Produktų etiketes galima ir apskųsti

Produktų etiketes galima ir apskųsti


Skaitant etiketes galima rasti įvairių klaidų ar net kuriozų.


Jeigu produkto etiketė jums sukėlė įtarimą ar pasirodė klaidinga, neįskaitoma, neturėtumėte likti abejingi, teigia Lietuvos vartotojų instituto atstovai, prieš kurį laiką paskelbę iniciatyvą „Atsiųsk netinkamą etiketę“.


Etiketės gali ir klaidinti


Jeigu rinkdamiesi maisto ir ne maisto produktus atidžiai skaitytumėte tai, kas parašyta ant jų etikečių, rastumėte įvairiausių klaidų ar net kuriozinių dalykų.
Akylesni vartotojai, panagrinėję ant produktų esančias etiketes, pastebi nemažai netoleruotinų aspektų. Antai vienas pirkėjas, nusipirkęs vytintų saliamio dešrelių, pastebėjo, kad ant mėsos gaminio etiketės prancūzų kalba užklijuota papildoma ženklinimo etiketė lietuvių kalba. Jas panagrinėjus paaiškėjo, jog etiketėse nurodytos minėto produkto sudedamosios dalys lietuvių ir prancūzų kalbomis yra skirtingos. Ant originalios etiketės prancūzų kalba nurodomi maisto priedai E 621 ir E 635, o ant užklijuotos lietuviškos etiketės nenurodomi.


Kitas vartotojas, atkreipęs dėmesį į „Nemateko“ žalia etikete „Be E 621“ (suprask – ekologiškas produktas) paženklintus marinuotus broilerių sparnelius ir jų įsigijęs, vėliau pastebėjo, jog nurodytoje produkto sudėtyje tas stipriklis vis dėlto yra. „Pirkom susižavėję žaliu ženklu, o įsiskaitėm tik namuose“, – guodėsi suklaidintas vartotojas.


Dar vienam vartotojui, nusipirkusiam Kėdainių konservų fabriko pagamintos žirnių sriubos su rūkyta šonine, perskaičius produkto sudėtį paaiškėjo, kad tos rūkytos šoninės nėra nė kvapo – ten tik paprasčiausia kiauliena.


Pirkėjas, įsigijęs avižinių sausainių ir įsigilinęs į produkto ženklinimo etiketę, didžiai nustebo, kai nurodytoje sudėtyje avižų nė pėdsakų neaptiko.
Ne mažiau nustebo ir vartotojas, nusipirkęs dantų šepetėlį, kurio ženklinimo etiketėje pirmiausia perskaitė, kad šis šepetėlis suteiks voniai spalvingumo, pagyvins aplinką bei pakels nuotaiką. „Gal ir taip galėtų būti, tačiau perkame dantų šepetėlį tam, kad gerai išsivalytume dantis“, – teigė pirkėjas.



Skaityti reikia atidžiau


Iniciatyvą „Atsiųsk netinkamą etiketę“ paskelbusio Lietuvos vartotojų instituto komunikacijos specialistas Tomas Taškauskas sakė, jog sumanymas raginti vartotojus atidžiau skaityti produktų etiketes ir netinkamas paviešinti kilo dėl to, kad rinkoje vis dar aptinkama produktų su netiksliomis ir klaidinančiomis etiketėmis, kas pažeidžia vartotojų teisę gauti tikslią informaciją valstybine kalba.


„Dauguma vartotojų renkasi prekes per daug nesukdami galvos dėl produktų sudėties, atkreipia dėmesį tik į jų kainą. Tik retas gilinasi į produktų sudėtį ir poveikį aplinkai. Taip neturėtų būti. Tik sveikai maitindamiesi, t. y. pirkdami tik sveikus produktus, galime sulaukti sveikesnės senatvės. Vartotojai turi suvokti, kad jų pasirinkimas daro didelį poveikį rinkai. Jeigu išties norėsime, mūsų ignoruojami produktai su daugybe priedų išnyks iš parduotuvių lentynų ir juos pakeis nauji, tikėtina, sveikesni“, – kalbėjo T. Taškauskas ir pridūrė, kad jų paskelbta iniciatyva turi du tikslus – gamintojus ar importuotojus priversti pateikti vartotojams neklaidinančią teisės aktus atitinkančią informaciją apie produktus ir pačius vartotojus skatinti būti aktyvesnius bei imtis iniciatyvos ginti savo teises.


