„Dacia Duster“: tvirtas ir įperkamas visureigis

„Dacia Duster“: tvirtas ir įperkamas visureigis

Nors naujojo „Dacia Duster“ dizainas nebėra grubus, palyginti su ankstesnės laidos visureigiu, rumunišką mašiną vis tiek lengva atpažinti.


Viso pasaulio gamintojai įtemptai suka galvas, ką daryti, kad naujus lengvuosius automobilius pirktų ne tik turtingos, bet ir prie jų pragyvenimo lygio sparčiai artėjančios Rytų Europos šalys, pavyzdžiui, Lietuva. Tačiau naujienos retam lietuviui yra patrauklios dėl didelės jų kainos. Išeitį iš aklavietės galėtų parodyti naujos laidos visureigis „Dacia Duster“.

Vidmantas UŽUSIENIS

Specialiai www.savaite.lt iš Jūrmalos (Latvija)


Kadaise, tarpukario laikais, sąžiningumo etalonu buvo laikomi iš kaimo į miestą atvykę jauni vyrukai, kurie prie miesčioniškų gudrybių nebuvo įpratę, bendraudavo atvirai ir sąžiningai, o jų kaimiška prigimtis darydavo juos ir gerais darbininkais. Aplinkiniai tuos naivius jaunuolius dažnai vadindavo vaikiais. Galbūt palyginimas ir nėra labai vykęs, tačiau būtent nesugadintą anų laikų „vaikį“ primena ir rumuniškas „Dacia Duster“.


Jau 2004 metais pradėtos gaminti mašinos išorė niekuomet neslėpė, į kokią vartotojų kategoriją visureigis yra nusitaikęs. Tai – vidutinių pajamų europietis, kuris gyvena užmiestyje ir kuriam reikia pravažaus, patikimo ir, svarbiausia, įperkamo automobilio.

REKLAMA


Gamintojai iš Rumunijos buvo sąžiningi. Dėl to perdaug nesistengė tobulindami „Duster“ vidaus ir išorės dizainą. Žiūrint iš šalies, visureigis atrodė grubiai, tarytum aprengtas pigia darbine apranga ir paruoštas kasdien lenkti nugarą.


Salone irgi buvo montuojamos labai pigios plastmasės, kurios netgi sugebėdavo dunksėti važiuojant. Suprask, tai – darbinis arklys. Dėl to neverta išgyventi dėl smulkmenų. Kas gi nerimauja, pavyzdžiui, dėl to, kaip atrodo traktorius? Jis paprasčiausia dirba, ir taškas.


Tačiau 2018 metų laidos „Dacia Duster“ bent iš dalies keičia žaidimo taisykles. Gamintojai rinkai pasiūlė dizaino požiūriu ir technologijomis daug tobulesnę mašiną, kuri tikrai bus verta kiekvieno už ją sumokėto euro. Rumunų „vaikis“ ir toliau lieka sąžiningu bei nemeluojančiu.


Išbandymas sportiškumu


Baltijos šalių apie automobilius rašantiems žurnalistams „Dacia“ atstovai surengė naujos laidos „Duster“ pristatymą Latvijos daugiafunkciniame sporto komplekse „333“ šalia Rygos. Įmantrus pavadinimas slepia tris į vieną kompleksą suvienytas trasas, kurių vienoje galima lenktyniauti slalomo stiliumi, antroje – išbandyti mašinas visiškoje bekelėje (latviai šią trasą vadina „išvyka į mišką grybauti“), trečioje – pažiūrėti, kaip visureigis įveikia kalnuotą vietovę.

REKLAMA


„333“ yra savitas baltų Nurburgringas, kuriame visureigiams nėra galimybių paslėpti ir menkiausio trūkumo. Kovo 13 dieną, kai vyko naujojo „Dacia Duster“ bandymai, jų sąlygas dar labiau blogino dargana, kai be perstojo pylė lijundra, o apie nulį svyruojanti oro temperatūra atvėrė gilias purvo vonias bekelių trasose.


