Būsimiems vairuotojams – miesto gatvių egzaminas

Būsimiems vairuotojams – miesto gatvių egzaminas

Automobilio statymas – dalis vairavimo.


Norintieji įgyti teisę vairuoti nuo rugsėjo 1 dienos privalės egzaminą laikyti pagal naują tvarką – nebeliko pratimų aikštelėje, būsimųjų vairuotojų įgūdžiai tikrinami realiame eisme. Ar būsimieji vairuotojai daugiau išmoks ir gatvėse bus atsakingesni?


Dalia VALENTIENĖ


Lietuvai palaipsniui pereiti prie tikro vairavimo patikros Tarptautinės vairuotojų egzaminavimo komisijos ekspertai rekomendavo dar 2009 metais. Šios rekomendacijos jau kaip pastabos buvo išsakytos ir 2015-aisiais.


Nors nuo rugsėjo įsigaliojusi naujoji tvarka būsimiesiems vairuotojams sukėlė nerimo, „Regitros“ atstovai tikina, kad važiavimo egzamino laikymas realiame eisme bus naudingas. Pasak jų, tokia sistema veikia daugelyje Europos Sąjungos šalių. „Nemažai žmonių, įgiję teisę vairuoti, susiduria su problemomis statydami automobilį prie namų ar prekybos centrų, nes tose vietose to daryti jų niekas nemoko. Vairavimo mokyklos moko to, ką tikrina „Regitra“ per egzaminus. O juk automobilio statymas yra dalis vairavimo“, – teigia „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

REKLAMA


Naujoji tvarka galios tik būsimiesiems lengvųjų automobilių (B kategorijos) vairuotojams. Sunkvežimių, motociklų, lengvųjų automobilių su priekabomis ir kitų tipų transporto priemonių specialiųjų važiavimo manevrų atlikimo egzaminai ir toliau vyks „Regitros“ aikštelėse.


Tikimasi, kad išlaikiusiųjų bus daugiau

Per metus egzaminus „Regitroje“ laiko daugiau kaip 100 tūkst. žmonių. 90 proc. jų – būsimieji lengvųjų automobilių (B kategorijos) vairuotojai. Apie 44 proc. asmenų egzaminus išlaiko be vargo. Moterims geriau sekasi teorinė egzamino dalis, vyrams – važiavimas.


„Regitros“ atstovai tikisi, kad, įvedus naująją tvarką, praktikos egzaminą išlaikys daugiau užsiregistravusiųjų. „Tikrai to tikimės, nes aikštelėje reikia viską atlikti labai tiksliai. Prognozuojame, kad pagal naująją tvarką praktikos egzamino išlaikymo procentas turėtų padidėti. Miestuose ne visur automobilių stovėjimo vietos yra nubraižytos, tad tiesiog reikės tvarkingai pastatyti automobilį prie bortelio ar kito automobilio, kad tarp jų būtų pakankamai vietos“, – sako S. Šuminas.

REKLAMA


Baiminamasi be reikalo


Kai kurie vairuotojai mano, kad egzamino laikymas gatvėje gali kelti grėsmę kitiems eismo dalyviams. „Regitros“ atstovo teigimu, tokie nuogąstavimai yra nepagrįsti. „Baimė, kad laikantieji egzaminą apgadins kitus automobilius, neturi pagrindo. Baimintis derėjo iki šiol, kai vairuotojo pažymėjimus gaudavo žmonės, tinkamai neišmokyti statyti automobilių mieste. Saugiau tai daryti, kai automobilyje yra papildomi stabdžiai ir šalia sėdi egzaminuotojas, galintis laiku sustabdyti automobilį. Toks būdas išmokti tinkamai statyti automobilį yra paprastesnis ir patikimesnis“, – įsitikinęs S. Šuminas.


Tačiau ar neatsitiks taip, kad vairavimo mokyklos ir toliau didesnį dėmesį sutelks į mokymus aikštelėse, nes ten ir toliau vyks mokykliniai vairavimo egzaminai? „Vairavimo mokykloms tai nėra naujiena, jas apie šią naujovę informavome prieš trejus metus. Pastaruosius dvejus metus dalis praktinio egzamino jau buvo atliekama realaus eismo sąlygomis. Žinoma, vairavimo mokyklos privalo turėti aikšteles, jos reikalingos minimaliems pradiniams manevravimo įgūdžiams įgyti, tačiau mes esame tos nuomonės, kad besimokantieji vairuoti turėtų praleisti aikštelėse palyginti nedaug laiko ir, pramokę valdyti automobilį, važiuoti į judrias gatves“, – sako S. Šuminas.


Tikslas – ne egzamino rezultatas


„Regitra“ norėtų, kad vairavimo mokyklos savo mokymo strategiją keistų iš esmės. „Daugelis mokyklų žmones rengia taip, kad jie ne įgytų kuo daugiau vairavimo įgūdžių, o tik išlaikytų egzaminą. Matome, kaip mokyklos reklamuoja savo paslaugas: „Mes turime tokius pat automobilius kaip „Regitra“, „Važiuojame tais pačiais maršrutais, kaip laikant egzaminą „Regitroje“. Taip mąstant vairavimo mokymas praranda prasmę“, – atkreipia dėmesį pašnekovas.
Vis dėlto, specialisto teigimu, svarbiausias asmuo rengiant vairuotoją yra vairavimo instruktorius.


„Gerų vairavimo instruktorių trūksta. Didžiausia problema – jų rengimas. Šiandien Lietuvoje yra septynios įstaigos, turinčios licencijas rengti vairavimo instruktorius, tačiau jeigu pabandytume visus gerus, savo darbui atsidavusius instruktorius surinkti į vieną vietą, jų būtų nedaug, nes iki šiol jie rengiami formaliai. Paprastai apsiribojama formaliais dviejų savaičių kursais, edukacija ir žinios yra nepakankamos. Instruktoriai turi būti mokytojai, švietėjai, ugdyti vairuotojus. Ir kaip gali nesistebėti išgirdęs instruktorių klausiantį: „Tai ką, aš dabar juos turėsiu prie parduotuvės mokyti statyti automobilį?“ Jeigu pilotas moka lėktuvą skraidinti, bet nemoka jo nutupdyti, jis yra geras pilotas ar blogas?“ – ironizuoja S. Šuminas.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 13 (2024)

    Savaitė - Nr.: 13 (2024)