Beveik pusė Lietuvos studentų nori kurti verslą, bet nedrįsta – kodėl?

Beveik pusė Lietuvos studentų nori kurti verslą, bet nedrįsta – kodėl?


Pasaulinis studentų verslumo tyrimas GUESSS atskleidė, kad Lietuvos aukštųjų mokyklų studentai yra linkę dar studijų metais įkurti pirmuosius verslus. Valdyti verslą iš viso norėtų beveik pusė šalies studentų, tačiau imtis realių veiksmų ir įgyvendinti tokius planus nesiryžta ir įvardija bent keletą juos stabdančių priežasčių.


Doc. Dr. Irina Liubertė


Naujausias, 2021 metais vykdytas, GUESSS (angl. Global University Entrepreneurial Spirit Students‘ Survey) tyrimas parodė, kad 11 proc. Lietuvos aukštųjų mokyklų studentų jau yra įsteigę pirmąjį verslą. Šiuo rodikliu Lietuva lygiuojasi į kitas Europos šalis, jų tyrime dalyvavo 24. Lietuvoje GUESSS tyrime dalyvavo 2154 studentai iš visos šalies aukštojo mokslo institucijų – 12 universitetų bei 17 kolegijų.


Tyrimas taip pat parodė, kad beveik pusė – 40 proc. – Lietuvos studentų norėtų kurti verslą, bet atideda tolimesnei ateičiai, t.y. bent penkeriems metams po to, kai baigs aukštąją mokyklą. Taip pat daugiau nei pusė (58 proc.) studentų, apklausos metu jau valdžiusių nuosavą verslą, baigę studijas ketina rinktis kitą karjeros kelią – įsidarbinti kitose įmonėse.

REKLAMA


Tendencija neskubėti kurti pirmojo verslo vyrauja daugelyje šalių. Studentai visų pirma siekia įgyti patirties dirbdami samdomą darbą įmonėse ir tik vėliau įgytas žinias ir įgūdžius panaudoja kurdami nuosavą verslą. Visgi Lietuvoje pastebimas jaunuolių ryžto stygius yra didesnis, lyginant su kitomis Europos šalimis, pavyzdžiui, Lenkija, Čekija, Vokietija ar Italija. Tad kodėl verslo gyslelę turintys Lietuvos studentai nesiryžta rizikuoti ir planuoti savo verslo dar studijų metu ar iškart po jų?


ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto docentė bei tyrimo Lietuvoje koordinatorė Irina Liubertė atskleidžia keletą šalies jaunuolius stabdančių priežasčių. „Lietuvos studentams stinga drąsos bei pasitikėjimo savimi, kuomet jie vertina galimybes valdyti verslą, pavyzdžiui, GUESSS tyrimo duomenimis, studentai žemiau vertina savo produktų kūrimo, inovacijų valdymo ar bendruosius verslo valdymo sugebėjimus“, – akcentuoja doc. dr. I. Liubertė.

REKLAMA


Be to, pastebima, kad Lietuvos studentai jaučia praktinių įgūdžių, galinčių realiai padėti įkurti ir valdyti verslą, stygių. Spręsti šią problemą galėtų padėti „mokymosi per patyrimą“ konceptas. Pavyzdžiui, ISM universitete studentai realiai prisiliečia prie įmonių, verslų veiklos, padeda spręsti egzistuojančias problemas, bendrauja su verslų įkūrėjais. Toks patyriminis mokymas yra ypač reikalingas versliems studentams.


Tyrimo įgyvendinimą Lietuvoje rėmė Ekonomikos ir inovacijų ministerija, o viceministrė Ieva Valeškaitė teigia, kad „Įkurti pirmąjį sėkmingą verslą galima ir besimokant universitete ar net mokykloje. Jauni žmonės susipažinę su naujausiomis technologijomis ir globaliai žvelgiantys į kylančius iššūkius vaidina svarbų vaidmenį Lietuvos ekonomikos augime“.


Ekonomikos ir inovacijų ministerija bendradarbiaudama su ISM siekia palaikyti jaunimo verslumo skatinimo idėjas, o GUESSS tyrimo duomenys bus vertingi rengiant verslumo skatinimo priemones. Viena iš priemonių skirtų jaunimui - „Jaunimo (iki 29 m.) verslo vystymo ir idėjų laboratorija“, kurią dar šiemet planuojama įgyvendinti per VšĮ „Inovacijų agentūrą“. Laboratorija skirta jaunimo verslumo kompetencijų ugdymo tęstinumo užtikrinimui, skatinimui kurti nuosavą verslą ir verslo idėjų (hipotezių) tikrinimui. Ši priemonė pratęs nuo 2021 m. įgyvendinamą 9–12 klasių moksleivių verslumo kompetencijų ugdymo programą, nes jaunimas po mokyklos baigimo bus skatinamas toliau kurti savo verslą, išbandyti savo verslo idėjas, ir užsitikrinti galimybę savarankiškai dirbti ateityje.


Studentų verslumo tyrimas GUESSS atliekamas nuo 2003 metų kas du arba tris metus, įtraukiant jaunuolius iš daugiau kaip 50 pasaulio šalių. Tyrimo metu surenkama informacija apie studentų įsitraukimą į verslą, jų žinias, motyvaciją, nuostatas bei išorės veiksnius (pavyzdžiui, šeimos, universiteto aplinką), kurie daro įtaką norui kurti verslą.








  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 17 (2024)

    Savaitė - Nr.: 17 (2024)