Ar pratęsta prekės garantija nėra akių dūmimas?

Ar pratęsta prekės garantija nėra akių dūmimas?

Pratęstos prekės garantijos sutartis naudinga anaiptol ne visada.


Pastaruoju metu perkant buitinę techniką ir elektroniką labai energingai siūloma pratęstos prekės garantijos sutartis, kartais vadinama tiesiog draudimu. Daugelis mano, kad apsidraudęs bus apsaugotas nuo galimų nuostolių ir nervų gadinimo. Tačiau ar visada taip ir būna?


Berta JANUŠAUSKIENĖ


„Jaučiausi tarsi apsivogusi“, – pasakojo moteris, atsisakiusi įkyriai siūlomos pratęstos prekės garantijos sutarties ir paprašiusi paaiškinti, ar ji išties naudinga. Atsisakė todėl, kad įkyrus kokio nors daikto ar paslaugos brukimas ją veikia priešingai. Tačiau daugelis žmonių tiesiog nemoka pasakyti „ne“ ir elgiasi paklusniai, įsiklausydami tik į pardavėjo žodžius ir nė neperskaitydami siūlomos sutarties, o jei ir perskaitytų, visų niuansų greičiausiai nė nesuprastų.


Prieš penkerius metus televizorių pirkusi moteris pasakojo šiemet išbandžiusi pratęstos prekės garantijos sutarties „veikimą“, nes pasirūpino papildoma 3 metų garantija (2 metų garantiją suteikė gamykla). Beje, už ją sumokėjo tais laikais ne taip ir mažai – 201,37 lito, kai pats televizorius kainavo 1 549 litus.

REKLAMA


Tiesa, buvo galima ir trumpiau, vadinasi, pigiau, pratęsti garantiją, bet tuomet pinigai tikrai būtų buvę išmesti į balą, nes televizorius sugedo likus kelioms savaitėms iki papildomos garantijos pabaigos – 2017 metų gale. Paskambinus nurodytu numeriu, iš pradžių buvo prašyta televizorių atvežti, po derybų jis buvo paimtas iš namų, dar po kažkiek laiko paaiškėjo, kad televizorius nepataisomas.


Techninio progreso nepaveja


Tuomet prasidėjo derybos dėl to, koks televizorius turi būti siūlomas vietoj sugedusio (trumpai tariant, sutartyje teigiama, kad, sutarties galiojimo laikotarpiu sugedus įsigytam daiktui, televizorius bus arba nemokamai sutaisytas, arba pakeistas nauju). Iškilo ir svarbiausias klausimas – kaina.


Konvertavus į litus, išėjo 400 eurų suma, televizorius turėjo būti ne aukštesnės nei 6 klasės, tačiau surasti tokį šiais laikais nėra lengva, o primokėti prie nustatytos sumos, kad būtų galima įsigyti šiuolaikiškesnį televizorių, neleidžiama.

REKLAMA


Tiesą pasakius, jokios akivaizdžios apgaulės lyg ir nėra, juk negali įsivaizduoti, kad bus pasiūlytas naujausias televizoriaus modelis. Tačiau šiais laikais buitinė technika ir elektronika progresuoja septynmyliais žingsniais, ir penkeri metai šioje srityje – labai daug, tad, baigiantis pratęstos garantijos laikotarpiui, už tokią sumą, kuri buvo sumokėta, galima įsigyti tik visišką senieną.


Ne kiekvienam pagal jėgas


„Įdomu, koks mobilusis telefonas būtų pasiūlytas, sakykim, prieš 5 metus pirkus 4 modelio „Iphone“? Mygtukinė „Nokia“? Maža to, jos reikėtų ieškoti po visą miestą...“ – kalbėjo moteris ir pabrėžė, kad akivaizdus kokybės ir klasės skirtumas būtų ir perkant, pavyzdžiui, kompiuterį.