Pirmiausia teko pravažiuoti slalomo trasa, kurioje šiltuoju metų laiku lenktyniauja sportiniai automobiliai ir motociklai. Joje laukė „briedžio testas“, staigūs posūkiai, greiti tiesūs kelio ruožai su staigaus stabdymo kliūtimi. Buvo suteikta galimybė išbandyti ankstesnės laidos


„Dacia Duster“. Ankstesnės laidos ekonomiškos klasės kompaktinis visureigis rodė tai, ko iš jo ir buvo galima tikėtis. Trasos tiesiosiose mašina buvo stabili, tačiau posūkiuose pradėdavo linguoti į šalis, prarasdavo stabilumą. Per dideliu šios laidos automobiliui greičiu įveikus staigų posūkį, „Dacia Duster“ slysdavo iš trasos, dėl to reikėdavo pastangų, kad ją ištiesintum ir grąžintum į trasą. Aišku, galima buvo rinktis begėdiškai mažą greitį ir tada problemų nebūtų radęsi. Bet tai juk buvo slalomas...


Dar pavojingesnis automobilis tapdavo su atjungta elektroninio stabilumo programa (ESP). Tuomet sudėtinga „normaliu“ greičiu atlikti netgi „briedžio testą“, nes dėl pernelyg nestabilios pakabos mašina įsilinguodavo į šalis, ją trasoje tekdavo gaudyti tiesiogine to žodžio prasme.



Daug maloniau slalomo trasoje buvo valdyti šių metų pavyzdžio, „Dacia Duster“. Tiesa, nepavyko juo pavažiuoti be ESP, nes paprasčiausiai neradome jungiklio, kuriuo sistemą būtų buvę galima atjungti. Su įjungta programa slalomo užduotis naujasis visureigis atliko kaip lengvoji mašina. Apie greitį irgi galėjai mažiau galvoti, nes įvažiavus į posūkį didesniu nei paprasta logika sufleruoja greičiu, tolesnius „Dacia Duster“ veiksmus koreguodavo jo elektroniniai smegenys.


Stabilumas buvo atstatomas akimirksniu. Galbūt kiek erzino tik dviejų diskų šešių laipsnių automatinė pavarų dėžė (DSG), kuri po pernelyg greitai įveikto posūkio sekundės dalį priversdavo mašiną smigti į aerodinaminę duobę. Kita vertus, visureigis nėra tas automobilis, kuris būtų skirtas sportiškam važiavimui. Dėl to užtenka ir to, kad netyčia smagiau paspaudus greičio paminą, nekiltų nė menkiausios grėsmės juo nulėkti nuo kelio. 2018 metų pavyzdžio „Dacia Duster“ tą tikrai sugeba garantuoti.


Dinaminės rumuniškos mašinos specifikacijos taip pat yra daugiau būdingos visureigiui, nei lengvajam automobiliui. Bandytas modelis su 6 laipsnių DSG pavarų dėže, keturiais varančiaisiais ratais, 110 AG ir 260 Nm dyzeliniu motoru gali važiuoti didžiausiu 169 km/h greičiu, o iki 100 km/h įsibėgėja per 12,4 sek. Tačiau mašina yra taupi – šimtui kilometrų nuvažiuoti sunaudoja vidutiniškai vos 4,5 l degalų.


„Dacia Duster“: tvirtas ir įperkamas visureigis

Važiuojant pavasariškai pažliugusiu mišku šalie Rygos net ir sunkiausiuose bekelės ruožuose nekilo net mintis, jog naujasis „Dacia Duster“ gali užbuksuoti ir jam traukti reikės kviesti traktorių. Autoriaus nuotr.


Stichija - bekelė


Naujasis rumunų visureigis yra pozicijonuojamas kaip kompaktinis (C klasės) miesto universalus automobilis (SUV). Tačiau „333“ bekelių trasose naujoji „Dacia Duster“ įrodė, kad visureigis puikiai gali važinėti ir tomis vietovėmis, kuriose anksčiau būdavo pagal jėgas tik sunkiesiems visureigiams – „Mitsubishi Pajero“, „Jeep Grand Cheeroke“ bei panašiems.


Pirmasis išbandymas laukė 5-6 kilometrų bekelės trasoje, kurią „333“ instruktoriai vadino „kelione į mišką grybauti“. Trumpas atšilimas kovo viduryje suteikė trasai papildomo sudėtingumo. Mašina purve smego beveik iki savo dugno, o pakilimai ir nusileidimai dėl tirpstančio ledo bei gilios sniego mišrainės su purvu, tapo sunkiai nuspėjami. Kai kur teko kilti ir leistis naujuoju „Dacia Duster“ kampu, didesniu nei trisdešimt laipsnių. Rumuniška mašina kliūtis įveikė be didesnio vargo.

