Sveika širdis užtikrina ilgą gyvenimą

Sveika širdis užtikrina ilgą gyvenimą


Širdis – unikalus organas. Vidutiniškai per žmogaus gyvenimą širdis susitraukia daugiau nei 2,5 milijardo kartų. Širdis nuolat dirba, net ir tada, kai miegame. Sveika širdis – tai ilgo, visaverčio gyvenimo garantas, todėl širdį būtina saugoti ir nuolat ja rūpintis.


Remigija ZINKEVIČIENĖ


Šiuolaikinis gyvenimo tempas bei stresas veikia mūsų širdį. Dėl nervinės įtampos sudirgsta nervų sistema, kartais pajuntame sutrikusį širdies ritmą. Dėl nepakankamo širdies darbo atsiranda dusulys, nuovargis, juntamas silpnumas, vakare patinsta kojos.


Gresiančių širdies ligų išoriniai požymiai yra atsiradę „maišai“ po akimis, blyškios lūpos ir pabalusi juostelė apie lūpas, melsvai rausvos spalvos nosies sparneliai, nutirpusi ir pamėlusi oda tarp smakro ir apatinės lūpos, nukaręs vienos akies voko kraštas, taip pat melsva liežuvio apačia, vakarais sutinę keliai ir kulkšnys bei staiga prasidėjęs šlubavimas kaire koja.

REKLAMA


Vos pajutus sutrikusį širdies darbą, būtina gydytojų konsultacija. Širdies negalavimus kartu su gydytojų paskirtais vaistais padės išgydyti ir paprastos liaudiškos priemonės.


Širdžiai sveikas maistas


Pasirūpinti širdimi nėra sudėtinga: reikia vengti žalingų įpročių, daugiau judėti bei reguliariai vartoti širdžiai ir kraujotakos sistemai naudingų produktų. Padėti savo širdžiai galite pradėti nuo virtuvės.


Pirmiausia į visus ruošiamus patiekalus dėkite kuo mažiau druskos. Gamindami patiekalus rinkitės liesus mėsos produktus ir riebią žuvį (išskyrus ungurius). Širdžiai labai kenkia perdirbti riebalai ir su jais pagaminti patiekalai. Reikėtų atsisakyti ir riebios mėsos produktų, rūkytos dešros ir dešrelių, mėsos vyniotinių.


Mėsą ir žuvis geriausiai kepti ant grotelių, kepsninėje arba troškinti garuose. Prieš gamindami paukštieną, nulupkite odelę. Mėsos sultinius ataušinkite, nugriebkite riebalus, tada vėl pašildykite ir valgykite.

REKLAMA


Daržoves troškinkite ne su sviestu arba aliejumi, bet su sultiniu arba vynu, o dar geriau – garuose. Salotas galite pagardinti citrinų sultimis, liesu jogurtu, kefyru, šlakeliu acto. Sveika valgyti šviežių, virtų ir keptų obuolių. Patariama gerti raudonos spalvos sulčių: pomidorų, vyšnių, granatų.


Per parą reikėtų išgerti ne daugiau kaip pusantro litro skysčių. Vietoj deserto valgykite šviežių vaisių ir uogų. Galima suvalgyti ir juodojo šokolado. Sergant širdies ligomis naudingas natūralus medus.


Vaistai iš virtuvės


* Pasireiškus širdies ateroskleroziniams sutrikimams, vartokite jūros kopūstų miltelių, po šaukštelį 3–4 kartus per dieną. Be to, jūros kopūstai mažina cholesterolio kiekį kraujyje, gerina skydliaukės veiklą.


* Žiedais supjaustykite citrinas, užpilkite medumi ir palikite savaitę. Vartokite mišinio po šaukštelį 3 kartus per dieną.


* Ryte prieš pusryčius smulkiai supjaustykite didelę česnako skiltelę, uždėkite ant gabalėlio juodos duonos, galite šiek tiek pasūdyti, ir suvalgykite.


* Sumaišykite lygiomis dalimis svogūnų tyrelę, tarkuotus obuolius ir medų. Sergantiesiems širdies ir kraujotakos sistemos ligomis bei ateroskleroze šio mišinio patariama valgyti po šaukštą 3 kartus per dieną prieš valgį.


* 200 g nuplautų ir susmulkintų razinų užpilkite litru verdančio vandens, pavirkite 5 min. ant mažos ugnies, palikite atvėsti, nukoškite, supilkite 10 ml citrinų sulčių ir sandariai uždenkite.



