Sferiniai veidrodžiai: beveik nepastebimi, bet naudingi

Sferiniai veidrodžiai: beveik nepastebimi, bet naudingi

Sferiniai veidrodžiai įrengiami ten, kur sankryžos ar išvažiavimo matomumą riboja kiti statiniai, medžiai, krūmai, stulpai.


Didžiųjų miestų vairuotojai dažnai žvalgosi į tokius veidrodžius – jie padeda saugiau išvažiuoti iš kiemo ar sužinoti, kas yra už namo kampo.


Vytenis RADŽIŪNAS


Sferiniai veidrodžiai – itin naudingos priemonės, padedančios vairuotojams geriau įvertinti eismo padėtį siaurose ir painiose gatvėse, sudėtingos konfigūracijos sankryžose, automobilių stovėjimo aikštelėse. Šių veidrodžių kasmet įrengiama vis daugiau, tačiau eismo specialistai pabrėžia, kad jų vis dar nepakanka.


Miestuose veidrodžių daugėja


121 eurą – vidutiniškai tiek kainuoja sferinis veidrodis. Tokių veidrodžių, pritvirtintų prie stovų ar laikiklių, dažnai galima pamatyti siaurose mūsų sostinės Senamiesčio gatvėse, Žvėryne. Vilniaus miesto savivaldybės Saugaus eismo poskyrio vedėjas Marius Maldeikis sako, kad apsauginiai lauko veidrodžiai, elegantiškos ir nebrangios saugaus eismo priemonės, tikrai didina eismo saugumą. „Šie įrenginiai padeda vairuotojams geriau įvertinti eismo padėtį siaurose gatvėse, išvažiuojant iš kiemų, užtikrina didesnį matomumą artėjant sankryžų link“, – aiškina M. Maldeikis.

REKLAMA


2014 metais Vilniaus gatvėse buvo įrengta 15 sferinių veidrodžių, 2015-aisiais – 12, pernai – 15. Šiemet, iki rugsėjo 1-osios, sostinėje įrengti 9 tokie veidrodžiai. Skaičiuojama, kad iš viso Vilniaus mieste jų yra daugiau kaip šimtas. Šiais metais sferinių veidrodžių atsirado Birutės gatvėje, Pramonės ir Verbų, P. Višinskio ir Skudučių gatvių sankryžose, Liepyno gatvėje ir kt.


Kaune yra įrengta 40 sferinių veidrodžių. Daugiausia jų, kaip ir sostinėje, – miesto centre: Senamiestyje, kur gatvės siauros, o pastatai kone prilipę vienas prie kito, ir Naujamiestyje. Klaipėda ir Šiauliai miestiečiams yra įrengę po 10 tokių veidrodžių, Panevėžys – 5.


Visos didžiųjų miestų savivaldybės kasmet prašomos įrengti daugiau sferinių veidrodžių ir kitų saugaus eismo priemonių. Kai kurie gyventojai įsigudrina patys, be savivaldybės ir policijos leidimų, pritvirtinti veidrodžius. Tokie sulaukia policijos dėmesio.

REKLAMA


Naudingi ir vairuotojams, ir pėstiesiems


Sferiniai veidrodžiai įrengiami ten, kur sankryžos ar išvažiavimo matomumą riboja kiti statiniai, medžiai, krūmai, stulpai. Tai vienas iš pigiausių ir praktiškiausių būdų didinti eismo tokiose vietose saugumą. Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras dar pridūręs, jog šie įrenginiai labiausiai praverčia nedidelio pločio sankryžose ir kelių sankirtose.


Žurnalo „Keturi ratai“ žurnalisto Egidijaus Babelio teigimu, toks veidrodis – itin naudinga priemonė išvažiuoti ir iš jo paties kiemo. „Gyvenu Vilniuje, Raugyklos gatvėje. Mano kiemas įrengtas taip, kad išvažiuoti iš jo reikia pro didelius vartus ir aukštą sieną. Taigi visiškai nematyti, kas atvažiuoja iš šono. Turi iškišti beveik visą automobilį, o išvažiavimas – tiesiai į važiuojamąją kelio dalį. Manevruodamas gali užblokuoti kelią kitiems eismo dalyviams. Dėl to čia sferinis veidrodis – itin naudingas“, – pasakoja E. Babelis.


