Sanatorija namų sąlygomis: 3 būdai stiprinti sveikatą

Sanatorija namų sąlygomis: 3 būdai stiprinti sveikatą


Šaltuoju metų laiku siaučiant virusams ir infekcijoms dauguma lietuvių ypač susirūpina savo sveikata. COVID-19 akivaizdoje stipraus imuniteto ir teigiamo emocinio klimato poreikis tik dar labiau išaugo. Tiesa, lepintis sveikatinimo procedūromis sanatorijose ar SPA centruose gali nepavykti dėl paskelbto visuotinio karantino. Specialistai pataria, kaip namuose susikurti asmeninę sanatoriją ir kokias gydomąsias procedūras galime atlikti patys.


Apribotas socialinis gyvenimas, augantis koronavirusu užsikrėtusių asmenų skaičius, nerimas dėl savo bei artimųjų sveikatos ar net gresiantys finansiniai sunkumai – rimtas išbandymas emocinei būsenai. Sveikatos specialistai įsitikinę – neigiamos emocijos veikia žmogaus kūną ir gali paskatinti depresiją, galvos skausmus ar įvairius odos susirgimus. Kaip užkirsti tam kelią ir pagerinti savo emocinę būseną?


Joga ir pasivaikščiojimas gryname ore


„Nors epidemiologinė situacija iš esmės pakeitė mūsų atostogų planus, neturėtume numoti ranką į poreikį ilsėtis. Tokiomis aplinkybėmis ypač svarbu stiprinti savo sveikatą – tiek fizinę, tiek ir emocinę. Pradėti galime nuo neigiamos informacijos ribojimo, t. y. domėtis naujienomis apie pandemiją tik tiek, kiek būtina. Nuolat žvilgčiodami į naujienas ir nerimaudami dėl situacijos tik pakenksime sau“, – sako kelionių organizatoriaus „Sveikas poilsis“ vadovė Liana Sokolova-Andruškevič.

REKLAMA


Jos teigimu, paprastai į sanatorijas ilsėtis atvykusiems žmonėms gydytojai rekomenduoja kuo daugiau vaikščioti gryname ore ir kitais būdais palaikyti fizinį aktyvumą (lankantis gydomiosios gimnastikos treniruotėse ar kineziterapijos procedūrose). Kai kuriais lengvais fiziniais pratimais, pavyzdžiui, joga, galima užsiimti ir namuose. Dar geriau, jei pasivaikščiojimai ar trumpos treniruotės taptų ir kasdienės rutinos dalimi.


Anot sveiko poilsio specialistės, 10 min. aktyvios veiklos ryte, 5 min. per pietus ir dar 10 min. vakare leistų kūnui atsipalaiduoti ir palaikyti tonusą. Pasivaikščiojimas gryname oro (ne į parduotuvę, kur daug žmonių, bet į parką, mišką ar kitas mažai žmonių lankomas vietas) teigiamai veikia emocinę būklę, stiprina imunitetą, gerina širdies kraujagyslių darbą.


Vandens procedūros


„Lietuvos sanatorijų privalumas – mineralinio vandens ir purvo vonios. Šios procedūros padeda tiems, kas skundžiasi sąnarių skausmais, mažina jų uždegimus. Geriamas mineralinis vanduo gali išspręsti skrandžio problemas. Tiesa, šių procedūrų namuose atlikti nepavyks, bet šilta vonia su jūros druska, ramunėlių, šalavijų, pušų ekstraktu ar eteriniu aliejumi padės atsipalaiduoti ir pakelti nuotaiką“, – pastebi sveikos poilsio ekspertė.

REKLAMA


Anot specialistės, palaikyti gerą sveikatos būklę gali padėti kontrastinis dušas, nes jis grūdina organizmą ir stiprina imunitetą. 20 sekundžių labai šilto dušo ir dar 20 sekundžių vėsaus vandens gali pagerinti kraujotaką. Be to, svarbu vėdinti patalpas ir užtikrinti gerą oro kokybę. Į namus įsileidus šiek tiek vėsaus oro taip pat grūdinamas organizmas.


Aromaterapija


„SPA centrai ir sanatorijos daugumai mūsų asocijuojasi su kūno masažu ir kvapniais aliejais. Kai kuriose įstaigose yra įrengti ir specialūs kvapų terapijos kambariai, kuriuose kvėpuojama specialiais eteriniais ar augaliniais aliejais. Panašią procedūrą galima atlikti ir namų sąlygomis, naudojantis paprasčiausia aromaterapine lempa. Aliejų yra įvairių, nuo antivirusinių, skirtų kvėpavimui ar aplinkos orui gerinti, iki atpalaiduojančių ar gerinančių nuotaiką“, – pasakoja Liana. Jos teigimu, tokios priemonės sanatorijose paprastai taikomos siekiant normalizuoti žmogaus psichinę būseną, sumažinti skausmus, gerinti medžiagų apykaitą, gydyti žaizdas ar naikinti virusus.


