Raginama rūšiuoti automobilių atliekas: kai kurias dalis galima panaudoti dar kartą

Raginama rūšiuoti automobilių atliekas: kai kurias dalis galima panaudoti dar kartą


Gamintojų ir importuotojų asociacija (GIA) primena, kad alyvų, filtrų, akumuliatorių, amortizatorių, padangų ir kitas automobilių atliekas draudžiama šalinti kartu su buitinėmis atliekomis ar vežti į sąvartynus ir ragina vairuotojus automobilių atliekas rūšiuoti - jas dažnai galima panaudoti net po kelis kartus.


GIA vadovė Veronika Masalienė sako, kad akumuliatoriai - vieni pavojingiausių taršos šaltinių, todėl su panaudotais akumuliatoriais reikėtų elgtis itin atsargiai.


„Į aplinką patekusios automobilių atliekos gali užteršti ją pavojingomis ir toksiškomis medžiagomis. Pavyzdžiui, kai akumuliatoriai yra tvarkomi netinkamai, jų gamyboje naudojama sieros rūgštis garuoja ir patenka į žmogaus organizmą per kvėpavimo takus, o išbėgusi ant žemės gali toje vietoje išdeginti augmeniją, įsiskverbti į dirvožemį, o per jį patekti į gruntinius vandenis. Gyventojams draudžiama patiems ardyti akumuliatorius - juos būtina atiduoti neardytus, kad pavojingos medžiagos nepasklistų po aplinką“, - teigė V.Masalienė.


Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovo Vladimiro Jankoito teigimu, senų automobilių ir jų atliekų tvarkymo veikla gali užsiimti tik teisę tam turintys asmenys.


„Atliekų tvarkytojai pasirūpina, kad kuo daugiau automobilių dalių būtų perdirbta ar pakartotinai panaudota. Tai leidžia sumažinti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių poveikį aplinkai ir taupyti gamtos išteklius“, - pažymi V.Jankoitas.

REKLAMA


Bene daugiausiai gamtą užteršia netvarkoma ir bet kur išpilama panaudota alyva. Lietuvoje šiuo metu panaudota transporto priemonių vidaus degimo variklių ir pavarų dėžių alyva turi neigiamą vertę, todėl neretai ji tiesiog yra neteisėtai deginama ar ja šildomos patalpos. Visgi panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais (alyva turi beveik trečdalį Mendelejevo lentelės elementų), todėl jį būtina perdirbti. Iš alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos - alyva pardavimui ir taip taupomi bei saugomi gamtos ištekliai.


Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, pakelėse ar pamiškėse taip pat galima pamatyti ir besimėtančias senas padangas, neretai jos neteisėtai yra ir deginamos. Vis dėlto mažai susidėvėjusios ar restauruotos padangos gali būti panaudojamos dar kartą, todėl jas reikėtų atiduoti į specialius atliekų surinkimo punktus.


Sugadintus automobilių stiklus galima remontuoti ar panaudoti kitai transporto priemonei. Jei vis tik stiklas netinkamas naudojimui, jis keliauja perdirbimui. Iš jo perdirbta medžiaga naudojama stiklo pluošto izoliacijai, betono blokelių, stiklinių butelių ir kitų gaminių gamyboje.


Automobiliuose taip pat yra pilna tiek juodųjų, tiek spalvotųjų metalų. Aliuminiai ratlankiai, durų rankenos, durelės ir kitos automobilių dalys gali būti dar kartą panaudojamos, jei jos nėra itin susidėvėjusios. Kai automobilis ir jo detalės netinkami tolesniam eksploatavimui, visa tai keliauja į perdirbimą.