Vaistininkė apie lieknėjimui skirtus maisto papildus: kad bandymas numesti svorio netaptų ligų maratonu

Vaistininkė apie lieknėjimui skirtus maisto papildus: kad bandymas numesti svorio netaptų ligų maratonu


Vaistinėse yra labai didelis pasirinkimas kūno svoriui mažinti skirtų maisto papildų. Apsisprendimą kurį iš jų pirkti dažnai nulemia vaistininko ar draugų rekomendacija, reklama ar asmeninė patirtis. Tačiau tai, kas tinka vienam, ne visada tinka kitam. Kaip išsirinkti teisingai ir nepakenkti sveikatai?


Pasak vaistininkės Kristinos Šnirpūnienės, nusprendus mesti svorį, pirmiausia reikia identifikuoti priežastį, kodėl jis pradėjo didėti.


„Didelė klaida būtų gerti maisto papildus, jei antsvorio priežastis yra liga. Svoris gali didėti dėl skydliaukės problemų – hipotirozės, hormoninių sutrikimų – kiaušidžių policistozės, Kušingo sindromo. Jei be svorio augimo yra ir kitų nusiskundimų, verta apsilankyti pas gydytoją, kad laiku būtų diagnozuoti susirgimai. Taip pat nėra tikslinga gerti maisto papildus, jei svorio didėjimas yra susijęs su vaistų šalutiniu poveikiu. Dažniausiai tokį poveikį turi antidepresantai, ilgai vartojami steroidai. Tokiu atveju reikia kalbėti su gydytoju dėl vaisto pakeitimo“, – komentuoja ji.


5 maisto papildų rūšys – kaip išsirinkti?


Jei vis tik svorio didėjimas susijęs su neteisinga mityba, maisto papildo pasirinkimas priklauso nuo to, kur yra didžiausia problema. Taip pat reikia atkreipti dėmesį, kaip maisto papildą vartoti – prieš ar po valgio, kaip ilgai jį galima vartoti ir kokias gretutines virškinimo trakto problemas pacientas turi.

REKLAMA


„Vieni papildai yra skirti apetitui mažinti. Į jų sudėtį įeina įvairios skaidulinės medžiagos: gysločių sėklų luobelės, linų sėmenys, obuolių pektinas, inulinas, skaidulos, gautos iš avižų, ciberžolių. Šie maisto papildai yra saugiausi ir dažniausiai rekomenduojami gydytojų. Jie geriami prieš valgį, užgeriant stikline ar net daugiau vandens, kurio dėka skaidulinės medžiagos brinksta skrandyje, jį užpildydamos ir suteikdamos sotumo pojūtį, dėl ko suvalgoma mažiau maisto“, – aiškina K. Šnirpūnienė.


Ji priduria, kad į žarnyną patekusios skaidulinės medžiagos jį lengvai stimuliuoja, gerina jo veiklą, turi lengvą laisvinantį poveikį, neleisdamos maistui ten užsistovėti. Jei tokie papildai visgi iššauktų kasdienį viduriavimą, vietoje jų gaminant maistą galima naudoti sėlenas, valgyti daugiau žalių daržovių, kurios irgi turi daug skaidulų.


„Antra maisto papildų grupė – mažinantys potraukį saldumynams. Jie reguliuoja gliukozės kiekį kraujyje. Tai chromas, cinkas, cinamonas, šilkmedis, mėlynių lapų ekstraktas. Vartojimo laikas nėra svarbus. Tačiau, jei žmogus papildomai vartoja gydytojo paskirtus vaistus cukriniam diabetui gydyti, gali tekti koreguoti šių vaistų dozes. Todėl pradėjus vartoti tokio tipo maisto papildus, reikia dažniau pasitikrinti gliukozės kiekį kraujyje“, – atkreipia dėmesį vaistininkė.

REKLAMA


Treti maisto papildai „degina“ riebalus ir greitina medžiagų apykaitą. Į jų sudėtį įeina obuolių actas, garcinijos ekstraktas, imbieras, paprika, kiaulpienė, artišokas, juodgrūdė.