Svarbiausias dalykas, pasak pašnekovės, yra ne pirkinio draudimas, o papildoma sutartis su garantinį remontą atliekančia bendrove. Už jį ir sumoki iš anksto. Kitas aspektas – derybos su bendrove, trukusios kelias savaites, – ne kiekvienam pagal jėgas. Vyresnio amžiaus žmonės tiesiog nesusigaudys, kas vyksta, o tie, kurie užsiėmę, tiesiog numos ranka, nes laikas yra brangesnis už daiktus. Kai kas apie tokią sutartį gali ir visai pamiršti, juk penkeri metai – ganėtinai ilgas laiko tarpas.


Pavyzdžiui, apdraudus techniką įprastu būdu, draudimo bendrovei reikia mokėti mėnesines įmokas, tad apie draudimą sunkiau pamiršti. Draudimo bendrovės Lietuvoje jau seniai draudžia ir mobiliuosius telefonus, ir kompiuterius, ir buitinę techniką (kartu su butu), ir kt. Tuomet žinoma ir konkreti draudimo suma, sutartyje aiškiai nurodoma, kas laikoma draudžiamaisiais įvykiais.

Reikia atidžiai skaityti sutartį



Ar Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) gauna vartotojų skundų dėl pratęstos įsigytos technikos garantijos? VVTAT Produktų saugos ir kokybės departamento direktorės Rasos Pupienienės teigimu, tokio pobūdžio prašymų ar užklausų sulaukiama retai ir patariama vartotojams prieš sudarant pratęstos garantijos sutartį atidžiai susipažinti su jos turiniu, taikomos garantijos apimtimi.


Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.363 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog laikoma, kad pardavėjas visais atvejais garantuoja daiktų kokybę. Nepaisant to, kokios trukmės prekės kokybės garantija nustatyta pardavėjo ir ar apskritai jis suteikia konkretų garantinį terminą parduodamai prekei, pirkėjas visais atvejais į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per dvejų metų laikotarpį, jei pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio garantijos termino.


Pasak R. Pupienienės, jei vartotojas įsigyja pratęstą garantiją, svarbu žinoti, kad jos galiojimo metu gali kreiptis į tokią garantiją suteikusį verslininką (jis ne visada sutampa su pardavėju) tik dėl tokių priežasčių, dėl kokių buvo sutarta pratęstos prekės garantijos sutartyje. Jeigu pagal pratęstos garantijos sutartį atliekamas nekokybiškos prekės remontas, vartotojas neturi teisinio pagrindo reikalauti prekę pakeisti kokybiška preke arba grąžinti už prekę pardavėjui sumokėtus pinigus.


Sutartis, sudaryta vartotojo ir verslininko dėl pratęstos garantijos, – tai atlygintinų paslaugų teikimo sutartis. Vienas iš atlygintinų paslaugų ypatumų – kliento prioriteto principo įtvirtinimas: paslaugų teikėjui keliama pareiga veikti sąžiningai ir protingai, kad tai labiausiai atitiktų kliento interesus.

REKLAMA


Galima nutraukti


Kitas labai svarbus atlygintinų paslaugų teikimo sutarčių ypatumas susijęs su vienašališku jų nutraukimu, t. y. Civiliniame kodekse įtvirtinta vartotojo teisė bet kada nutraukti atlygintinų paslaugų teikimo sutartį. „Tačiau šiuo atveju klientas privalo sumokėti paslaugų teikėjui kainos dalį, proporcingą suteiktoms paslaugoms, ir atlyginti kitas protingas išlaidas, kurias paslaugų teikėjas, norėdamas įvykdyti sutartį, patyrė iki pranešimo apie sutarties nutraukimą gavimo iš kliento momento“, – aiškina VVTAT specialistė.


Prieš sudarant paslaugų sutartį, paslaugų teikėjas privalo suteikti klientui išsamią informaciją, susijusią su teikiamų paslaugų prigimtimi, jų teikimo sąlygomis, paslaugų kaina, jų teikimo terminais, galimais padariniais, ir kitokią informaciją, turinčią įtakos kliento apsisprendimui sudaryti sutartį.


Daugiau svarbių, įdomių ir naudingų temų - žurnale SAVAITĖ







  • Paskutiniai numeriai

  • Savaitė - Nr.: 13 (2024)

    Savaitė - Nr.: 13 (2024)