Odontologai skambina pavojaus varpais: lietuviai suvartoja tris kartus daugiau nei reikėtų cukraus

Odontologai skambina pavojaus varpais: lietuviai suvartoja tris kartus daugiau nei reikėtų cukraus


Lietuvoje vienas gyventojas per metus suvartoja 31,2 kg cukraus, tai yra maždaug 17 arbatinių šaukštelių per dieną – tris kartus daugiau, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija. Odontologai ir toliau skambina pavojaus varpais, kad dantų ėduonis, kurios paplitimui poveikį turi cukrus, yra labiausiai paplitusi lėtinė liga pasaulyje.


Genda dantys – nekaltinkite vien genų


Sveika mityba turi svarbią reikšmę užkertant kelią burnos ligų išsivystymui. Dažnas saldumynų vartojimas siejamas su įvairiomis lėtinėmis ligomis bei dantų ėduonimi. Cukrus, esantis maiste, skatina dantų ėduonį, todėl bėgant laikui dantys genda. Tad labai svarbu, kad kiekvienas žmogus ne tik atsakingai rinktųsi maisto produktus ar gėrimus, bet ir atsakingai laikytųsi dantų ir burnos higienos.


Pasak specialistų, pirmuosius prastų burnos priežiūros įpročių požymius išduoda blogas burnos kvapas, kraujuojančios dantenos ir pigmentinės apnašos. Šie požymiai taip pat gali signalizuoti ir apie rimtesnes dantų problemas, tačiau jas išsprendus, pacientas ir toliau gali skųstis blogu burnos kvapu. Tada reikia ieškoti skrandžio problemų ar su bendra sveikata susijusių veiksnių, kurie gali turėti įtakos.


„Ko gero, dauguma mano kolegų pritartų, kad apie 90 proc. gedimų atsiranda dėl tarpdančių neišsivalymo arba netaisyklingo valymosi. Valydamiesi dantis, žmonės pamiršta, kad tai turėtų daryti kokybiškai. Pagrindinis tikslas turėtų būti efektyviai nuvalyti susikaupusį apnašą, o ne tik pajausti malonų skonį burnoje“, – teigia odontologijos klinikos „Šypsenos akademija“ burnos higienistė Justina Sinkevičiūtė.

REKLAMA


Tinkamai nepasirūpinus savo burnos švara, gali pradėti kankinti kraujuojančios dantenos ir atsiradęs danties ar dantų jautrumas, ypač saldiems maisto produktams. Tai – du pagrindiniai požymiai, kada reikėtų kreiptis pas specialistą. Pirmiausia rekomenduojama apsilankyti pas savo burnos higienistą, kuris įvertins esamą situaciją, suteiks teisingos informacijos ir prireikus nukreips pas reikiamą specialistą.


Cigarečių dūmuose esančios dervos nusėda ant dantų


Norintiems mėgautis cigaretės dūmu ir tuo pačiu turėti gražią, baltų dantų šypseną, tenka nusivilti – iškvepiant pasišalina tik 30 proc. cigarečių dūmuose esančių dervų. Likusios nusėda plaučiuose ir, žinoma, ant dantų bei dantenų paviršiaus. Derva, tabako sudedamoji dalis, taip pat turi įtakos dantų gelsvumui, neretai ir rudai spalvai, kadangi susidaro vadinamosios „nikotininės apnašos“. Norėdamas išvengti nemalonių rūkymo pasekmių, dažnas įprastas cigaretes iškeičia į alternatyvius tabako gaminius.


„Teoriškai bedūmiai tabako gaminiai turi ženkliai mažiau įtakos pigmentinio apnašo susidarymui nei cigaretės, nes nėra degimo produktų – daugiausia dervų. Kita vertus, nors ir daugėja tyrimų apie kaitinamo tabako poveikį sveikatai, visgi jų nėra atlikta pakankamai, kad būtų galima drąsiai teigti apie ilgalaikį šių produktų poveikį. Neabejoju, kad kolegos vieningai pritartų rekomendacijai atsikratyti šio žalingo įpročio kaip galima greičiau”, – teigia J. Sinkevičiūtė.

REKLAMA


Dantų spalvos pokyčius gali sukelti išoriniai veiksniai: didelis kavos, raudono vyno, arbatos ir kitų dažančių produktų vartojimas, rūkymas, tabako kramtymo, nepakankama burnos higiena. Šiuo atveju pasiekti baltesnę šypseną gali užtekti atlikti profesionalią burnos ertmės higienos procedūrą bei dantų balinimą.
„Be išorinių veiksnių, lemiančių dantų spalvą, yra ir vidiniai: dantų kariesas, dantų traumos, emalio hypoplazija, fluorozė, tetraciklino vartojimas. Šiuo atveju vien profesionalios burnos higienos procedūros bei dantų balinimo nepakanka. Būtinas gydymas“, – teigia specialistė.
Išgerta stiklinė vandens sumažina cukraus kiekį burnoje


Norint išlaikyti gražią šypseną, specialistai rekomenduojama atsakingai valyti ne tik dantis, bet ir tarpdančius. Taip pat reguliariai atlikti burnos higieną.


„Dantis valykitės bent du kartus į dieną – ryte ir vakare. Tarpdančius kiekvieną vakarą išvalykite naudodami dantų siūlą ir tarpdančių šepetėliais, parinktais higienisto. Dantų šepetėlį keiskite bent kas du mėnesius – patartina naudoti šepetėlį minkštais šereliais“, – primena J. Sinkevičiūtė.
Specialistė sutinka, kad visiškai atsisakyti cukraus yra sudėtinga, tad pataria suvalgius saldumynų nepamiršti naudoti burnos skalavimo skystį ar bent jau išgerti stiklinę vandens – tai padeda sumažinti cukraus kiekį burnoje.


„Pas odontologą profilaktiniam patikrinimui ir burnos higienos procedūrai apsilankykite bent kartą, o geriausia – du kartus per metus. Jei dantenos kraujuoja, nedelsdami registruokitės vizitui pas odontologą, nes gali būti rimtesnių problemų ženklas“, – teigia burnos higienistė.