Šiandienos aktualijos: avaringumo žabojimas, darbo migrantai ir tikroji automobilių vagių motyvacija

Šiandienos aktualijos: avaringumo žabojimas, darbo migrantai ir tikroji automobilių vagių motyvacija


Technologijos – prieš avaringumą. Darbo migrantai – išsigelbėjimas ar pražūtis? Vagims labiau rūpi automobilių detalės nei patys automobiliai. Plačiau bei kiti aktualūs ir įdomūs straipsniai - 1-ojoje šių metų „Savaitėje“.


Technologijos – prieš avaringumą mūsų keliuose


Žiemos laikotarpiu padaugėjus eismo įvykių, dažnai kaltinami ir kelių prižiūrėtojai. Gal naujos technologijos padės dar labiau sumažinti avaringumą mūsų šalies keliuose, ypač – žiemą?


Arūnas MARCINKEVIČIUS


Kelių būklę prognozuoja mokslinė sistema
Nuo spalio VĮ „Kelių priežiūra“ valstybinių kelių būklę prognozuoja pažangiausia pasaulyje kelių priežiūros programinė įranga, sukurta Švedijos mokslininkų įmonės „Klimator“. Sistema pateikia aktualius duomenis, kurie padeda apskaičiuoti konkretaus kelio ruožo būklės prognozę 8 valandas į priekį.


„Kelių priežiūra tiek technologiniu, tiek organizaciniu požiūriu visiškai priklauso nuo oro sąlygų. Užtikrinti kelių priežiūros kokybę gali padėti tik išsami kelių situacijos prognozė. Anksčiau pasikliaudavome tik bendrine orų prognoze, o dabar, naudodamiesi moksline sistema, matome, kuriame kelio ruože ir kada iškris kritulių. Tai leidžia iš anksto suplanuoti darbų eigą. Matome, kaip juda orai ir kurie keliai bus paveikti pirmiausia“, – pristato naujovę Lauryna Šidlauskaitė, „Kelių priežiūros“ Technologijų vystymo projektų vadovė.

REKLAMA


Be to, artimiausiu metu planuojama „priversti dirbti“ ir automobilių srauto duomenis. Jie – kelių būklės prognozavimo naujovė. Beveik visi šiuolaikiški automobiliai jau registruoja įvairius parametrus, kurie vienaip ar kitaip gali suteikti duomenų apie kelio būklę.


Jei automobiliui važiuojant įjungti valytuvai, kelio danga yra šlapia arba jei suveikia stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) – kelias yra slidus. Tačiau tie duomenys taip ir lieka automobilyje, jie nesiunčiami tokioms specializuotoms įmonėms kaip „Kelių priežiūra“.


Todėl kauniečiai savo specializuotame transporte jau montuoja specialius siųstuvus ir ieško partnerių, kurie prisidėtų įgyvendinant šį projektą. Taip vienų eismo dalyvių patirtis, važiuojant konkrečiu kelio ruožu, būtų pasiekiama specializuotoms kelių priežiūros įmonėms: vienas ar kitas kelio ruožas – labai slidus ar labai šlapias.

Visą straipsnį rasite rubrikoje „Lietuvoje“.

REKLAMA


Šiandienos aktualijos: avaringumo žabojimas, darbo migrantai ir tikroji automobilių vagių motyvacija


Darbo migrantų armija – išsigelbėjimas ar pražūtis?


Daugelis iš mūsų, išgirdę žodį „migrantai“, įsivaizduoja niūriausius scenarijus, kurių žūtbūt reikia stengtis išvengti, kad negausi mūsų tauta išliktų. Vis dėlto pasaulyje darbo migracija – vis labiau plintantis reiškinys, ir verta apžvelgti platesnį šios problemos kontekstą.


Teodora RAŠIMAITĖ


Didžiulė darbo migrantų – nuo statybininkų iki bankininkų – armija, judanti pasaulyje, pastaraisiais metais viršijo 164 mln. – tai daugiau žmonių, nei, pavyzdžiui, šiuo metu gyvena visoje Rusijoje, arba trečdalis Europos Sąjungos ar pusė Jungtinių Amerikos Valstijų gyventojų, skelbia BBC.


Du trečdaliai darbo migrantų atvyko į išsivysčiusias šalis. Šiuo metu jose kas penktas darbuotojas – užsienietis. Nors technologinė pažanga mažina darbuotojų poreikį, nepaisant to, jų vis tiek smarkiai trūksta.


