Dar galite spėti pasisodinti karališkų daržovių

Dar galite spėti pasisodinti karališkų daržovių


Viena anksčiausiai užaugančių pavasario daržovių – smidrai, arba vadinamieji šparagai, Lietuvoje populiarėja gana sparčiai. Daugėja ne tik didesnius jų plotus užsodinančių stambesnių ūkių, bet ir pavienių augintojų, atrandančių savo darže vietos šioms vertingoms bei ilgaamžėms delikatesinėms daržovėms, kurios dar vadinamos karališkomis.


Nelygu pavasaris, smidrų sezonas prasideda balandžio pabaigoje–gegužės pradžioje, o jais mėgautis galima iki birželio pabaigos – maždaug 6 savaites. Smidrai pasaulyje labiau žinomi šparagų pavadinimu (angl. asparagus).


Smidrai vienoje vietoje kuo puikiausiai tarpsta iki 20 metų. Per tiek laiko kere išauginama apie 400 ūglių. Lietuvoje nuo seno smidrai auginti darželiuose kaip gėlės, tačiau kaip daržovės daugelio dar tik atrandami.


Smidrų yra trijų spalvų: žalių, baltų ir violetinių. Žalieji smidrai turi didesnę maistinę vertę negu baltieji, nes juose daugiau baltymų, angliavandenių, mineralinių medžiagų, vitaminų ir kt. Be to, paragavusiųjų įvairių spalvų smidrų teigimu, žaliųjų skonis – priimtiniausias, nes švelnesnis nei, pavyzdžiui, baltųjų, augančių po žeme.


Vertingiausia ir skaniausia yra ūglio galvutė, kur susikaupia daugiausia maisto medžiagų. Teigiama, kad skaniausi 1–2 cm skersmens, apie 20–30 cm ilgio smidrai.


Gausu vertingų savybių


*100 g smidrų yra 12 proc. reikiamos paros normos geležies, 12 proc. vario, 52 proc. vitamino K, 15 proc. vitamino A.
*Geras vitamino B6, kalcio, magnio ir cinko šaltinis.
*Turi daug maistinių skaidulų, baltymų, beta karoteno.
*Šparagai turi daug glutationo – nuo vėžio saugančios medžiagos bei rutino, stiprinančio imunitetą, apsaugančio ir stiprinančio kraujagysles.
*Nekaloringi – 100 g smidrų tėra 20 cal.
*Smidruose esantys folatai ir vitaminas B12 gerina vyresnio amžiaus žmonių reakciją ir psichiką.
*Padeda pašalinti perteklinę druską ir skysčius.
*Smidruose yra sieros junginio asparaptino, plečiančio kraujagysles ir mažinančio kraujospūdį.
*Smidrai padeda kontroliuoti cukraus kiekį ir skatina insulino gamybą, todėl tinka vartoti sergant diabetu.

REKLAMA


Kaip auginti, dauginti ir prižiūrėti šias vertingas karališkas daržoves, galite sužinoti naujausiame žurnalo „Namie ir sode“ numeryje.


Daugiau svarbių, įdomių ir naudingų temų - žurnale NAMIE IR
SODE



Pusjuodis Pasviręs tekstas Pabrauktas tekstas Užbrauktas tekstas | Lygiuoti pagal kairįjį kraštą Centre Lygiuoti pagal dešinįjį kraštą | Įterpti šypsenėlę Spalva | Paslėptas tekstas Įkelti citatą Spoileris