Po apsilankymo parduotuvėje ar kitoje vietoje, kur kontaktuojama su daug žmonių, rekomenduojama ne tik dėvėti kaukę, dezinfekuoti rankas, bet ir grįžus namo išskalauti nosį. Tam galima pasitelkti ir šiek tiek druskos arba eterinio aliejaus. Svarbu, kad vanduo nebūtų per karštas ar per šaltas. Be to, po šios procedūros apie 40-60 min. reikėtų likti namuose, nes išėjus į lauką galima peršalti.



Vis dėlto, sveiko poilsio specialistė tikina, kad procedūrą atlikti galima tik įvertinus savo sveikatos būklę. Sergant sinusitu ar susiduriant su kitomis kontraindikacijomis, tokia procedūra gali pakenkti, todėl prieš tai reikėtų pasitarti su gydytoju. Be to, eteriniai aliejai neturėtų būti laikomi patikima dezinfekcijos priemone pandemijos akivaizdoje. Specialistų įsitikinimu, jie galėtų būti naudojami tik kaip papildoma priemonė.


Gydomųjų procedūrų be gydytojo siuntimo reikės palaukti


Nors kai kurias procedūras atsipalaidavimui ar imuniteto stiprinimui galima atlikti namuose, sąnarių ar nugaros skausmų, širdies, odos ar kitų ligų gydyti namuose nepavyks. Net ir vykstant į sanatoriją, reikia tinkamai pasirinkti įstaigą, kuri geriausiai atlieptų konkretaus asmens sveikatos sutrikimus. Pavyzdžiui, jei žmogus kenčia nuo nugaros skausmų ar stuburo išvaržos, jam rekomenduojama vykti į sanatoriją, kurioje yra stuburo susirgimų centras ir specialiai tam skirta įranga.


„Dažnai žmonės renkasi sanatoriją pagal kaimynų ar draugų rekomendacijas, kainą, bendrą išvaizdą (kambarius, baseiną, vietą), tačiau net ir Lietuvoje sanatorijos turi tam tikrą specifiką ir prieš vykstant rekomenduojama įvertinti, kuri sanatorija labiausiai atitinka sveikatos poreikius. Įstaigų pasirinkimas gana platus, todėl išsirinkti tinkamiausią gali būti sunku. Užsienyje gana įprasta, kad norėdami išsirinkti tinkamiausią sanatoriją žmonės kreipiasi į specializuotas kelionių agentūras arba naudojasi sanatorijų ir gydomųjų kurortų rezervacinėmis sistemomis. Tokios galimybės jau atsiranda ir Lietuvoje. Pasirinkti sanatorinį poilsį pagal ligą ar sveikatos sutrikimą jau galima internetu, naudojantis lietuviška rezervavimo sistema“, – teigia pašnekovė.

REKLAMA


Ekspertė pastebi, kad ilgalaikis ir efektyvus gydymas užtrunka, todėl namuose būtų sunku pasiekti reikšmingų rezultatų. Nors mūsų protas pailsi gana greitai, tuo negali pasigirti kūnas. Pasikeitusi mityba, dienos ritmas, fiziniai pratimai, baseinai, pirtys, įvairios procedūros – visa tai net ir lankantis sanatorijoje organizmui yra pokyčiai, todėl jis jaučia stresą. Anot Lianos Sokolovos–Andruškevič, kūnas pripranta tik po 3-4 dienų, o dar po kelių dienų dažnai sveikatos sutrikimai pasireiškia stipriau. Gali stigti jėgų, skaudėti kaulus ir pan. Tik 10-11 dienomis jaučiamas pagerėjimas. Norint pajusti teigiamą poveikį sanatoriniam kurortiniam poilsiui specialistė rekomenduoja skirti ne mažiau kaip 12-14 dienų.


Tiesa, pasaulinė pandemija apribojo ne tik skrydžius į kitas šalis, bet ir poilsį Lietuvoje. Nors po ligos ar sunkios operacijos gyventojai vis dar vyksta į šalies sanatorijas reabilitacijai, suplanuoti poilsį tokioje įstaigoje be gydytojo siuntimo gali nepavykti. Todėl sveiko poilsio specialistai rekomenduoja stiprinti sveikatą namuose.