Išsivysčiusios valstybės, norėdamos numalšinti augantį vietos gyventojų nepasitenkinimą, imasi griežtesnių priemonių imigracijai, taip pat ir darbo, riboti, todėl į priekį išsiveržia vidutinių pajamų šalys, kurioms augti reikia daugiau darbo jėgos, nei yra pasirengusiųjų dirbti gimtosiose šalyse.


Tarptautinės darbo organizacijos neseniai atlikto tyrimo duomenimis, antrajam darbo migrantų traukos šalių ešelonui priklauso tokios valstybės kaip Rusija, Baltarusija, Kazachstanas, Azerbaidžanas, Turkmėnistanas ir kt.

Vis dėlto dauguma darbo migrantų vis dar traukia į išsivysčiusias Vakarų šalis. Joms tenka maždaug 68 proc. migrantų srauto. Šiuos migrantus maždaug per pusę yra pasidalijusios Šiaurės Amerika ir Europa. Išsivysčiusiose valstybėse darbo migrantai sudaro 18,5 proc. darbo jėgos, pasaulyje iš 3,5 mlrd. darbuotojų vidutiniškai tik 5 proc. yra užsieniečiai.


Tarptautinės darbo organizacijos duomenimis, iš visų savo gimtąsias vietas pasaulyje palikusių žmonių tik 7 proc. yra pabėgėliai, kiti – darbo migrantai. Tiesa, jų skaičius nuo praėjusio tyrimo, atlikto prieš ketverius metus, išaugo beveik 10 proc.


Plačiau apie tai – rubrikoje „Aštri tema“.


Šiandienos aktualijos: avaringumo žabojimas, darbo migrantai ir tikroji automobilių vagių motyvacija


Vagišius labiau domina automobilių detalės nei patys automobiliai


Draudimo įmonių specialistų teigimu, Lietuvoje vis mažiau pavagiama automobilių, tačiau vis daugiau – jų detalių.


Laimius STRAŽNICKAS


Lietuvos draudikų asociacijos direktorius Andrius Romanovskis atkreipia dėmesį, jog kalbant apie vagystes, susijusias su transporto priemonėmis, reikėtų išskirti du jų tipus – pačių transporto priemonių ir jų dalių vagystes.


Draudimo įmonių duomenimis, transporto priemonių vagysčių mažėja. 2018 m. pirmąjį pusmetį, palyginti su tuo pačiu 2017-ųjų laikotarpiu, tokių vagysčių užfiksuota 26 proc. mažiau (atitinkamai 37 ir 50 atvejų). Mažėjimo tendencija dar ryškesnė vertinant ilgesnį laikotarpį – per dešimtmetį pavogtų transporto priemonių skaičius sumažėjo 64 proc.: nuo 309 atvejų 2007 m. iki 112 atvejų 2017-aisiais. Populiariausios tarp vagių – BMW, „Volkswagen“, „Toyota“, „Audi“, „Mercedes-Benz“ markių transporto priemonės.



Dėl transporto priemonių vagysčių išmokėta draudimo išmokų suma, lyginant 2017 ir 2018 m. pirmuosius pusmečius, taip pat sumažėjo – nuo beveik 450 tūkst. iki 400 tūkst. eurų (11 proc.). Priešingai, vidutinis išmokos dydis išaugo.


2017 m. pirmąjį pusmetį dėl transporto priemonės vagystės buvo išmokama vidutiniškai beveik 9 tūkst. eurų, o tuo pačiu 2018-ųjų laikotarpiu vidutinė išmoka viršijo 10,5 tūkst. eurų (padidėjo 21 proc.). Tai lemia pažangesnės technologijos ir gamintojų į automobilius montuojamos brangesnės dalys bei technika.


Pagrindinė transporto priemonių vagysčių mažėjimo priežastis yra sparčiai vystomos technologijos. Vagys dažniausiai taikosi pavogti prabangius automobilius, tačiau tiek gamintojai, tiek automobilių apsaugos priemones siūlančios įmonės diegia įvairią techniką, kuri žymiai padidina pavogtų automobilių susekamumo galimybes.


Dėl šios priežasties pavogti patį automobilį vagims tampa sudėtinga ir nebe taip patrauklu. Todėl vagys ima orientuotis į brangių automobilių detalių vagystes, nes jas pavogti – paprasčiau, o pavogus jų daugiau ir jas realizavus gaunama finansinė nauda nesiskiria.


Daugiau apie šią temą – rubrikoje „Situacija“.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 13 (2024)

    Savaitė - Nr.: 13 (2024)