Iš iki šiol atsiųstų etikečių peršasi išvada, jog dažniausia klaida yra neatitinkanti ant produkto etiketės pateikiama informacija užsienio ir lietuvių kalbomis. Vartotojai labiausiai linkę skųstis dėl netinkamų maisto produktų etikečių galbūt dėl to, kad jiems svarbiau, ką jie valgo, nei kuo naudojasi buityje. Daugiau netikslumų, klaidų ar klaidingų teiginių aptinkama ant naujausių rinkos produktų.

Neretai problemų kyla dėl vadinamojo žaliojo smegenų plovimo, kai žaidžiama su ekologinėmis asociacijomis – parašoma, jog produktas – 100 proc. natūralus, o iš tikrųjų jo sudėtyje yra įvairių priedų. Vadinasi, ne visi žaliomis etiketėmis pažymėti produktai – visiškai natūralūs ar ekologiški.

REKLAMA


Kai kurie vartotojai skundžiasi, kad neretai ant produktų prilipdytos ženklinimo etiketės lietuvių kalba būna sunkiai įskaitomos dėl per mažo šrifto, nekokybiško atspausdinimo ar netinkamo fono.


Produktų etiketes galima ir apskųsti

Perskaityti visą etiketę reikia ir laiko, ir kantrybės.


Kur paviešinti?


Pastebėjus netinkamą etiketę galima ją paviešinti Lietuvos vartotojų instituto interneto svetainėje www.vartotojai.lt. Tam yra du būdai: galima tiesiog nufotografavus ją įkelti į svetainę arba nufotografuoti ir su aprašymu bei klausimu ar komentaru atsiųsti paštu.


Peržiūrėję interneto svetainėje paviešintas etiketes, išreikšti savo nuomonę dėl jų ir nurodyti, ar tam tikra etiketė iš tiesų pažeidžia vartotojų teises, o galbūt nepažeidžia, gali visi, tiesiog paspausdami atitinkamą ženkliuką.


Gautos netinkamos etiketės be dėmesio neliks. Jas vertins ekspertai. Jie stengsis kuo greičiau atsakyti į vartotojams kilusius klausimus dėl etiketėse pateikiamos informacijos ar tolesniam vertinimui jas pateiks atitinkamai valstybės institucijai. Dažniausiai tai būna Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba. Ji priima galutinį sprendimą – nurodo gamintojams ištaisyti klaidas produktų ženklinimo etiketėse, kartais net skiria baudas. Paprastai gamintojai dėl nurodytų pastabų nesiginčija ir į jas atsižvelgia.


Lietuvos vartotojų instituto specialistai neabejoja, kad valstybės institucijoms viską sužiūrėti tiesiog neįmanoma, todėl aktyvesni turėtų būti patys vartotojai. „Svarbiausia būti aktyviems. Vartotojas yra geriausias savo teisių gynėjas. O viešumas – geriausias ginklas įveikti visus vartotojų teisių pažeidimus. Labai tikėtina, jog kartą paviešinta informacija turės naudingų padarinių“, – mano Lietuvos vartotojų instituto atstovas.


Šių metų pradžioje paskelbta iniciatyva „Atsiųsk netinkamą etiketę“ dar nesibaigė. Todėl būkite atidesni ir skaitykite, kas rašoma produktų ženklinimo etiketėse. O pastebėję netikslią ar klaidinančią informaciją netylėkite. Dėl savo saugumo.


Parengta pagal žurnalą "Savaitė"



Kitos naujienos:


  • Ar mūsų parduotuves nurungs kaimynai?

    Ar mūsų parduotuves nurungs kaimynai?

  • „Yahoo

    „Yahoo" patvirtino informaciją apie didžiausią duomenų vagystę

  • Interneto spąstai: asmens duomenų medžioklė

    Interneto spąstai: asmens duomenų medžioklė

  • Sveikas gyvenimo būdas: mada ar būtinybė?

    Sveikas gyvenimo būdas: mada ar būtinybė?

  • Majonezas: kaip nusipirkti būtent jo?

    Majonezas: kaip nusipirkti būtent jo?

  • Kuo mus maitina kavinės ir restoranai?

    Kuo mus maitina kavinės ir restoranai?

Pusjuodis Pasviręs tekstas Pabrauktas tekstas Užbrauktas tekstas | Lygiuoti pagal kairįjį kraštą Centre Lygiuoti pagal dešinįjį kraštą | Įterpti šypsenėlę Spalva | Paslėptas tekstas Įkelti citatą Spoileris
Apsaugos kodas:
Įjunkite apsaugos kodo paveiksliuką
Atnaujinti kodą