Sergantiesiems įvairiomis širdies ir kraujotakos sistemos ligomis šio mišinio patariama gerti po pusę stiklinės 3 kartus per dieną.


Širdį stiprinančios vaistažolės


Nuo seniausių laikų žinoma, kad širdies raumens darbą pagerina ir širdies ligas padeda gydyti gudobelės, pakalnutės, šalpusniai, sukatžolės, melisos, pelkiniai pūkeliai, baltieji amalai, geltonžiedžiai barkūnai, rugiagėlės, pavasariniai adoniai, valerijonai.


Paprastai 1–2 šaukšteliai bet kurios vaistažolės užpilami 1–2 stiklinėmis verdančio vandens, paliekama trumpam pritraukti, nukošiama. Geriama vaistažolių arbatos ar antpilo po ketvirtadalį stiklinės 4–5 kartus per dieną.


* Sergantiesiems širdies nepakankamumu bei dusuliu patariama gerti beržų lapų antpilo: 2 šaukštelius sausų, susmulkintų beržų lapų užpilkite stikline verdančio vandens, uždenkite ir palikite valandą, paskui nukoškite ir įdėkite truputėlį geriamosios sodos. Gerkite antpilo po pusę stiklinės 3 kartus per dieną. Be to, beržų lapų antpilas skatina prakaitavimą ir šlapimo skyrimąsi.


* Susmulkinkite 15 g vaistinių melisų žolės ir užpilkite stikline verdančio vandens, uždenkite ir palikite pusvalandį, paskui nukoškite. Gerkite antpilo po 1–2 šaukštus 5–6 kartus per dieną. Melisų antpilas ne tik padės sureguliuoti širdies ritmą, sumažinti skausmus širdies plote, bet ir pagerins miegą.


* Padažnėjusį širdies plakimą gydo rugiagėlių žiedai: 1–2 šaukštelius džiovintų rugiagėlių žiedų užpilkite stikline verdančio vandens, palikite valandą, paskui nukoškite. Gerkite antpilo po ketvirtadalį stiklinės 2–3 kartus per dieną 20 min. prieš valgį.

REKLAMA


* Gudobelių žiedų antpilas ypač naudingas senjorams, kurių kraujagyslės susiaurėjusios, o širdies veikla susilpnėjusi. Šaukštą gudobelių žiedų užpilkite stikline verdančio vandens, uždenkite ir palikite 10–12 min., paskui nukoškite. Gerkite antpilo po pusę stiklinės 2–3 kartus per dieną pusvalandį prieš valgį. Be to, gudobelių žiedų antpilas mažina kraujospūdį.


Širdį stiprinantys mišiniai


* Sustiprinti širdies raumenį, normalizuoti kraujospūdį ir sumažinti žalingojo cholesterolio kiekį kraujyje padės gydomasis eliksyras, kuriam reikės 70 g susmulkintų didžiųjų debesylų šaknų, 50 g nevalytų avižų grūdų ir 30 g medaus.


Avižas užpilkite puse litro vandens, užvirkite ir palikite 3–4 val., paskui šiuo nuoviru užpilkite didžiųjų debesylų šaknis, vėl užvirkite ir palikite 2 val., nukoškite ir supilkite skystą medų. Šio eliksyro patariama gerti po trečdalį stiklinės 2–3 kartus per dieną prieš valgį 2 savaites.


* Širdį stiprina vaistažolių mišinys: susmulkinkite ir sumaišykite lygiomis dalimis valerijonų šaknų, kmynų, sukatžolių ir pankolių žolės, 10 g mišinio užpilkite stikline verdančio vandens, palikite pusvalandį, paskui nukoškite. Gerkite antpilo po trečdalį stiklinės 2–3 kartus per dieną.


* Senjorams tinkantis vaistažolių mišinys: susmulkinkite ir sumaišykite po 10 g trikerčių žvaginių lapų ir gudobelių žiedų, po 5 g valerijonų šaknų ir melisų lapų. Du šaukštelius mišinio užpilkite stikline verdančio vandens, uždenkite ir palikite 10–15 min., paskui nukoškite. Gerkite šiltos vaistažolių arbatos po stiklinę kasdien 2–3 kartus per dieną. Šis mišinys tai pat padeda normalizuoti kraujospūdį.


Daugiau įdomių ir aktualių straipsnių rasite žurnale „Savaitė“. Jį galite gauti tiesiai į savo namus – užsiprenumeravę arba skaityti elektroninę žurnalo versiją.