Kaip geriau važiuoti – kairiąja ar dešiniąja puse?

Kaip geriau važiuoti – kairiąja ar dešiniąja puse?

Pirmosiomis dienomis, kai 1967 metais Švedijoje buvo įvestas eismas dešiniąja kelio puse, Stokholmo gatvės atrodė taip.


Visi pasaulio automobilių vairuotojai gali būti skirstomi į dvi grupes: vieni važinėja dešiniąja kelio puse, kiti – kairiąja. Pirmųjų – beveik du kartus daugiau, bet vienos nuomonės, koks eismas – vadinamasis dešinysis ar kairysis – „teisingesnis“, lig šiol nėra.


Kelių eismo organizavimo istorija apskritai, o pagrindinės juostos pasirinkimas iš dalies yra gana įdomus dalykas. Tad pasidomėkime istorinėmis prielaidomis, taip pat tuo, kodėl vieną dieną visa šalis „pervažiavo“ į kitą kelio pusę ir ką šia tema byloja įstatymai.


Klausimo istorija


Iš tiesų iki šiol nėra vienos nuomonės, kodėl taip susiklostė, kad vienose šalyse važinėjama dešiniąja kelio puse, o kitose – kairiąja. Archeologai, ištyrę visas įmanomas medžiagas ir liudijimus, sugebėjo įrodyti, kad, pavyzdžiui, senovės romėnų judėjimas vyko kairiąja puse. Jie nustatė, kad į senovinę akmenų skaldyklą vedusio kelio kairioji pusė buvo kur kas labiau duobėta negu dešinioji. 50 m. pr. Kr. nukaldintoje sidabrinėje monetoje vaizduojami du raiteliai, prasilenkiantys kairiąja kelio puse. Iš tiesų, kalbant apie raitelius, tai logiška: laikantis kairiosios kelio pusės, dešiniąja ranka kur kas patogiau gintis ar pulti priešais atjojantį raitelį.

REKLAMA


Vėliau, kai ginkluotų keliautojų sumažėjo, daugelyje valstybių įsigalėjo judėjimas dešiniąja kelio puse. Pasirodė, kad taip yra patogiau fiziologijos požiūriu: prasilenkiant ekipažams siaurame kelyje, dažnai tekdavo nuvažiuoti į šalikelę, ir būdavo patogiau tai daryti į dešinę pusę, nes dauguma žmonių – dešiniarankiai. Ilgainiui eismas dešiniąja kelio puse tapo tradicija, vėliau virtusia norma.


Tačiau 1756 m. Anglijoje buvo paskelbtas nurodymas Londono tiltu važiuoti kairiąja puse. Reglamento pažeidėjas turėjo mokėti baudą. Dar po 20 metų ši taisyklė ėmė galioti visuose Anglijos keliuose, įskaitant ir geležinkelius, jos ėmė laikytis ir tuo metu gausios britų imperijos kolonijos.


Kaip geriau važiuoti – kairiąja ar dešiniąja puse?

Pirmasis serijinis automobilis su vadinamuoju kairiniu vairu ir šiuolaikiška vairuotojo vieta buvo garsusis 1908 m. „Ford T“ modelis

Dėl visko kalta konstrukcija


Pirmųjų automobilių vairas nė kiek nepriminė šiuolaikinio. Tai buvo ne ratas, o automobilio centre įtaisyta svirtis, panašesnė į laivo šturvalą. Dauguma vairuotojų buvo, žinoma, dešiniarankiai, tad jie sėsdavosi kairėje automobilio pusėje, kad svirtis būtų iš dešinės ir ją būtų patogiau valdyti dešine ranka. Vėliau, kai XIX a. pabaigoje atsirado apskritas vairas, užvirė ginčai, kurioje automobilio pusėje jį įtaisyti.


Iš pradžių vairus montavo arčiau kelkraščio (t. y. dešinėje pusėje), kad būtų patogiau išlipti. Kai automobilių keliuose padaugėjo ir jie ėmė lenkti vienas kitą, vairus gamintojai pradėjo montuoti kairėje pusėje, kad vairuotojai geriau matytų atvažiuojančiuosius priešais. Pirmasis serijinis automobilis su vadinamuoju kairiniu vairu ir šiuolaikiška vairuotojo vieta buvo garsusis 1908 m. „Ford T“ modelis.


