Elektronika internetu: kuo rizikuojame ir ką reikėtų žinoti

Elektronika internetu: kuo rizikuojame ir ką reikėtų žinoti


Pandemijos, o ypač karantino laikotarpiu, elektronikos prietaisų ieškojome ir pirkome internetu, juos pristatydavo kurjerių tarnybos arba pasiimdavome prekes paštomatuose. Įvairios siuntų įmonės skaičiavo didėjančius siuntų srautus. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) fiksavo augančią prekybą, naudojantis socialiniais tinklais ir skelbimų portalais. Buitinė technika, išmanieji telefonai ir kompiuteriai išliko perkamiausių prekių, dėl kurių sulaukiama pirkėjų skundų, sąraše – po drabužių ir avalynės.


Vartotojams – daugiau rizikų


Karantinas pakeitė gyventojų apsipirkimo įpročius – įpratome pirkti internetu, o kartu išaugo ir elektroninės komercijos siuntų kiekiai. Dėl didelio kurjerių ar pašto tarnybų darbo krūvio ne visada siuntos buvo pristatomos laiku, o Elektronikos platintojų asociacijos (EPA) projektų vadovė Laura Jurevičienė atkreipia dėmesį, kad suaktyvėjusi prekyba internetu lėmė ir didesnes vartotojų rizikas.


„Pandemijos metu stebime suaktyvėjusias panaudotų daiktų pardavimo ar dalijimosi platformas, nuotolinio turgaus paskyras socialiniuose tinkluose, privatūs asmenys irgi skelbia apie naujus parduodamus daiktus. Pastaraisiais atvejais sunku būtų įvertinti pardavėjų atsakomybę už nekokybišką įrangą ar už galimybę sulaukti pagalbos įrangai sugedus. Patikimi prekių ženklai paprastai užtikrina atsarginių detalių tiekimą taisytojams, tačiau negalėtume būti tikri, kad rinkai nežinomų prekių ženklų produkcija bus geros kokybės ar lengvai pataisoma. Gali būti, kad kai kurie iš privačių asmenų užsienyje ar mūsų šalyje įsigyti prietaisai bus pasmerkti keliauti į elektronikos atliekų konteinerius greičiau nei galima tikėtis“, – atkreipia dėmesį Elektronikos platintojų asociacijos (EPA) projektų vadovė Laura Jurevičienė.

REKLAMA


Pristatomos mechaniškai pažeistos prekės


Pasak VVTAT Vartojimo prekių skyriaus vedėjos Rasos Pupienienės ir Nuotolinės prekybos skyriaus vedėjos Aidos Gasiūnaitės-Stavginskienės, COVID-19 situacija lėmė, kad ginčai tarp pardavėjo ir pirkėjo dažniausiai kilo dėl to, kad įsigytos prekės buvo pristatomos pažeidžiant sutarties sudarymo metu nurodytą terminą arba nepristatomos iš viso ir pardavėjas vienašališkai, neinformavęs vartotojo, atšaukia užsakymą. Taip pat buvo skundžiamasi dėl nuotoliniu būdu įsigytų prekių grąžinimo per 14 dienų apribojimų: negrąžinami pinigai už pardavėjui grąžintas prekes, neatsakoma į paklausimą, sutarties atsisakymo terminas skaičiuojamas ne nuo prekės pristatymo, o nuo užsakymo pateikimo, negrąžinami laiku pinigai už pardavėjui grąžintas prekes.


VVTAT darbuotojos taip pat išskyrė ginčus dėl teisės aktuose nenumatytų mokesčių, išlaidų priskyrimo vartotojams, kai nenorima atlyginti vartotojams prekių pristatymo išlaidų, motyvuojant tuo, kad už suteiktą paslaugą buvo atsiskaityta su jos teikėjais, taikomi administravimo ir pinigų grąžinimo mokesčiai.

REKLAMA


Viena iš aktualiausių per 2020 m. VVTAT stebėtų tendencijų – vartotojams pristatomos mechaniškai pažeistos prekės. „Per 2020 m. VVTAT Vartojimo prekių skyrius gavo 56 prašymus, dėl internetinėje prekyboje įsigytų ir kurjerių pristatytų elektrotechnikos prekių, kurios buvo mechaniškai pažeistos. Pagrindinė problema yra ta, kad dėl karantino kurjeriai priėmimo perdavimo dokumentų nepateikia, kai kada vartotojams atsiunčiami prekės atsiėmimo kodai, bet pirkėjai ne visada tuo pasinaudoja“, – atkreipia dėmesį R. Pupienienė.


VVTAT atstovių teigimu, pasitaiko atvejų kai kurjeris tiesiog kieme prie daugiabučių namų palieka prekę ant suoliuko informuodamas vartotoją apie prekės pristatymą. Anot A. Gasiūnaitės-Stavginskienės, vėliau pirkėjas randa sugadintą prekės pakuotę ir netgi pačią prekę. Labai dažnai kurjeriai skuba neva dėl didelio darbo krūvio ir palikę prekę tiesiog pasišalina, nesuteikdami vartotojui galimybės apžiūrėti gautą daiktą. Manytina, jog pardavėjai perduodami prekes kurjeriams turėtų atsakingiau tikrinti prekes, o perduodant prekę vartotojui derėtų nurodyti, kad jis ją apžiūrėtų (apie tai galėtų būti nurodyta pardavėjo siunčiamoje išankstinio apmokėjimo sąskaitoje ar kitame vartotojui atsiųstame dokumente).


Kviečia atsakingai šalinti elektronikos atliekas


„Pastaruoju metu vis labiau kreipiant dėmesį į tvarumą, rekomenduojame net ir perkant internetu dar iki įsigijimo pasidomėti prietaiso taisymo galimybėmis. Taisydami įrangą prisidedame prie elektronikos atliekų mažinimo. Rekomenduojame rinktis taisyti elektroniką, kai remontas neviršija 50 proc. naujos įrangos kainos. Bet jeigu jau priimamas sprendimas įsigyti naują prietaisą, tada derėtų pasirūpinti atsakingu elektronikos atliekų šalinimu. Šioms atliekoms, panaudotoms baterijoms ir dujošvytėms lempoms šalyje turime plačiai išvystytą surinkimo tinklą – konteinerius galite rasti prekybos centruose, bibliotekose“, – atkreipia dėmesį EPA projektų vadovė L. Jurevičienė.



Gyventojai taip pat turi galimybę saugiai ir nemokamai atsikratyti stambiomis elektronikos atliekomis – nebenaudojamais šaldytuvais, elektrinėmis viryklėmis, skalbimo mašinomis, televizoriais, mikrobangų krosnelėmis ir pan. Ši paslauga suteikiama užsiregistravus telefonu 8 695 55 111 arba užpildžius specialią formą interneto svetainėje (www.epa.lt).


Elektronika internetu: kuo rizikuojame ir ką reikėtų žinoti


Partnerio turinys.








  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 13 (2024)

    Savaitė - Nr.: 13 (2024)





Daugiau >>