Pasak žurnalisto, Senamiestyje yra daug „aklų“ posūkių, kai net sustojęs prie „Stop“ linijos nematai atvažiuojančių automobilių, todėl tokie veidrodžiai – itin reikalingi ar net būtini. „Lietuvoje tokių priemonių, gerinančių eismo saugumą, labai trūksta. Teko važinėti Vokietijoje, Austrijoje – mažuose jų kaimeliuose kone kiekvienoje sankryžoje yra po tokį veidrodį. Keista, kad Lietuvoje sferinių veidrodžių ne tiek ir daug“, – stebisi pašnekovas.



Visgi šiuos veidrodžius pastebi ne visi mūsų vairuotojai – galbūt dažniau tie, kurie gyvena miesto centre ar čia daugiau važinėja. „Lietuvoje vairuotojai neįpratę žiūrėti į šiuos veidrodžius. Daugelis net nežino, kam jie skirti, nors jų paskirtis – labai paprasta – matyti, ar kas nors atvažiuoja. Taip išvengiama avarinių situacijų“, – dėsto E. Babelis.


Automobilių žinovo, žurnalisto Vytenio Kudarausko teigimu, ši nesudėtinga inovacija naudinga ne tik vairuotojams, bet ir pėstiesiems. „Tai tampa labai aktualiu dalyku šiandien, kai gatvėmis rieda vis daugiau hibridinių ir vien elektra varomų transporto priemonių, mat jas išgirsti sunkiau nei pamatyti. Būtent dėl to sferiniai veidrodžiai tampa dar reikalingesni. Jei būtų mano valia, stengčiausi jų įrengti kur kas daugiau, nei yra dabar“, – pabrėžia V. Kudarauskas.


Vairuotojai, pasak automobilių žinovo, išties turėtų dažniau atkreipti dėmesį į tokius veidrodžius ir jais naudotis. „Tikrai ne kartą teko matyti, kaip vairuotojas, išvažiuodamas iš kiemo, iškiša automobilio priekį ir stengiasi kitus eismo dalyvius pamatyti per priekinį ir šoninius stiklus. Tačiau būtent tam, kad išvengtų šio nepatogumo, ir yra skirti tokie išgaubti veidrodžiai. Pamatyti kitą automobilį juose – nesudėtinga, nes užtenka išvysti šviečiančių žibintų atspindžius“, – sako V. Kudarauskas.


Patvarūs, atsparūs, įvairūs


Sferiniai veidrodžiai dėl savo ypatingos konstrukcijos atspindi vaizdą 130–160 laipsnių kampu. Jų būna šildomų, įvairiausio skersmens, tokio veidrodžio beveik neįmanoma sudaužyti akmeniu, jį sunku subraižyti, jo paviršius nerasoja, maža to, šie veidrodžiai nerūdija.

REKLAMA


Kelio ženklus gaminančios bendrovės valstybės įmonėms ar privatiems asmenims siūlo kelių matmenų sferinius veidrodžius: jų skersmuo būna 50, 60, 90 ar net 120 cm. Toks veidrodis gali būti su gaubtu ar be jo, su atšvaitu, parduodamas iškart su laikikliu. 30 cm skersmens veidrodis bus geras pagalbininkas, jeigu atstumas nuo stebėtojo iki veidrodžio ir nuo veidrodžio iki objekto, kurį atspindi veidrodis, yra ne daugiau nei 8 m. Kai nuo stebėtojo iki veidrodžio ir nuo veidrodžio iki stebimo objekto – 40 m, jau privalu montuoti 120 cm skersmens veidrodį.


Sferinius veidrodžius rūpestingi šeimininkai tvirtina sodininkų bendrijose, kur keliukai siauri ir vingiuoti, daug mažyčių sankryžų, garažų kooperatyvuose, kur taip pat labai sunku nuspėti, iš kur gali kyštelėti kito kooperatyvo nario automobilio priekis ar galinė dalis, kituose riboto matomumo eismo ruožuose.
Patalpoms skirti sferiniai veidrodžiai (gali būti apskritimo, stačiakampio formos) tvirtinami uždarose patalpose, kur dirba daug transporto priemonių, tokius pat, tik mažesnio skersmens, veidrodžius pastebėsite parduotuvėlėse, kuriose pardavėjai, būdami prie prekystalio, vien žvilgsniu negali aprėpti visų pirkėjų, kitur toks veidrodis yra puikus pagalbininkas saugantis nuo vagysčių.







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 16 (2024)

    Savaitė - Nr.: 16 (2024)