Išimčių pasitaikydavo ir iki šiol pasitaiko netgi ten, kur važinėjama dešiniąja kelio puse. Pavyzdžiui, vairai dešinėje pusėje yra įtaisyti kai kuriuose Kanados ir Jungtinių Amerikos Valstijų pašto automobiliuose – paštininkas gali įmesti korespondenciją į pašto dėžutę neišlipdamas iš mašinos.

REKLAMA


Pamėgink pakeisti!


Šiandien eismas kairiąja kelio puse vyksta daugelyje šalių: Didžiojoje Britanijoje, Pietų Afrikos Respublikoje, Japonijoje, Tailande, Singapūre, Australijoje, Indijoje, Jamaikoje... Neretai nutinka taip, kad kirtus valstybės sieną tenka persirikiuoti į kitą kelio pusę. Pavyzdžiui, eismas tarp „kairinio“ Tailando ir „dešininio“ Laoso reguliuojamas specialiais šviečiančiais ženklais, tarp Kinijos ir Makao regiono pakeičiamas specialioje daugiaaukštėje sankryžoje.


Beje, švedai iki pat 1967-ųjų važinėjo kairiąja kelio puse. Dėl vadinamojo dešininio eismo buvo surengtas referendumas, bet net 83 proc. piliečių buvo prieš – niekas nieko nenorėjo keisti. Vis dėlto po kelerių metų parlamentas, jau nebeklausdamas gyventojų nuomonės, tiesiog priėmė sprendimą. Įvykis buvo beprecedentis: 1967 m. rugsėjo 5 d. 4 val. 50 min. visi automobiliai privalėjo sustoti ir atsargiai pervažiuoti į kitą kelio pusę, o po 10 min., lygiai 5 val., – tęsti judėjimą.


Panašių pokyčių būta ir kitose šalyse. Pavyzdžiui, Korėjoje dešiniąja kelio puse imta važinėti 1946 m., kai tik baigėsi japonų okupacija. Didžiąją dalį Samoa automobilių parko sudarė seni dešiniavairiai automobiliai, tad vyriausybė tiesiog kartą nusprendė, kad važiuoti reikia kairiąja kelio puse.


Kaip geriau važiuoti – kairiąja ar dešiniąja puse?

Šalyse, kur eismas vyksta kairiąja kelio puse, ant kelio galima pamatyti pėstiesiems skirtų įspėjimų, į kurią pusę reikėtų pažiūrėti prieš einant per gatvę.


Ar teisėta?


Kelių eismo konvencijoje dar 1968 m. buvo nustatyta, kad važinėjimas automobiliais su vairu priešingoje pusėje, nei įprasta šalyje, dauguma atvejų įstatymams neprieštarauja. Beje, ne visos valstybės šį dokumentą pasirašė. Pavyzdžiui, Australijoje ir Čilėje automobiliai su „neteisingu“ vairu yra draudžiami ir negali įvažiuoti į šalį. Išimtis daroma nebent antikvariniams automobiliams. Kambodžoje dešiniavairės transporto priemonės 2000 m. pradžioje buvo paprasčiausiai uždraustos, nors tuo metu jos sudarė didžiąją dalį vietinio automobilių parko.


Kai kuriose Europos šalyse, taip pat ir Lietuvoje, įregistruoti automobilį su vairu dešinėje pusėje bus nelengva. Džiugina viena: kad ir kurioje automobilio pusėje būtų vairas, pedalų išdėstymas dėl to nesikeičia. Visose šalyse galioja ABC (angl. accelerator, brake, clutch) taisyklė – akceleratorius, stabdys ir sankaba yra išdėstyti iš dešinės į kairę. Kai kalbame apie transporto priemonę su automatine pavarų dėže, galioja AB taisyklė (akceleratorius – dešinėje, stabdys – kairėje).


Daugiau svarbių, įdomių ir naudingų temų rasite žurnale „Savaitė“








  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 29 (2024)

    Savaitė - Nr.: 29 (2024)