „LTG Link“ sąskaitą“, – stebisi parlamentaras.

REKLAMA


Jo teigimu, aritmetika čia labai paprasta: jeigu turės susimokėti geležinkelių bendrovei, savivaldybės bus priverstos mažinti sumas kitose savo biudžetų eilutėse, dėl to nukentės gyvybiškai svarbios socialinės, švietimo ir kitos paslaugos.


„Susidaro įspūdis, kad bendrovė užmiršo, jog ji – ne privati, o valstybinė įmonė. Ji privalo vadovautis visai kitokiais principais – užtikrinti viešųjų ir būtinųjų paslaugų prieinamumą Lietuvos gyventojams. Toks turėtų būti pagrindinis valstybės valdomų įmonių tikslas – o ne aklas pelno vaikymasis. O ši įmonė tapo valstybe valstybėje ir nori, kad visi žaistų pagal jos taisykles“, – piktinasi E. Sabutis.


Anot jo, Vyriausybė arba Susisiekimo ministerija privalo įsikišti į susiklosčiusią situaciją ir užkardyti planus naikinti geležinkelio maršrutus.


„Valdančiųjų sprendimu jau naikinamos gydymo įstaigos regionuose, todėl gyventojai priversti vykti į didesnes sveikatos priežiūros įstaigas – ir dažnai vyksta būtent traukiniu. Bet dabar atėjo ir geležinkelių eilė: maršrutų naikinimas dar labiau apsunkins žmonių gyvenimą. Jokio pateisinimo tam nėra, tai pasityčiojimas iš savivaldybių ir ten gyvenančių žmonių“, – pabrėžia socialdemokratas.


Kreipimesi taip pat prašoma ateinančių metų biudžete užtikrinti deramą finansavimą nuostolingų maršrutų kompensavimui, kad būtų išsaugotos visuomenei būtinos keleivių vežimo traukiniais paslaugos.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 05 (2023)

    Savaitė - Nr.: 05 (2023)