REKLAMA


Dar didesnis nusileidimo kampas laukė leidžiantis trečioje trasoje – kalną imituojančios stačios dirbtinės kalvos. Nusileidimo laipsnis greičiausiai galėjo siekti ir 40 proc. „Dacia Duster“ su 6 laipsnių mechanine pavarų dėže ir 110 AG dyzeliniu varikliu pasirodė labai gerai. Leidosi maždaug 5-10 kilometrų greičiu, o už vairuotoją ekstremalios kelionės niuansais „pasirūpino“ elektronika – teliko įjungti specialaus nusileidimo nuo nuokalnės elektroninio pagalbininko mygtuką, nuolatinį visureigio riedėjimą visais keturiais ratais užtikrinantį „Lock“ režimą ir paspausti valdiklį „Traction Control“, kurio valdoma sistema neleidžia suktis vienam ar keliems varantiesiems ratams, kai jiems perduodamas didesnis sukimo momentas.


Netgi nuo maždaug 30 metrų aukščio kalno „Dacia Duster“ nuvažiavo saugiai, tik šiek tiek prilaikant vairaratį, tuo tarpu kojas laikiau tiesiog ant grindų.
Kelionės purvu, taip pat – ir į stačias įkalnes, taip pat neprailgo. Visureigis jas įveikė žvaliai, pasilikdamas nemenką galios atsargą, o didelė „Dacia Duster“ prošvaisa (21 centimetro) leido be didesnio nerimo lipti ir išlipti iš labai gilių purvo ir vandens vonių, nė nebandant mašinai atsiremti į gruntą dugnu.


Žinoma, tikri bekelių meistrai pasakytų, jog tai tėra žaidimas palyginus su velniava, kurią gali įveikti tikri visureigiai pelkėtose vietose ar ten, kur ypač vietos pravažiuojamos nebent traktoriui. Bet tuomet ir prasideda kainos dėlionė. Rumunų „vaikis“ pigus ir sąžiningai atidirba tuos pinigus, kuriuos už jį vairuotojams siūlo įdėti gamintojai. Pačios pigiausios versijos mašinos kaina prasideda nuo 9990 eurų. Šis „Dacia Duster“ neturi net kondicionierių, yra varomas tik dviem priekiniais ratais. Tačiau skurdžių šalių piliečiams jau yra įperkamas.


Tuo tarpu geriausiai kokybę kaina, mano nuomone, atitinka keturiais ratais varomam visureigio modeliui, po kurio variklio gaubtu 115 AG benzininis motoras, o sukimo momentą jam perduoda 6 laipsnių pavarų dėžė. Priklausomai nuo įrangos lygio, modifikacijos kaina svyruoja nuo 12 475 iki 14 880 eurų, tačiau už šiuos pinigus gali gauti visą konforto įrangą, kuri net tolimiausią kelionę daro patogią.

REKLAMA


Dyzeliniai naujieji „Dacia Duster“, aišku, brangesni. Optimaliausia galbūt būtų rinktis visureigį, kurį varo visi keturi ratai ir 110 AG dyzelis, tačiau jo kaina jau svyruotų nuo 14 880 iki 16 055 eurų. Tokia suma daugeliui lietuvių būtų jau aiškiai per didelė, kad jie imtų teikti pirmenybę naujam kompaktiškam visurteigiui prieš prabangų dešimties ar mažesnio senumo „Audi A6“ ar „Audi A4“.


TRUMPAI
2017-ųjų sausį-spalį parduotų automobilių visame pasaulyje buvo 534 900, arba 11,8 proc. daugiau nei per tą patį 2016 metų laikotarpį, kompktinių miesto visureigių „Dacia Duster“. Daugumą rumuniškų visureigių – 384 414 – nupirko Senojo žemyno fiziniai ir juridiniai asmenys.


Visureigių pardavimas augo ir Baltijos šalyse. Labiasiai - Estijoje pernai. Šiojke šalyje pernai nuo sausio iki lapkričio 1 dienos, palyginti su pirmais dešimt mėnesių 2016 metais, „Dacia Duster“ rinka išaugo 65 proc., Lietuvoje – 33 procentais.


2017 metų sausį-spalį „Dacia Duster“ Baltijos šalyse kompaktinių visureigių rinkoje užėme ketvirtą vietą – buvo nupirkta 2085 „Dacia Duster“. Už rumunišką visureigį tuo pačiu laikotarpiu populiarumu lenkė „Nissan Qashqai“ (2196), „Toyota RAV4“ ( 2045) ir „Kia Sportage“ (1716).







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 16 (2024)

    Savaitė - Nr.: 16 (2024)