„Prieskoniniai augalai skatina virškinimo sulčių išsiskyrimą, tulžies rūgšties, kuri svarbi riebalų skaidymui žarnyne, gamybą, obuolių actas gerina ir žarnyno peristaltiką. Ne tik greitėja ir gerėja virškinimas, bet ir mažėja kepenų suriebėjimas, susidaro mažiau „blogojo“ cholesterolio. Šie maisto papildai geriami po valgio ar valgio metu. Atsargiau juos vartoti turėtų žmonės, turintys padidintą skrandžio rūgštingumą ar opaligę, tulžies pūslės diskineziją, kai tulžies į žarnyną patenka per daug, dirglų žarnyną, mat šios ligos gali paūmėti“, – perspėja K. Šnirpūnienė.


Ketvirtoji maisto papildų rūšis varo skysčius. Į jų sudėtį įeina beržų lapų ar dilgėlių ekstraktas, vingiorykštė. Ilgai vartojant šiuos papildus, gali pradėti trūkti kalio ir magnio. Be to, jei organizme kaupiasi skysčiai – derėtų išsiaiškinti priežastis, kodėl taip yra, atlikti šlapimo tyrimą, inkstų echoskopiją ir kardiogramą.


„Galiausiai turime laisvinančius maisto papildus ir arbatas, į kurių sudėtį dažnai įeina senos lapų ar šaltekšnio žievės ekstraktai. Ši grupė pati pavojingiausia ir labiau tinkama ne svoriui mesti, o trumpalaikiam vidurių užkietėjimui gydyti, todėl galima vartoti ne ilgiau 10 dienų. Šie papildai padės lengvai numesti porą kilogramų, tačiau nieko vėliau nedarant, svoris sugrįš dvigubai. Dėl viduriavimo organizmas negaus reikalingų maisto medžiagų, neteks skysčių, dėl ko atsiras nuovargis ir bloga savijauta. Ilgiau juos vartojant, žarnyno judesiai lėtėja, prasideda lėtinis vidurių užkietėjimas“, – tvirtina vaistininkė.



Gėrė maisto papildus, kurių nereikėjo


Maisto papildų, į kurių sudėtį įeina tam tikrus organus, pavyzdžiui, kasą, kepenis, tulžies pūslę stimuliuojančios veikliosios medžiagos, K. Šnirpūnienė nerekomenduotų vartoti be pertraukos ilgą laiką. Užtektų 2-3 mėnesių kurso su tiek pat laiko trunkančiomis pertraukomis.


„Kartą į vaistinę kreipėsi moteris, kuriai pasireiškė šalutinis poveikis nereceptinio vaisto, skirto svoriui mesti – orlistato. Ji skundėsi, kad visada išgėrusi vaistą jaučia pykinimą, nedidelį pilvo skausmą. Paaiškėjo, kad moteris laikėsi griežtos dietos ir visiškai atsisakė riebalų. O šio vaisto veikimas pagrįstas tuo, kad jis neleidžia suvartotiems riebalams rezorbuotis – jie pasišalina su išmatomis. Toks vaistas moters atveju buvo visiškai netinkamas, dėl to jai ir pasireiškė nepageidaujamas jo poveikis“, – vaistininkė pabrėžia apie būtinybę maisto papildus rinktis atsakingai.


Anot jos, metant svorį, svarbu nepamiršti, kad vien maisto papildo neužteks. Taip pat būtina peržiūrėti savo mitybą, galbūt net kreiptis pas gydytoją dietologą, padidinti fizinį aktyvumą, ne valgymu, o kitais būdais malšinti stresą, keisti kai kuriuos gyvenimo įpročius.


„Svarbiausia – neprarasti motyvacijos, nes svorio reguliavimas yra ilgalaikis procesas“, – reziumuoja K. Šnirpūnienė.











Daugiau >>