M. Bartuška siūlo Seimui imtis veiksmų dėl „Belaruskalij“ trąšų: force majeure aplinkybė leistų nutraukti tranzitą

M. Bartuška siūlo Seimui imtis veiksmų dėl „Belaruskalij“ trąšų: force majeure aplinkybė leistų nutraukti tranzitą


„Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška laikosi pozicijos, kad siekiant sustabdyti Baltarusijos valstybinės įmonės „Belaruskalij“ trąšų tranzitą per Lietuvą, atitinkamų sprendimų turėtų imtis Seimas arba Ministrų Kabinetas.


Pasak jo, „Lietuvos geležinkeliai“ neturi galimybės savavališkai nutraukti sutarties, tačiau valstybės įvedami ribojimai būtų traktuojami kaip force majeure aplinkybė, ir tokiomis sąlygomis tranzitas galėtų būti stabdomas.“


„Tokią situaciją reikėtų spręsti valstybės lygiu, sprendimu. Geriausiu atveju, kad tai būtų netgi įstatymo lygio sprendimas, ribojantis tranzitą tokia pačia sistema, kaip buvo priimta ir dėl Astravo. Jeigu ne įstatymu, tai galima spręsti ir Vyriausybės lygiu, nes pati įmonė priimti sprendimo dėl vežimų apribojimo negali, nes yra sutartiniai įsipareigojimai. Pagal sutartį būtų didelės finansinės pasekmės“, – ketvirtadienį surengtoje spaudos konferencijoje teigė M. Bartuška.


„Lietuvos geležinkelių“ vadovas aiškina, kad Seimo ar Vyriausybės lygiu įvedami sprendimai leistų nebevykdyti sutarties, nepatiriant jokių finansinių pasekmių.

REKLAMA


„Šiandien turime tokią situaciją, kai turime avansus ir turime galiojančią, įpareigojančią sutartį. Tačiau esmė yra nuspręsti valstybės lygiu, nes pagal sutartį instituciniai sprendimai patenka force majeure aplinkybėms, kuomet mes galime be jokių pasekmių išeiti iš tokios situacijos“, – tikino M. Bartuška.


Trečiadienį įsigaliojo JAV sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Tačiau kol kas dėl teisinių niuansų trąšų tranzitas per Lietuvą toliau tęsiamas.


Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.


Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.

REKLAMA


Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).


Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 16 (2024)

    Savaitė - Nr.: 16 (2024)